Påverkas unghästens storlek av lösdrift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Noa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 288

Noa

Trådstartare
Började fundera på detta när jag var och kikade på en del unghästar(halvblod) som var till salu. Både 1-, 2- och 3-åringarna var riktigt små. 2- och 3-åringarna var bra i hull medans 1-åringarna var ganska tunna. Alla hade olika fäder men några hade samma möderne.

Vad tror ni att det beror på? Hur ser era unghästar ut som går på lösdrift? Bör vi låta avvanda föl vara uppstallade första vintern (givetvis med daglig utevistelse) för att de ska få vila ordentligt/växa ifred? Brister det i fodergivan eller är det bara så att mödrarna förärver sig litet? Eller kan det vara så att de växer under en längre tid?

Jag har själv alltid varit mycket positiv till lösdrift men om det påverkar hästens slutgiltiga storlek blir det istället svårt att sälja, vem vill ha en liten häst idag?! ;)

Någon som har en fundering och vilka erfarenheter har ni?

Sv: Påverkas unghästens storlek av lösdrift?

Nu har jag mest erfarenhet av varmblodstravare och det jag anser är ganska så viktigt med lösdrigt är att det är enbart en ålder som går ihop... Ettåringar har större behov av vila och äta än två och tre åringar tex. Men det får gärna vara en äldre häst som håller lite ordning med flocken.
Och sen att det är rejäl tillgång till mat, kraftfoder två gånger om dagen, helst uppbundna så de får äta i lugn och ro och sen fri tillgång på bra grovfoder. Med varmblodstravarna vill man ju helst inte att de ska bli så extremt stora men inte heller små, jag ser nästan bara fördelar med lösdrift på unghästar. Men som sagt blir det lite skillnad för travarna då de sätts i "arbete" på hösten som ettåringar men de kan gärna fortsätta att gå på lösdrift tills de tränas ordentligt. Tex fram till sommaren som tvååringar.

Noa skrev:
vem vill ha en liten häst idag?! ;-)

Jag! inga stora monsterhästar här tack! Nej runt 155 ska dom vara!

när jag såld emin "gatukorsning", ponnyöverhöjdare blev jag totalt neringd! alla sa samma sak " äntligen en mindre häst".
Hästen var absolut inte svårsåld.

Jag tycker att det ar sjalvklart att fol star inne forsta vintern. Skulle inte komma pa iden att lata dem ga pa losdrift. 1-2 aringar och uppat ar en annan grej, de far garna ga pa losdrift.

Jag anser att en bra start i livet ar halften gjort, sa jag har mina fol inne den forsta vintern dar jag vet precis hur mycket de ater, precis hur deras rutin ser ut och vad de har for egenskaper sjalva. Det ger mej ett battre tillfalle att lara kanna hasten individuellt om den star inne.

Fol star inne pa vintern tycker jag, resten far ga pa losdrift.

Jag haller med, jag vill heller inte ha nagra monsterhastar....men jag vill inte att hastarna ska vara sma pga att de haft ett tufft liv de forsta aren i sitt liv.

nej givtevis inte pga dålig start i livet, utan endast svar ang små hästar och om folk vill ha det :) Jag kommer alltid bara vilja ha mindre hästar. Och faktiskt känner jag flera som håller med mig.
Tycker dom flesta hästarna i dagens läge är för stora.

Tack för era svar och delgivandet av egna erfarenheter.

Stilett: Visst finns det dom som vill köpa mindre hästar men jag upplever att det är lättare att sälja stora. Sen är det väl långt ifrån alla som skulle behöva den storlek av häst de söker.

Ramonarunds: Tror att du gör helt rätt som låter dina föl stå inne första vintern. De 1-åringar jag såg skulle säkert behövt det.

Snurrfian: Ang. fodret så hade unghästarna enligt uppfödarnas egen utsaga haft tillgång till både mycket och bra foder. Detta är ju lite svårt att kontrollera.

Tror ni att en 1-åring som är liten pga en stressad uppväxt eller för lite/dåligt foder kan repareras? Eller är skadan redan skedd?

Noa skrev:
Tror ni att en 1-åring som är liten pga en stressad uppväxt eller för lite/dåligt foder kan repareras? Eller är skadan redan skedd?

Mankhöjden lär ju sluta på vad det var tänkt rent genetiskt, men det finns annat som inte går att reparera, den framtida hållbarheten t ex.

Unghästens storlek påverkas av arvet och mängden näringsämnen den får i sig. Om den är lös eller bunden saknar betydelse. Frågan är hur mycket den hinner/orkar äta om den bor ihop med andra. Är unghästarna små i en lösdrift skulle jag nog säga att man misslyckats med uppfödning i det systemet och borde kolla sina utfodringsrutiner. Uppenbarligen räcker inte fodret till alla.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 174
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har... 2
Svar
24
· Visningar
4 632
Senast: svea
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 737
Senast: Fenestra
·
Hästmänniskan Nu är jag fast i mina tankar och skulle behöva lite andras tankar om vad som kan bli bäst. I december så får jag hem 6 månader föl, har... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 270
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31