Hanterandet av TS och blivande pappa är ju inte direkt klockrent i övrigt, så varför skulle alkoholdiskussionen vara det?
Nej, verkligen inte!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hanterandet av TS och blivande pappa är ju inte direkt klockrent i övrigt, så varför skulle alkoholdiskussionen vara det?
Alltså jag börjar mer och mer luta åt abort. På riktigt, det här funkar inte längre. Försökte få tag på en ny MVC igår för att se om jag kan byta, men dom kan inte återkomma förrän tidigast imorgon med besked.
Sambon är fortfarande (som jag känner!) helt järntvättad av vad bm säger och kommer vara det tills vi träffar någon ny. Nu bråkade vi just för att jag berättade att jag hittat ett vin på systembolaget som jag vill testa. Ett jordgubbsvin. Med 0.0% alkoholhalt. Han tycker det är onödigt att chansa, att dricka "något som heter vin eller öl öht". Jag orkar inte. Känner verkligen att barnmorskan har "förstört" min graviditet. Känner mig kontrollerad, livegen och mår betydligt dåligare än vad jag är glad.
Jag vill inte ha det här barnet längre. Det spelar ingen roll hur efterlängtat ett barn är, för det passar sig uppenbarligen inte just nu.
"Kan man" bara vända på steken och säga att man vill göra abort, trots att man är inskriven och allt? Pratar man bara med mvc då eller?
Alltså jag börjar mer och mer luta åt abort. På riktigt, det här funkar inte längre. Försökte få tag på en ny MVC igår för att se om jag kan byta, men dom kan inte återkomma förrän tidigast imorgon med besked.
Sambon är fortfarande (som jag känner!) helt järntvättad av vad bm säger och kommer vara det tills vi träffar någon ny. Nu bråkade vi just för att jag berättade att jag hittat ett vin på systembolaget som jag vill testa. Ett jordgubbsvin. Med 0.0% alkoholhalt. Han tycker det är onödigt att chansa, att dricka "något som heter vin eller öl öht". Jag orkar inte. Känner verkligen att barnmorskan har "förstört" min graviditet. Känner mig kontrollerad, livegen och mår betydligt dåligare än vad jag är glad.
Jag vill inte ha det här barnet längre. Det spelar ingen roll hur efterlängtat ett barn är, för det passar sig uppenbarligen inte just nu.
"Kan man" bara vända på steken och säga att man vill göra abort, trots att man är inskriven och allt? Pratar man bara med mvc då eller?
@Ferrari , jag håller med dig! Dock finns det väl en rätt stor poäng med att man vill ta urinprov ofta efter en njurbäckeninflammation så att man inte har GBS utan att veta det. Just GBS är ju faktiskt ganska farligt om bäbisen får.
@californication - kan du visa din sambo den hör tråden så att han får se att majoriteten av oss tycker att den där bm var lite väl knollrig och att hon inte är representativ för hur det brukar vara hos mvc? Då kanske han släpper sina nojjor också? Och så kan du berätta att filmjölk och juice innehåller mer alkohol än det där vinet på systemet.
Att remittera någon till en missbruksenhet utan att ens tala om det skulle jag gissa går ungefär tvärt emot det.
Visst kan du ändra dig och göra abort. Men jag tycker absolut inte du ska göra det på grund av vad andra människor säger och tycker. Inte ens i det fall det är BM och andra "involverade".
Självklart är det jättetrist att du tappat sugen, och det förstår jag med de stolpskotten du träffat. Och den lilla förståelse du erhåller från sambon hjälper ju inte direkt till.
Kanske sova på saken några nätter och försöka hitta någon som i alla fall kan klassas som normalfungerade, och innehar titeln BM?
Det är OK att tappa sugen ibland, oavsett vilken situationen är. Huvudsaken är att inte handla spontant på känsla och sedan ångra, bättre att vila lite i beslutet och få lite distans till händelsen innan beslut.
Alltså hon sa ju att vi skulle träffa en annan BM för att närmare diskutera risken att jag skadat barnet då december ändå innehöll en hel del alkohol. Både solsemester, jul och nyår gjorde ju sin beskära del så att säga.. Så jag känner mig liksom ändå kluven huruvida hon sagt eller inte. Vi fick ju själva säga ja till att prata med den BM, men hade jag vetat att det 1, skulle vara på en beroendeklinik, 2, finnas med en vidrig kurator och 3, även diskuteras "huruvida jag kommer ha svårt att avstå alkohol när jag ammar sedan"
så hade jag aldrig sagt ja. Jag ville ju bara få svar på min fråga, hur stor var risken att barnet blivit skadat sett till var i graviditeten jag var..
Jo, jag kommer ju sova på saken lite till hur det än blir. Just nu känner jag mig dock så otroligt ensam och utan rätt till min egna kropp att det känns omöjligt att genomföra den här graviditeten. Väntetiden på abort kan ju dessutom vara ett tag, och då jag går in i v.12 idag så kan jag inte fundera hur länge som helst. Tyvärr.
Han vet redan, men han anser att vad BM säger väger tyngre än ett gäng okända människor på ett forum. Jag kan väl inte klandra honom heller med tanke på hur internet ser ut idag. Det har ju heller inte med dumhet att göra, det är ju av oro för barnet. Det är bara förbannat jobbigt att känna att man förlorat rätten till sin egen kropp.
Till alla: Tack för feedback, input och kommentarer! Det är ovärderligt.
Enligt livsmedelslagstiftningen måste alkoholhalten anges på förpackningen om en dryck innehåller mer än 1,2 volym% alkohol. Vissa drycker kan alltså innehålla mindre mängd alkohol utan att detta behöver anges. Den mängd alkohol man får från drycker med så låg alkoholhalt är försumbar. Alkoholfria viner som säljs på Systembolaget och andra drycker med denna låga alkoholhalt kan man dricka när man är gravid.
Just nu känner jag mig dock så otroligt ensam och utan rätt till min egna kropp att det känns omöjligt att genomföra den här graviditeten.
I alla fall kanske det skulle vara skönt att få prata med en normal BM en gång för att se om den normala varianten av graviditet skulle kunna fungera för dig? (och se om din sambo kan lugna sig lite)Han vet redan, men han anser att vad BM säger väger tyngre än ett gäng okända människor på ett forum. Jag kan väl inte klandra honom heller med tanke på hur internet ser ut idag. Det har ju heller inte med dumhet att göra, det är ju av oro för barnet. Det är bara förbannat jobbigt att känna att man förlorat rätten till sin egen kropp.
Man behöver inte avstå alkohol för att man ammar.även diskuteras "huruvida jag kommer ha svårt att avstå alkohol när jag ammar sedan"