Fashionistan

Trådstartare
Tänkte att jag skulle göra en fräsch tråd om fodret pavo! :D
Jag är intresserad av att byta till detta foder då jag hela tiden hör så mycket gott om detta! Just nu har jag krafft (Groov 125) och är jättenöjd men man vill ju såklart ha det bästa till sin häst! :d

- Varför använder du Pavo?
- Hur är din häst "i grunden"? (het, lugn, pigg, busig osv)
- Hur blir din häst när den äter pavo? (vet inte riktigt hur jag ska formulera mig där)
- Fördelar/Nackdelar?
- Vilken sort har du?

Tack! :laugh:

Sv: Pavo!

Mitt sto är 3år och Mecklenburgare, runt 170cm hög, maffig men ändå väldigt nätt, ganska mycket fullblod i henne! :laugh:
Hon är en explosiv fux som har energi för 10 hästar, har ett toppenhuvud och hovarna på jorden ;) samtidigt som hon har mycket egen vilja och leker hur mycket som helst i hagen, dock alltid koncentrerad när vi jobbar, om än något litet bus som jag tycker ska finnas där! :D

Hon behöver ett foder som ger henne kraft att bygga muskler (blivande hopphäst för tävling) samtidigt som det inte får stiga henne åt huvudet, laddad nog av naturen! :d
Helst inte havre! (Hon gillar det men blir helt plötsligt en varelse på två ben av det :devil:)

Vill ha en sort som liknar Groov 125, den passar henne bra men hon tröttnar lätt på den, ibland är det jättegott och ibland är det blaj! :cool:
Testat müslin och det är samma sak där, jättegott ett tag och sen blir det tråkigt.

Hull?
Vad innehåller hö:et?
(Passar på att ställa alla frågor alla andra skulle ställa om det inte var mitt i natten så det är klart :P)

Jo. Men är intressant vilken typ av häst som äter/ska äta
det och varför. I alla fall för mig.

Det är omöjligt att säga om din häst skulle må bra av det då vi inte vet värdena på ditt grovfoder. Det är sammansättningen som är viktig, inte att man använder ett speciellt foder.

Din häst kanske skulle må bäst av enbart grovfoder, allt beror ju på dess värden.

Om du har haft Goov 125 kan jag faktiskt rekommendera Hestekraft som är snäppet bättre i sina värden, förhållandevis låga andelar stärkelse och som hästarna blir oerhört fina av i muskler. Det är lätt att introducera till de flesta grovfoder, det handlar egentligen bara om att öka eller minska givan beroende på grovfodrets värden.

Fast är Hestekraft så himla lågt i stärkelse? Med tanke på hur mycket majs det är borde man landa kring 20% stärkelse?

Ja alltså så mycket stärkelse finns det inte, enligt HH eftersom popcornen är bearbetade (Poppade). Om de däremot hade varit majs i sin råform så hade stärkelsen tydligen blivit högre.

Fast det är inte bara poppad majs i det, det är bara en liten del av majsen som är poppad?

Huvudingrediensen i fodret är majs, opoppad sådan.

INGREDIENSER:
Majs 23,34 %
Solrosfrö 14,00 %
Melass sockerbeta 16,80 %
Luzern 9,33 %
Popcorn 9,33 %
Vetekli 9,33 %
Soyabönor rostade 9,33 %
Linfrö 1,90 %
Sojaolie 1,90 %
Dikaliumsfosfat 1,40 %
Kalciumkarbonat 1,40 %
Fodersalt 0,70 %
Torrjäst 0,60 %
Vitamin Extra 0,40 %
Ôrter 0,14 %
Propionsyre 0,10 %

Fast knäckt innebär inte att stärkelsehalten minskar? Bara att det är mer lättuggat. Om inte de har en egen betydelse av knäckt? Rostad är inte detsamma som knäckt.

Ingredienslistan var från (iaf tidigare) svenska generalagenten, men absolut att ordet knäckt försvunnit. Men det gör ju inget i sig för stärkelsen.

Helt korn och krossat korn t ex, stärkelsehalten är densamma. Och knäckt är ju bara 'nästan krossad'. (Finns ju knäckt korn/havre/etc med). Man ger ju inte hel majs, utan man får knäcka den, poppa den, flinga den etc.

Nja, det HH sagt, är att man måste poppa/processa majsen för att göra stärkelsen mer lättåtkomlig/smältbar för hästen.

För t ex korn räcker det att stöpa eller att krossa.

Men det blir inte MINDRE stärkelse i det, det blir mer lättupptaglig och smältbar stärkelse av det. Annars skulle för mycket stärkelse rinna över till grovtarmen och där riskera att ställa till med djävulska problem.

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Stärkelsen försvinner inte för att den poppas den gelatiniseras dvs den bryts ner lite grand så att den blir mer lättåtkomlig för hästens tunntarm vilket den inte är i obehandlad majs. Då minskar risken för tarmstörningar men insnöade som vi är på IR hästar så är det inget för dem i alla fall. Däremot har jag förstått att hestekraft är ett bra foder.

Dina frågor blir helt orelevanta så länge du inte har ett analyserat grovfoder att lägga till ekvationen, samt de individuella behoven för just din häst, dvs märket på fodret är orelevant, det finns inga mirakelfoder, utan fodret man väljer är utifrån vad grovfodret behöver kompletteras med, inget annat. sen att fodret marknadsförs på ett attraktivt sätt är en helt annan sak som inte har med saken att göra : )

Nja, det HH sagt, är att man måste poppa/processa majsen för att göra stärkelsen mer lättåtkomlig/smältbar för hästen.

För t ex korn räcker det att stöpa eller att krossa.

Men det blir inte MINDRE stärkelse i det, det blir mer lättupptaglig och smältbar stärkelse av det. Annars skulle för mycket stärkelse rinna över till grovtarmen och där riskera att ställa till med djävulska problem.

Men snälla Alexandra läser du vad jag skriver, eller läser du vad du tror att jag skriver. Efter en förfrågan hos Dangro svarar dom att majsen inte är obehandlad den är rostad, dvs utsatt för hög värme, knäckt är deras benämning på rostad och inte krossad. Detta har även HH bekräftat, både i inlägg och i en privat fråga från mig.

Orsaken till frågan var för att jag då fodrade en häst som var mycket intolerant mot stärkelse, och för att undvika problem så ställdes frågan innan.

Jag har inte påstått att stärkelsehalten har minskat, dessutom är det så att HK innehåller förhalndevis låga andelar stärkelse men jag påstår inte att den är befriad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 012
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023