T
Tjalfe
Ska köpa nytt bett till pållen och har en liten fundering. Jag har blivit rädd för ridning, vilket min häst gärna tar vara på och IBLAND sticker iväg. Självklart ska vi lösa problemet med hjälp av tränare. Men jag funderar på om jag kan sätta på honom ett pelham, men bara rida med tygeln som sitter i själva bettringen, alltså inte i den ringen som är på hävstången. Och ha en annan tygel sitta i ringen längst ner, men som jag inte använder fören i "nödfall".
Vill gärna ha det milt, vill därför inte rida med hävstången för jämnan, men tror att jag skulle känna mej tryggare om jag visste att det fanns en "nödbroms". Jag vet att han stannar lättare om man har ett skarpare bett, men vill som sagt inte rida på för skarpt bett för övrigt.
Kan det funka tror ni?
Ursäktar om det blev lite flummigt.
Vill gärna ha det milt, vill därför inte rida med hävstången för jämnan, men tror att jag skulle känna mej tryggare om jag visste att det fanns en "nödbroms". Jag vet att han stannar lättare om man har ett skarpare bett, men vill som sagt inte rida på för skarpt bett för övrigt.
Kan det funka tror ni?
Ursäktar om det blev lite flummigt.