Pelleterat foder ?

B

B0ll

Hej !

Vad tycker ni om pelleterat foder ?

Ger ni hellre foder i "müsliform" ? :)

Sv: Pelleterat foder ?

Jag har inget alls emot pelleterat foder, däremot finns det väldigt mycket fördomar om bindemedel etc. Müsli är ju ett "nyare" påfund, en s k produktutveckling. "Mot" müsliform har anförts att blandningen kanske skiktar sig i säck, men jag är osäker.

Det viktigaste angående kraftfoder tycker jag är att det skall komplettera grovfodret, oavsett form på kraften.

Har tidigare fodrat med pelleterat och har aldrig haft problem med det. Det enda var att min häst fick så liten mängd (Ca 3-400 gr) så en säck kunde räcka i 2,5-3 månader, så fodret kanske inte var jättefräscht mot slutet. Gick i stället över till lusernhack som jag tillsatte med lite vatten samt ett par dl havre, linfrö & mineraler.

Det äter han med stor aptit. //Linda

Jag har valt att gå över till musli eftersom jag på kurs om hästens tandhälsa fått lära att pelleterat foder riskerar fastna i/mellan tänderna och skapa typ inflammationer. (tror det var så rätta mig om jag har fel!)

Det finns visserligen nån typ av små pellets i den muslin jag har nu, men jag hoppas att det lilla inte skall göra något. Jag blöter oxå alltid muslin i förtid samt blandar ut den med lusernhack.

När man fodrar med müsli kan hästen sortera bort komponenter den inte vill ha, det slipper man när man fodrar med pelleterat foder. Om man är rädd att pelletar ska fastna i tänder, foderstrupe osv så kan man blöta upp pelletarna lite innan man fodrar.. Men det är nog väldigt väldigt sällsynt att pelletsar fastnar i tänderna..
Ur näringssynpunkt är det inte så stor skillnad på fodren, visst kan det variera lite mellan olika märken och vad de valt att ha i i sitt foder och så men det är inte så stor skillnad i allmänhet..

info jag har om pellets gäller för ett känt märke, fick via ett biokemisk företag där min häst var med i en forskningsstudie.. enl den info är inte pellets bra för hästens tarm. Under processen vid tillverkning är temperaturen för själva tillverkningen av pelletsen för hög för att dom viktiga mikroorganismerna ska stanna kvar, dom som behövs i tarmen, vilket gör att fodret igentligen inte håller den kvaliteten som det borde. Sen skulle det tydligen inte vara förstklassigt spannmål som användes. Även formen pellets är onormalt för hästens mag/tarmsystem att bryta ner och även då för hårt. Fick i rekommendation att om fortsättning av produkt skulle ges, blöt fodret omsorgsfullt. Efter denna studie slutade jag helt med pellets.. Men bli nu inte rädda ni som använder det, det finns alltid för eller emot, men just att ett biokemiskt företag gjorde studien fick iaf mig att reagera..
Tror mer på musli varianten eller att man väljer ut produkter (havre, korn, betfor el va de nu kan va) som man tror på för sin häst..

När skedde studien, hur många hästar och fodersorter omfattade den och vart är studien publicerad?

vem höll den kursen?

Minns inte namnet -och får nog kanske inte nämna det här heller??? Men hon var iaf elev till en av sveriges mest kända och mest respekterade hästtandläkare. Utbildad veterinär med inriktning mot hästars tänder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 170
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar