pelleterad mat

Sv: pelleterad mat

Nej, men det är sällan en nackdel att göra det.

Kraffts lucernpellets (och även Krafft Protein?) rekommenderas dock av tillverkaren att man blötlägger, de är fruktansvärt kompakta och sväller MYCKET.
 
Sv: pelleterad mat

Det beror på, allt pelleterat foder jag blött har ju svält så då sväller det ju i hästens mage oxå + att jag läst innehållsförteckningar där tex kraffts foder innehåller betfor å det ska man ju blöta.
Skulle nite ge fodret torrt även om det är vanlugt att man gör det då det finns hästar som dött av foderstrupsförstoppning.
 
Sv: pelleterad mat

Jag blandar alltid pelleterat foder med riktigt blöt betfor innan jag fodrar. Men jag lägger inte pellets i blöt i flera timmar då min häst inte äter det då.
 
Sv: pelleterad mat

Vårat stall fodrar med Kraffts pellets och det blöts aldrig. Har aldrig varit några komplikationer heller. Har man en häst som tidigare har haft problem med foderstruprförstoppning så skall man självklart se upp.
 
Sv: pelleterad mat

Pelletsen SKA ju inte behöva blötas egentligen och jag blöter den inte till de av mina hästar som får Krafft Groov.
Men om jag skulle ha gett pelletsen till mitt otroligt glupska kallblodssto, så hade jag absolut blött den. Det är väl när de kastar i sig maten sådär, som det är stor risk för foderstrupsförstoppning...
 
Sv: pelleterad mat

Min pålla fick Krafft Protein förut, de var väldigt hårda och kompakta samt svällde upp jättemycket i vatten.
Dem blandade jag i ganska blött betfor en stund innan utfodring, var rädd att det skulle bli stopp i strupen annars.
 
Sv: pelleterad mat

Ja blöter alltid krafften...man minskar risken för foderstrupsförstoppning då... :banana:
 
Sv: pelleterad mat

Jag blöter alltid mina hästars mat, dom får mycket betforvatten. Jag är livrädd för foderstrupsförstoppning.
 
Sv: pelleterad mat

kraffts föreläsare härom månaden rekommenderade att man blötlade allt pelleterat foder för att utesluta risken.

speciellt till hästar som står inne på natten och är svälter 10 timmar, de kastar ofta i sig maten.

Det bästa är att ge hö först, sen krafft. Då har saliven runnit till och risken är mycket liten för stopp även med torrt foder.
 
Sv: pelleterad mat

Nja, alltså vissa saker som t.ex. betfor ska ju blötläggas.
Men det är ju bättre om man ger grovfodret ett tag innan kraftfodret
(som snigelfarmor påstod) för att hästen inte ska kasta i sig kraftfodret.
De tycker ju oftast att den är mer smakrik.

Men man kan ju bara ha på lite vatten på maten men den behöver inte blötläggas (om det inte står att man SKA göra det!)

Hos min ridlärare tar man med sig en vattenkanna när man lägger in maten i krubban, och häller/stänker på lite vatten från kannan till alla hästar.
 
Sv: pelleterad mat

Jag började med att lägga lucernpellets i blöt när jag fick hem min nya häst eftersom det svällde lika mycket som betfor (!) och sedan har jag bara fortsatt även om han nu får Groov... Det gör ju ingen skada i alla fall, men tidigare gjorde jag aldrig det...
 
Sv: pelleterad mat

Vi har alltid fodrat travarna med kraffts pellets både sport och groov utan att blötlägga men det beror ju på hur pass känslig häst man har. Det är säkert inte fel att blöta det lite om man har en glups häst. Men glupska har våra varit men aldrig några problem.
 
Sv: pelleterad mat

I travstallet med 13 hästar får varje år några hästar det, och de blöter man pelletsen till, men inte de andra (idioti) saken är den att i ett proffsstall byts hästarna ut hela tiden så man skyller på hästen, inte på fodret när den håller på att dö.
Sen att man ger 5-6 kilo krafft/stressad häst gör ju inte saken bättre.
Skulle aldrig våga ge torrt foder, utan blötlagt det. Kan man ju göra medans hästen får höet?
En idé för att få folk motiverade till att ge hö på morgonen kan vara att vända på det-ge hö på morgon o kväll, men krafft på lunch och efter ridning ex. Jag ska lägga upp den idén i vårt stall iallafall. Ju mer man lär sig ju jobbigare blir man :)
/j
/j*
 
Sv: pelleterad mat

Det var sjukt. Då kan man väl lika bra ge det till alla eftersom man vet att det finns risk för det?

Men då när jag jobbade i travstall under min ungdom så hade vi nog knappast hört talas om det. Vi gav alltid hö en halvtimme innan dom fick mat. Men dom var ju glupska endå när kraftfoderkärran kom fram. Men ingen nämnde någon gång något om foderstrupsförstoppning.
 
Sv: pelleterad mat

hästar får vara glupska, men deras saliv måste komma igång, vilket hö ger dem chansen till.
Ditt travstall var ett föredöme utan att veta om det, var i landet var detta?

Jag undrar lite ang blött foder, om det då inte spelar nån roll om de får kraftfodret först. Jag häller i korn o havre och betfor o sen vatten så mitt foder innehåller ju ca 2 liter. plaskar lagom liksom.
Boxgrannen blötlägger sitt pellets så där kvittar det oxå..
Då slipper jag få konstiga blickar på stallmötet :)

/J
 
Senast ändrad:
Sv: pelleterad mat

Jag kan säga så mycket som att inte en enda travtränare jag varit inne hos under fodringen har blötlagt sin pellets. Men det är upp till dom. Vad dom gör idag vet jag inte. Det har varit både här nere i skåne och uppåt i landet.

Min häst får inte pellets men jag blötlägger maten han får endå. Skulle jag ge pellets senare blir det blötlagd sådan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 431
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 045
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
561
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Borups Victory tog en överlägsen seger i gulddivisionen på Umåker. Nu står det klart – hästen som delägs av hockeylegendaren Mats Sundin...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp