Sv: Påtvingat intresse eller ej - hur vet man?
Jag har försökt få åtminstone det minsta barnet att bli hästintresserad. De andra har inte visat intresse alls, har alla möjliga andra intressen istället. Jag hade en sällskapsponny till min häst som jag hoppades att den yngste skulle bli intresserad av och han var det ett tag, tills en gammal sällskapsponny dog. Det hjälpte inte att köpa en annan ponny sen. Intresset svalnade betydligt. Så jag gav upp ponnytanken och har nu istället en sällskapshäst som jag själv kan rida.
Jag tror att det är så att antingen har man hästintresse eller också inte och det visar sig med tiden hur det står till med barn, kanske till och med oavsett vad man gör eller inte gör med dem.
Mitt största intresse har alltid varit djur. Barnen har helt skilda intressen, bilar, musik, golf, lagsporter. Varken jag eller min man är speciellt intresserade av sport eller (att utöva) musik, men ett av barnen är helt uppslukad av att spela (musik) och ett annat av att sporta. De har alltså valt helt själva och fastnat för något de själva passar för.