Pellets i müsli

Sv: Pellets i müsli

*KL*

klämde lite på eggersmanns pellets i muslin idag, den smulas sönder på en gång. sen klämde jag på krafts pellets, som fortfarande är lika hård...

det är skillnad på pelletsen men tankte på att eggersmanns är mineraler i detta fall.

sedan gör dom foderpellets också. men dessa har jag aldrig hafr möjlighet att se och ta på.

mustangs foder är rätt lika hippos tycker jag. men mindre än krafftt, dock lite längre tror jag.

Eh har jag sagt att hästar inte tugger? :cool:

Jag ger müsli därför att det SMAKAR bättre, det DAMMAR EJ, det finns många att VÄLJA på, det SVÄLLER EJ och jag SER vad mina hästar äter.
QUOTE]

:bow::bow::bow:

stämmer in med dig där! det dammar ingenting! kollade i botten på en kraftsäck idag å GUD va mycket damm det fanns där!
sedan kan jag även hålla med om att det smakar bättre, det luktar så mycket godare än pelletsfodret så man själv får lust att ta sig en tugga :d
Å som du skrev, man ser verkligen vad hästen får i sig!

vad är det igentligen i pelletsen? dom kan ju stoppa i både det ena och det andra i den.

nej, jag tänker verkligen börja med muslin.

jag har själv gett krafft grov till min förra häst då det var det fodret som matchade analysen bäst. han har väldigt svårt för att hålla hullet och fick även lusern, men gillade det inget vidare. krafften tyckte han var okej, men han älskade muslin. synd bara att jag hade så långt till min återförsäljare då...

Jag började ge min tävlingshäst mustangs energi kraftfoder - men hon verkar inte tåla något i kraften och började mjälla/klia och tappa päls:eek:

Så jag tänkte att jag skulle pröva en säck med müsli i stället för att se om det blev bättre - dömma om min förvåning när jag öppnar säcken och den består till 50%(?) av PELLETS!! Behöver jag säga att hon mådde ännu sämre i pälsen av den?

Jag säger bara HAVRE! Det är det enda som man VET vad man ger sina hästar när man fodrar med! Kompletterade vanliga havren med svar havre och nu mår pälsen som på en prinsessa igen! *puuh*

Skulle nästan våga mig på att säga att man bli rätt lurad när man köper müsli - vet ni att den består till typ 90% av råvaror som kostar runt 50 öre/kilot? och sen köper alla smarta hästmänniskor den till ett kilo pris av +10 kronor!!

Nått annat som starkt talar EMOT müslin är att det är helt omöjligt att hästen får i sig samma mängd av varje råvara vid varje giva, eftersom att råvarorna kommer att mer eller mindre att delas in i skikt efter deras tyngd! Så hästen kommer att få i sig olika mängd/råvara varje fodertillfälle...

Varför är det så svårt att fodra hästen med naturliga bas varor?

Jag får känslan av att det är inte många som stöper hel havre och hel korn. Det görs tillsammans med betfor.
Sedan ges mineraler, evitamin/selen, bvitamin.
Och det viktigaste utav allt är lucernen, som ges i kraftfodret ( icke pelleterat, utan i strå form).
Som gör att hästen får tugga en bra stund, innan han får i sig sitt kraftfoder. Dom måste få använda sig utav sina tänder.

Visst det är behändigt att fodra med pellets eller mussli, men det är både dyrt och många gånger inte så bra för hästen.

Varför är det så svårt att fodra hästen med naturliga bas varor?

Jag får känslan av att det är inte många som stöper hel havre och hel korn. Det görs tillsammans med betfor.
Sedan ges mineraler, evitamin/selen, bvitamin.
Och det viktigaste utav allt är lucernen, som ges i kraftfodret ( icke pelleterat, utan i strå form).
Som gör att hästen får tugga en bra stund, innan han får i sig sitt kraftfoder. Dom måste få använda sig utav sina tänder.

Visst det är behändigt att fodra med pellets eller mussli, men det är både dyrt och många gånger inte så bra för hästen.

svarade du till mig?

då ska du veta att min häst får havre, betfor, mineraler och hösilage för tillfället...
MEN jag måste öka på fodret allt eftersom hästen behöver det. å då vill jag inte ge mycket havre-just för att det sätter sig i huvudet på många hästar. därför väljer jag att ge musli plus en del anledningar jag redan gett i tråden...

självklart ska det vara enklast möjligast men ändå så bra som möjligt vad det gäller foder. och det är precis det jag eftersträvar!

min häst har fri tillgång på hösilage, kraftfodret kommer i andra hand men jag ger hästen det den behöver. passar nu muslin till min höanalys så-ja, jag kommer fodra med det.

kan inte alla bara acceptera att alla gör olika? alla vet bäst och vilket foder som är bäst.

jag säger inte att muslin är bäst men man ser vad hästen äter. jag ser ju VAD som är i säcken. det gör jag inte om jag ger pelleterat foder.

tänk om jag hade haft en häst som var allergisk mot havre och korn? vad skulle jag gett då?
jo, precis-där kommer också de andra fodersorterna in!
men folk tänker-havre har hästen alltid ätit så det måste vara det bästa!
så enkelt är det inte...

Edel är oxå pellets. Små, lätt-tuggade, lättsmälta. Billiga!:banana:

billig mat är inte alltid bäst ;)
inte heller sagt att den dyra är bättre för det.
man får helt enkelt hitta ett foder som passar sin häst.
alla är olika individer!

det stämmer inte att det skiljer sig. jag har nu fyra olika müsli sorter och det är jämnt fördelat hela vägen i alla, det är inte så att alla majsflingor hamnar i botten och alla morotsflingor överst......

Har en ponny som inte tål vare sig havre eller korn (det är SKITSVÅRT att hitta foder till henne).

Då är de blandade kraftfodrena mycket lättare att ge och de tål hon bättre.

Dock får hon så långt det går bra grovfoder, det räckte i vintras men troligen inte i år då hon är dräktig.

Börjar med lusern(pellets) och får se hur långt det räcker.

En viss fördelning blir det alltid! Det är helt omöjligt annars - om det inte typ är sammanbundet med massa melass eller så. Till och med foderrådgivare som säljer müsli erkänner att det är så! Kanske marginellt vad vet jag.

det är marginelt, bara att kolla i säcken så ser man att det är så jämnt som det kan bli.

tror knappast det är skadligt att äta 2 morotsbiter ena dagen och 4 den andra eller hur... :p

*KL*
Hestekraft har inga pellets i sin musli. Samtidigt så iaf popcornen fördelas VÄLDIGT ojämnt. Inte för jag bryr mig ett skvatt om det, men eftersom det diskuterats. I ett liter mått kan det ena dagen vara kanske 5 popcorn, andra dagen 25 popcorn. Märks på vikten med, blir det för mycket popcorn med så får man ta mer volym än normalt för att nå önskad vikt.

Men, det man glömmer är att det är inte nödvändigt för hästen att få på pricken samma proportioner varje dag. Så som någon sa, de dör knappast av att få lite mer morotsbitar ena dagen, och lite mer havrekorn nästa dag.

/Alexandra . som när det blir mycket popcorn 'överst' brukar skrapa av dem och ge valacken, som då tror att han plötsligt vunnit på lotto, för det är ju MASSOR med mat i hans krubba *s* Luft ger volym som bekant..

Fast jag har pellets i min Hestekraft. :devil: Om än små och inte särskilt många och väldigt lätta att smula sönder. :)

Fast jag har pellets i min Hestekraft. :devil: Om än små och inte särskilt många och väldigt lätta att smula sönder. :)

Vad fan har du för Hestekrafft egentligen, utslag och pelletsar och :devil:

Får finkamma min imorgon, om det finns så mikroskopiska pellets i den då, men hitills har jag inte sett en enda. Kanske redan 'smulat sönder' när det hälls i tunnan då?

Ja, men där har vi det! :idea: Någon har lagt utslagspellets i min Hestekraft. :devil: *går och rensar* :angel:

Japps, därför jag köpte Hestekraft ju, för att slippa pellets. Så nu när det är pellets även i det så får hon bara Krafft istället.... Oups.... :o :rofl:

Det är popcorn i Hestekraften. Jättegoda, med lite lagom med melass på. :d

Majs i sin ursprungsform har lite för långa stärkelsekedjor för att ge ett optimalt upptag i hästen. Genom att poppa dem kortas kedjorna av på något vänster och gör näringen mer lättillgänglig.

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka