Pellets i müsli

Gaia

Trådstartare
Ett argument för att müsli är bättre än pellets är ofta att man ser vad fodret innehåller, så att tillverkaren inte kan "hälla i vad som helst", och att pellets skulle kleta ihop i tarmarna. Men tittar man efter och börjar sortera och lägga upp de olika beståndsdelarna i müslifoder så blir det ofta en hel del pellets. Räknas inte dem? Nu blir det ju inte så mycket pellets som i ett "rent" pelletsfoder, men ändå...

Jag har absolut inte kollat alla müslifoder på marknaden, det här var mest bara en liten reflektion.

T.ex: http://www.eggersmann.info/se/produkte/futter/productdetail.php?WPID=23&CID=8
http://www.eggersmann.info/se/produkte/futter/productdetail.php?WPID=40&CID=8

Sv: Pellets i müsli

Ett argument för att müsli är bättre än pellets är ofta att man ser vad fodret innehåller, så att tillverkaren inte kan "hälla i vad som helst", och att pellets skulle kleta ihop i tarmarna. Men tittar man efter och börjar sortera och lägga upp de olika beståndsdelarna i müslifoder så blir det ofta en hel del pellets. Räknas inte dem? Nu blir det ju inte så mycket pellets som i ett "rent" pelletsfoder, men ändå...

Jag har absolut inte kollat alla müslifoder på marknaden, det här var mest bara en liten reflektion.

T.ex: http://www.eggersmann.info/se/produkte/futter/productdetail.php?WPID=23&CID=8
http://www.eggersmann.info/se/produkte/futter/productdetail.php?WPID=40&CID=8

visst är det pellets, men som du själv skrev- inte lika mycket som ren pellets som tex. kraffts foder.
så jag tvivlar på att det lilla som finns i muslin är farligt på något vis...

kollade salsas musli, dom har också pellets i sina. så tror de flesta musli har det!

ser som sagt inget farligt med den lilla mängd pellets det blir.

bara jämnför:
1 kg musli eller
1 kg krafft

vad ger mest pellets?

denna fråga om pellets är något man skulle kunna diskutera i en halv evighet om det är farligt att ge eller inte...
men då gör jag helt enkelt som så att jag fodrar så lite pellets som jag kan... då har jag minskat riskerna om det skulle hända hästen något för att jag fodrat med pellets...

om du varit inne i min tråd så vet du att jag tänker använda mig av eggersmanns musli i framtiden. men kan ta en extra titt på fodret imorgon, har en vän som fodrar med eggersmann.

Pelletsen som är i musli brukar vara mineralerna. Åtminstone när det gäller Eggersmanns musli.

Precis! Sedan har en del muslin linfröpellets också....

M

Jag har haft precis samma tanke, många här skulle inte ens ge pellets i små mängder men kan ge pelletsen i müsslin utan problem.
Jag får inte ihop det, inte ens som många skriver här att det är så små mängder pellets.

Jag har haft precis samma tanke, många här skulle inte ens ge pellets i små mängder men kan ge pelletsen i müsslin utan problem.
Jag får inte ihop det, inte ens som många skriver här att det är så små mängder pellets.

men det är bara att jämnföra! pelletsen i muslin är så betydligt mundre än typ krafts pellets. dels så är det mindre pellets i och dels så är pelletsen mindre i muslin.

sen som en annan skrev så är pelletsen i eggersmanns foder mineraler, det visste jag med men tänkte inte på att skriva det.

jag ska till stallet sen, kan kolla hur lätt pelletsen "delar" på sig. trycker man på en pellets från kraft så är den ju superhård. det handlar nog lite om hur snabbt magen kan bryta ner maten också. så pellets som är lättdelat är förmodligen lättare att bryta ner-då borde det också vara säkrare att ge!

pelletsen som är i eggersman är mineraler/vitaminer. och dom är pyttesmå och inte många.

Alltså, tror ni ärligt talat inte att era hästar TUGGAR maten? Det spelar väl ingen roll om man pressar ihop maten i pellets eller om man ger den i müsliform? Maten ska tuggas och väl i magsäcken mojjas den sönder ännu mer av magsyran. Det som når tarmsystemet är nog tämligen likvärdigt oavsett om det från början var pellets flingor eller havrekorn.

Alltså, tror ni ärligt talat inte att era hästar TUGGAR maten? Det spelar väl ingen roll om man pressar ihop maten i pellets eller om man ger den i müsliform? Maten ska tuggas och väl i magsäcken mojjas den sönder ännu mer av magsyran. Det som når tarmsystemet är nog tämligen likvärdigt oavsett om det från början var pellets flingor eller havrekorn.

klart jag VET att min häst tuggar maten!

men det finns de hästar som kastar i sig maten och mycket hamnar otuggat i magen, som sedan kanske inte bryter ner det tillräckligt innan det når tarmen.

Senast ändrad:

Eh har jag sagt att hästar inte tugger? :cool:

Jag ger müsli därför att det SMAKAR bättre, det DAMMAR EJ, det finns många att VÄLJA på, det SVÄLLER EJ och jag SER vad mina hästar äter.

I motsats till vanlig Gg pellets där dom slänger i lite av allt som blir kvar...

Glömmer aldrig då ridskolan skulle köpa bygggröpp och fick till svar att det hade dom inte, för den var så dålig så dom hade gjort pellets av den..... :crazy:

Kan det möjligen vara så att de inte menade foderpellets, utan istället pellets som man eldar med?

Skulle mycket väl tänka mig att det är orsaken till ryktena om att det är sågspån i hästpellets. Sågverken har sagt att de inte kan sälja kutterspån till hästströ längre, utan att de ska göra pellets av det istället. Så tror hästägarna att det är foderpellets, och inte eldningspellets... Eller någon som har en annan teori om påståendena?

Senast ändrad:

Det jag reagerar på är att så många drar ett likhetstecken med att pellets det är sånt som dom säljer på granngården=krafft. Men det finns ju andra foderföretag som oxå gör pellets men som inte är lika stora o hårda som Kraffts. Varför räknas inte dessa när man gör en jämförelse med pelleterat o Müsslifoder?

Nix. Bygg är ett sädeslag, jag tror ni kallar det "korn". på norska är korn alla sorters säd, även havre, vete osv....

Och det var inga pellets att älda med dom gjort tyvärr.

Det jag reagerar på är att så många drar ett likhetstecken med att pellets det är sånt som dom säljer på granngården=krafft. Men det finns ju andra foderföretag som oxå gör pellets men som inte är lika stora o hårda som Kraffts. Varför räknas inte dessa när man gör en jämförelse med pelleterat o Müsslifoder?

ja, det finns fler företag som gör pellets. bland annat eggersmann, mustang, hippo...

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka