Pélé och Prospero - icke godkända

Sv: Pélé och Prospero - icke godkända

Väldigt intressant stam på det stoet, synd att hon inte fått några avkommor. Hon verkar leva fortfarande så det är kanske inte för sent ännu.

Har själv en åring e Lambourghini - Ceylon och alltså Boheme x 2;)

Nu tätnar mystiken igen. Jag kollade upp föllistan på Afrodite 6204, och hon fick endast ett föl e Um Said xx, född år 1971.:confused: Frågan är då om Boston är hennes avkomma (född tidigare med annan far, för hon dog 1972), eller om Pelé och Boston är samma häst som bytt namn (med tanke på hästen jag skrev om tidigare som tydligen bytt namn).

Det kan ju förstås också vara tvärtom, att Um Said xx är far till både, men att de har olika mor. Det slog mig precis när jag postat inlägget ovan. *slår mig för pannan*

Av det jag kan hitta i stamböckerna hade Nilsén två andra ston som fått hingstföl efter Um Said xx:
- Nadja 5619, f 1971, skimmel
- Gutedottern 8116, f 1971, svartbrun

Det kan ju förstås också vara tvärtom, att Um Said xx är far till både, men att de har olika mor. Det slog mig precis när jag postat inlägget ovan. *slår mig för pannan*

Av det jag kan hitta i stamböckerna hade Nilsén två andra ston som fått hingstföl efter Um Said xx:
- Nadja 5619, f 1971, skimmel
- Gutedottern 8116, f 1971, svartbrun

Bara uppgifterna i tråden ger ju direkt att det måste vara samma häst såvida inte Pele och Boston är tvillingar de har ju exakt samma uppgifter.

Pele enl tävlingsregistret

"Pele' II mbr val f.71 e. Um Said xx u. Afrodite (46) 6204 e. Alf 279
uppf. Erik Nilse'n, Kroka gård, Söderåkra"

Boston I hittar du på blup under länken ett par inlägg upp och hans uppgifter är exakt samma som Pele.

Måste behöver det inte vara. Om uppgifterna inte är bekräftade på annat håll än blup.se, som innehåller en hel del felaktigheter, kan det ju vara så att Boston har blivit tilldelad fel förälder/föräldrar. Det är i så fall inte första gången i den databasen.

Tycker det är mycket bra att ASVH inte tillåter namnbyte längre, detta är i sanning en förvirrande histora.

Som sagt hade Nilse'n 3 hingstar f.1971 e. Um Said xx.
Håller med gylle att troligast är Pele II, det namn han tävlades under 1980, den samme som Boston i blup basen, där finns dock inget födelseår angivet. Boston anspelar ju också på Afrodites stam. Dessutom var detta den enda avkomma hon fick hos Nilse'n.
Den e. Um Said xx u. Gutedottern 8116 e. Gaspari 340 tävlades under åren 79-82 under namnet "Favorit", av bland andra Lars Parmler, med segrar och placeringar i hoppning Lätt klass.
Den siste, skm. u. Nadja 5619 kan jag inte hitta några resultat på runt de här åren.

Kollade i stamboken och såg att Sonny Girl betecknas som "framstående tävlingshäst", vet du vad hon tävlade i och på vilken nivå?

Jag noterade också det när jag tittade i stamboken (XXX)
Sonny Girl f.48 och sattes i avel 1960, så resultaten är ju från slutet av 50-talet vilket är lite före min tid. Stammen säger ju hoppning, det vore intressant att veta vilket förband hon tillhörde, och vem ryttaren var. För att det skall stå "Framstående tävlinghäst" krävs troligen resultat i Sv klass. På Lyran t.ex. står det "Framstående fälttävlanshäst", hon var väl uttagen till Rom OS 1960

Man sålde ofta tillbaka, eller överlät till uppfödaren de framgångsrika remontstona, de var ju hållbarhetstestade och oftast producerade de utmärkta tävlinghästar. Lyran e. Drabant, Toga e. Boheme xx, Trojka e. Jago, Boniana e. Boheme xx, Rimini e. Jarramas, Toga e. Virak, fanns många fler.

Jag kollade igår ett annat sto som också kallades framstående tävlingshäst, när jag läste om henne i "Våra stofamiljer" hade hon gått medelsvår hoppning.
Så det verkar inte som att det finns någon linje.

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 559
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 149
Senast: Mayaanna
·
Avel Jag skulle gärna vilja ha förslag på hingst inför nästkommande säsong. Stoet har stammen Gauguin de Lully-Presto XX-Celsius. Hon är...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: HeJe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka