Pelham fråga

T

Tjalfe

Ska köpa nytt bett till pållen och har en liten fundering. Jag har blivit rädd för ridning, vilket min häst gärna tar vara på och IBLAND sticker iväg. Självklart ska vi lösa problemet med hjälp av tränare. Men jag funderar på om jag kan sätta på honom ett pelham, men bara rida med tygeln som sitter i själva bettringen, alltså inte i den ringen som är på hävstången. Och ha en annan tygel sitta i ringen längst ner, men som jag inte använder fören i "nödfall".
Vill gärna ha det milt, vill därför inte rida med hävstången för jämnan, men tror att jag skulle känna mej tryggare om jag visste att det fanns en "nödbroms". Jag vet att han stannar lättare om man har ett skarpare bett, men vill som sagt inte rida på för skarpt bett för övrigt.
Kan det funka tror ni?

Ursäktar om det blev lite flummigt.

Sv: Pelham fråga

Ja det tror jag kan fungera.
Har själv delat pelham på min ena häst, fast med delta, så det sitter i båda ringarna samtidigt. Hon är supersnäll för det mesta men kan bli lite stark ibland. Dock trivs hon så bra med det här bettet eftersom det sitter stadigare än ett vanligt tränsbett.
Men har du dubbla tyglar och delat pelham, så är det ju som ett vanligt bett utom den gången du tar tag i "stångtygeln".

Tycker du ska testa pelham
Själv köpte jag det när min senskada i armen var som värst, vilket min häst tydligt lagt märke till och börjat dra som fanken i bettet, nu använder jag det för att hon trivs bättre på raka bett med hävstång än tredelat eller andra tränsbett.
Är väldigt positiv till att använda två tyglar till pelham du får en bättre inverkan och kan använda stången så mkt som behövs, dessutom är det faktiskt inte så svårt att lära sig hålla två tyglar som vissa säger;)

Tack för era svar:bow:
Borde jag sattsa på ett rakt eller ett delat? Vilket brukar vara bäst? Har ridit honom på vanligt tredelat och ett rakt och han verkar trivas lika bra med båda.

Mitt tips blir ett rakt bett (oledat), särskilt eftersom hästen accepterar rakt bett. Jag gillar inte hävstångsbett som är ledade, även om pelham med kedja är bättre än tex pessoabett, de blir "sladdriga" och effekten är stadigare o tydligare med oledat bett.

Min häst ogillar kandarstången så jag köpte ett delat pelham. Och det älskar hon minst sagt, det är ju betydligt stadigare än ett vanligt tränsbett så.

Har aldrig ridit med sånt här bett, på ett ungefär hur hårt ska kjedjan sitta? kan kanske få hjälp av någon som vet, men fram tills det kan jag kanske prova själv.

Jag sätter den så man får lillfingret emellan ungefär. På ett kandar ska det ju sitta så att stången max bildar 45 graders vinkel mot munnen. Vet inte om det gäller samma på pelham, men antar att det är så på det raka iaf.

Jag sätter den så man får lillfingret emellan ungefär. På ett kandar ska det ju sitta så att stången max bildar 45 graders vinkel mot munnen. Vet inte om det gäller samma på pelham, men antar att det är så på det raka iaf.

Gäller precis samma för pelham, annars 'slår stångskänkeln igenom' (och man får mer hissbettsverkan, som ett pessoa t ex. Hävstångsbett som bett med kedja är är ju väldigt beroende av ett mothåll (kedjan), annars blir det ingen hävstång, och att man inte kan 'gå för långt' innan mothållet träder i funktion)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 185
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix