Pellets t häst som haft foderstrupsförstoppning?

cristobal

Trådstartare
Är det tillrådligt att ge en häst som haft foderstrupsförstoppning pelleterat foder?
Hon klarar inte lusernhack; ska jag byta mot pellets, eller tex krafft grund?
Ska säga att lusernet varit ordentligt blötlagt.

Sv: Pellets t häst som haft foderstrupsförstoppning?

Jag har själv aldrig haft någon häst med foderstrupsförstoppning men har träffat på hästar i stall jag jobbat som fått sin mat rejält blötlagd alltså så det blir en soppa pga av att de annars slänger i sig det och sätter i halsen. Dessa hästar har förvisso ätit helhavre men satt i halsen om det serverades torrt

Vilket innebär, tror jag, att om man ska servera pellets av något slag till häst som lätt sätter i halsen måste man hälla på en väldigt massa vatten så det dels blöts upp ordentligt samt att det fortfarande blir vatten kvar så det blir soppa av det. Vilket i sin tur kan kräva en större krubba och så är det nog bra om man kan servera det lågt, då är det mindre risk hästen sätter i halsen. Men en stor murbruksbalja som ställs på golvet torde funka

Lusernpellets ska man alltid ge uppblött. Sväller mer än vad t om betfor gör.

Vad har hästen för behov? Själv har jag aldrig varit med om att en häst fått foderstrupsförstoppning av lusernhack. Lusernhack är ett grovfoder och de flesta hästar äter det rätt långsamt dessutom. I vilket fall som hade jag gått till baka till basic och fodrat med havre och betfor till häst som har haft fstfspn. Det glider fint ner i halsen;).

Sen är det massa andra praktiska saker förutom fodret som kan hjälpa till att undvika foderstrpsförstoppning. Ex, ett par stora stenar i krubban som hästen måste flytta omkring så att den inte kan kasta i sig maten. Vara nogrann med att den får hö en stund innan annan mat så att den värsta hingern har lagt sig.

Tack för alla svar!
Jo, det kanske är det som jag gjort galet, att ge hinken direkt vi kommer in från ett pass... Så dels får jag sluta med detta, och prova med havre o betfor.

Alla pelletsfoder sväller mycket mer än betfor så jag förstår inte hysterin att betfor ska svälla.

Jag blötlägger all mat till hästarna som kan svälla dels för att minska risken för foderstrupsförstoppning dels för att mina hästar tycker det är mycket godare
att käka göten.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
635
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 398
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 929
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka