Påverkar oljan min hästs bajs?

L

lollipop95

Jag undrar om oljan min häst får (ca 0,5dl per dygn) gör att hon inte bajsar bollar? Alltså, hon har inte diarré men det är inte fasta runda bollar. I boxen är det fastare, men inte helt bra. Bajsar hon efter ridning så är det ännu mer löst, det är inte geggigt utan torrt, de lix delar sig.:cool:

Sv: Påverkar oljan min hästs bajs?

Vet inte, men jag har oxå märkt att min häst blir lösare när han har fått olja.

Jag har oxå gett mina 1 dl om dagen, om ibland mer, utan att märka nån skillnad på avföringen.

Vad är det för typ av olja du ger? Paraffinolja tas inte upp av kroppen.

Eftersom man delvis ger olja för den laxerande effekten så är det klart att det påverkas. Men det är en liten mängd och jag har inte varit med om någon större påverkan av en halv dl (men jag har ju å andra sidan inte varti med om allt så...). Har du nyligen börjat ge olja? Isf kan hästen reagera på att den inte vants in långsamt.
Vilken olja ger du? Veterinären ger paraffinolja vid förstoppning, kroppen tar inte upp det (som Mia_R sa) utan det är bara "smörjmedel".

Olja kan inverka lösande, men jag tycker att det är väldigt liten mängd. Har aldrig märkt någon skillnad på mina när jag gett så lite.

Nej. Såvida du inte ger en olja som inte tas upp i tarmen, som t ex paraffin. "Vanlig" olja är inte laxerande i rimliga mängder.

Det kan vara så, men det kan ju även ha andra orsaker. Jag ger oxå 0.5dl olja (Raps) per dygn i betforn och hans poop ser ungefär ut som du beskriver. Ganska ljust & blaffigt, varken diarré eller fasta bollar utan mer ett mellanting som delar sig. Veterinären kommer ut idag i ett annat ärende, så jag ska även be honom ta ett träckprov när vi ändå är igång.

//Cinnamon

Vi ger en ponny på 400 kg 1 ld linfröolja per dag, invant under ganska lång tid. Hennes bajs har blivit lite som har beskrivits av andra här i tråden efter detta. Har det inget samband menar du? :confused: Alltid får man lära sig nåt nytt :)

Vanlig olja tas inte upp till 100% utan blir alltid lite mjukgörande men 0,5 dl borde knappast märkas.
PL

Hon får vanlig lolja man köper i mataffären, rapsolja tror jag att det är. Hon får det för att hon krubbiter lite, och då har vi fått rådet att ge henne 0,5 dl per dag. det ska göra dem mindre rastlösa och lugnare. Hon står på halm, kan det ha ngt att göra också?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 259
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat