Sv: Pavo!

Jodå jag förstår vad du skriver, men det spelar ingen roll om den är rostad. Rostad eller poppad (det var poppad du sa först som stärkelsesänkande) gör stärkelsen mer åtkomlig och smältbar. (vilket inte är så himla bara). Så, oavsett hur så rostad majs är ju inte stärkelsefattigare än ngt annat? Ska man anknyta till Pavo som tråden handlar om anger de mängden stärkelse hästen kan bryta ner i ren majs till 30%, och mängden stärkelse hästen kan bryta ner efter de poppat den till 90%.

Men det är ju formen på stärkelsen (tillgänglig eller ej) som påverkas, det är ju fortfarande stärkelserikt, men skonsammare form av stärkelse.

Så oavsett om Dangros majs är rostad, poppad eller något annat, så blir det ju inte mindre stärkelse? Däremot blir stärkelsen mer lättupptaglig, och då minskar den risk/det problem som är just med stärkelse.

Dangro borde dock kunna svara på stärkelsehalten med en konkret siffra om man frågar dem.

Om de däremot hade varit majs i sin råform så hade stärkelsen tydligen blivit högre.

Men snälla Alexandra läser du vad jag skriver,
Jag har inte påstått att stärkelsehalten har minskat

Inte för att det spelar så stor roll kanske men jag tycker att det är just det du gör, påstår att stärkelsemängden minskar när den upphettas. Den försvinner inte för att den upphettas.

Vi har en maxad d ponny, som inte har så mycket go i sig själv och har prövat de flesta fodern, men fått kanon effekt på Pavo energy och sen toppa med lite explosive. Sen den stora hästen har också prövat lite olika foder, men vi märker helt klart skillnad nu när hon går på Pavo energy, hon får den där extra uthålligheten. Men kan inte gå på explosive för blir då för laddad. Har nu använr Pavo i två år och gillar det skarpt.

Har också pratat med min veterinär, som är en av Sveriges duktigaste just när det gäller stärkelsen, men han säger att det är ingen fara när man ser på den övriga sammansättningen i fodret. Enligt honom så kan man inte bara se på stärkelsehalten.

Har också pratat med min veterinär, som är en av Sveriges duktigaste just när det gäller stärkelsen, men han säger att det är ingen fara när man ser på den övriga sammansättningen i fodret. Enligt honom så kan man inte bara se på stärkelsehalten.

Vad menar han med övrig sammansättning? Det foder du ger innehåller 35% stärkelse och socker. (Dessutom är det expanderat vilket betyder att stärkelsen är lättsmält. Det kan vara bra för hästar som tål mkt socker för då minskar risken för tarmstörningar.)

Processade råvaror innehållande stärkelse får förändrade stärkelseandelar mot oprocessat.

Här är ett exarbete som bla handlar om vad som händer när man upphettar stärkelse. Det är stärkelsekornens struktur som spricker upp och ändras/förstörs men inte stärkelsemolekylerna. De blir bara mer lättåtkomliga för matspjälkningssystemet.

Däremot står det lite om kall potatis. I den blir stärkelsen svårsmält men den försvinner inte. Om den är svårsmält även för tarmens bakterier kan man ju undra.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/ex_arb_utf_vard/EHU87/EHU87.BAK

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 012
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023