Sv: Pelleterat foder ?
info jag har om pellets gäller för ett känt märke, fick via ett biokemisk företag där min häst var med i en forskningsstudie.. enl den info är inte pellets bra för hästens tarm. Under processen vid tillverkning är temperaturen för själva tillverkningen av pelletsen för hög för att dom viktiga mikroorganismerna ska stanna kvar, dom som behövs i tarmen, vilket gör att fodret igentligen inte håller den kvaliteten som det borde. Sen skulle det tydligen inte vara förstklassigt spannmål som användes. Även formen pellets är onormalt för hästens mag/tarmsystem att bryta ner och även då för hårt. Fick i rekommendation att om fortsättning av produkt skulle ges, blöt fodret omsorgsfullt. Efter denna studie slutade jag helt med pellets.. Men bli nu inte rädda ni som använder det, det finns alltid för eller emot, men just att ett biokemiskt företag gjorde studien fick iaf mig att reagera..
Tror mer på musli varianten eller att man väljer ut produkter (havre, korn, betfor el va de nu kan va) som man tror på för sin häst..