Sv: pelham

jag skulle aldrig rida på delat pelham, känns inte snällt. Jag har ridit på både de betten och jag tycker faktiskt bäst om gummipelham, känns stadig och stark utan att vara för skarp om hästen fungerar på det.
Delat pelham känns bara ojust, eftersom bara ett rakt pelham är starkt, varför göra det ännu starkare liksom? Ska man ha delat tycker jag det är bättre med flippanbett t.ex.

Jag använde ett softbit rakt pelham innan men även om han är het och väldigt stark så fungerar han allra bäst på tre delat vanligt bett. Trodde inte att det skulle gå men jag märkte stor skillnad efter första träningen. Han trivdes inte alls med pelham.

Gillar inte pelham, min häst som är stark biter sig fast och blir ännu starkare och lägger sig i handen. Skulle hellre iståfall rida på en jaktstång eller ett gagbett.

Men generellt sett ska ju ett rakt gummipelham vara "snällare" än ett tvådelat, men min häst gillar inte alls gummipelhamet, blir så mycket bett i munnen och biter sig fast i det, man får liksom ingen känsla på det bettet!

Källquists har tagit in en del nya bett i sitt sortiment och bland dessa fanns ett gummipelham som endast var 15 mm tjockt! Var det finns att köpa vet jag däremot inte, men alla butiker som säljer grejer från Källquists borde kunna ta in det.

Skulle jag rida på pelham skulle jag definitivt välja en hel stång. Aldrig en delad mundel! Varför? Tänk på hur bettet fungerar vid förhållning.

Kedjan pressar mot underkäkarna, bettet mot tunga/laner. En stång fördelar då trycket utmed hela stången. OBS! Det ska vara en rak, något böjd stång UTAN port/tungfrihet. Med port tas en del av tungtrycket bort och du får en högre belastning på lanerna. Dessutom trycks porten upp i gommen!

Vad som händer med en delad mundel (speciellt om den till råga på allt är för lång) är att den också pressas IHOP och punkttrycket som då blir vid ledningen/delningen är INTE skönt för hästen!!

Min förra häst fungerade faktiskt super på delat pelham.. Red inte alls på det länge innan jag "bytte ner" mig till ett ngt smalare 2-delat igen, men gummipelham fungerade inte. Är osäker på om ett vanligt rakt hade fungerat också faktiskt, men tror ändå att det är individuellt.
Ett rakt känns snällast iaf, om man ska vara lite spontan.

Jag har alltid ridit på Rak pelham i samråd med Tandläkare Thorbjörn Lundström i samband med tävling, träning i hoppning samt i olika perioder, enl honom. viktigt att byta bett ofta för att minska skador i hästens mun som ALLA BETT ORSAKAR efter en tid och ett par v/månader

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 185
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka