Patellofemoralt smärtsyndrom

B

Balance

Aj, aj, aj, nu har jag drabbats igen :cry: Får rejält ont i knät (runt nedre delen av knäskålen, rätt svårt att förklara) när jag rider och när jag kör bil... Någon annan som har samma problem och har något tips om vad man kan göra?
Jag hade problem för ett par år sedan, och red då lite försiktigt i jeans eftersom ridbyxor med söm över knät var omöjligt att rida i. Det gick över när jag nästan inte red alls, hade unghäst en period. Nu har jag dock en ny häst, som det äntligen börjar lossna med och då får jag ont i knät igen... Funderar på att prova rida i hoppsadel om den vinkeln skulle vara lättare och göra mindre ont. Som det är nu "sitter jag fast" i min dressyrsadel. Testade att bara skritta idag, men det gjorde lika ont det.

Sv: Patellofemoralt smärtsyndrom

Det är nog inte exakt samma som jag har, men kan ju berätta iaf. Jag fick nåt liknande i vintras. Men det gjorde ont ovanpå knäskålen, på insidan. Gjorde ont om jag gnuggade med handen på knäet eller hade ridbyxor som satt åt. Lika så om jag hade nåt annat än lösa mysbyxor på mig när jag körde bil. När jag red tog ju knäna i knästöden och det gjorde också ont. Blev bara värre och värre.
Gick till doktorn som konstaterade att mina knän är lite inåtvridna bl a. Hon trodde (liksom jag) att det hela hade utlösts av att jag satt så mycket på mitt förra jobb. Jag drog liksom upp benen åt sidan på stolen och det blir ju en belastning.
Jag skulle undvika att sitta på det viset i 2 månader. Rida kunde jag göra, sa hon. Men jag fick äta tabletter (Magnecyl eller nåt sånt) i 10 dagar och så fick jag ett sjukgymnastikprogram att göra.
Höll på med sjukgymnastiken i ca 2-2,5 månad och nu är det faktiskt mycket bättre! Får ont om jag står upp och/eller bär tunga saker långa stunder, eller om jag sitter för ihopknycklat en längre tid. Men får inte ont av ridbyxorna eller att rida!

Som sagt så är det säkert inte samma som du har, men man vet ju aldrig. Hoppas du blir bra snart, är skitjobbigt att ha ont i knäna!

Jag har också haft problem med mina knän men det blev värre av att inte rida = tappade alla muskler i benen och kunde inte gå i trappor ens.
Jag gick till en sjukgymnast som undersökte och gav mig träningstips, blev bra på några månader (minns inte exakt, det var några år sedan nu).Korta stigläder,typ hoppning, går fortfarande inte och att sitta ner längre pass när det är kallt är inte heller kul. För det mesta har jag dock inga problem, försöker ha långkalsonger och BoT knäskydd på om de är kallt.

Mitt tips blir alltså: sök sjukgymnast så att du får veta vad det är och vad du kan göra åt det. Försök att hitta en bekväm längd på stigläderna sålänge och testa dig fram till vad som känns bäst för dig, skritta, rida lätt, sitta ner osv.
Lycka till!

Precis! Var hos en ortoped för ca 2-3 år sedan och fick det diagnostiserat. Så sjukgymnastik är väl en väg att gå (bara att det verkar så förbaskat tråkigt, men det är värre att inte kunna rida). Läste nån forskning nu om att det skulle bero på ischemi i knät och att det inte är träningen av musklerna runt knät som löser problemet utan den ökade blodgenomströmningen träningen ger som förbättrar tillståndet.
Såg också att det fanns en typ av knäskydd med hål för själva knäskålen som jag tänkte testa. Plus att jag ska rida i byxor utan söm över knät...
Går det att bli helt smärtfri, eller är det här ett problem man kommer få dras med hela livet? (Har problem med båda knäna, men det är vänster som gör mest ont pga instabilitet).

Jag fick komma till en ortoped i våras efter att han varit in och ut till läkare sen jag var 12 ungefär.
Har vid något tillfälle gått hos sjukgymnast men inte upplevde ingen förbättring.
Har aldrig fått någon diagnos utan snarare kännt som att ingen trott mig när jag sagt att jag har ont. Förrens jag då (äntligen!!) fick komma till ortopeden i våras.
Han berättade för mig om patellofemoralt smärtsyndrom och att det är det som är mitt problem. Även om han inte kunde ge mig något botemedel kändes det som att någon äntligen trodde på mig och att jag har ont. Han kunde säga när det gjorde ont och det stämde med var jag upplevt. Som tex. att det gör ont i vila och inte alltid under belastning och att det inte alltid är samma knä som gör ont. Han berättade vidara at man vet inte heller riktigt varför det gör ont men att det troligen har att göra med att knäskålens baksida på något vis nöter på lårbenet. Man har vid tillfällen försökt operera patienter med syndromet genom att försöka flytta fästet för senan som knäskålen ligger inbäddad i. Det har dock sällan hjälpt utan bara lett till längre konvalecenttider.
Herr Ortopeden sa att jag skulle kunna använda knäskydd för att stadga upp knät men att jag då skulle använda ett knäskydd med hål för knäskålen! Knäskydd utan hål trycker knäskålen hårdare mot lårbenet och kan öka smärtan medan de med hål stabiliserar knäskålen och kan minska smärtan.

Han sa att patellofemoralt smärtsyndrom är en av de vanligaste anledningarna till knäsmärtor hos unga, framför allt, tjejjer. Vidare berättade han att det är sällan man möter på vuxna med det här problemet. Oftast växer det bort även om det kunde ta sådär 15 år... Problemen börjar oftast i tonåren.
Jag var som sagt typ 12 när det började och är 24 nu. Sista åren har det gått längre och längre mellan perioderna jag har ont men smärtan kommer som ett brev på posten om jag idag knölar ihop mig i tex. en hoppsadel och tar några språng. Jogga på asfalt är inte att drömma om men i övrigt kan jag göra det mesta idag...

Intressant! Själv hade jag inga problem innan 20-årsåldern. Problem vid ridning fick jag för 2-3 år sedan. Överrörlig har jag alltid varit och kan tänka mig att det är en del av problematiken. Lindade benet idag "runt" knäskålen och det kändes väldigt skönt och stabilt. Rida gick dock inte... Ska vila från ridningen ett par dagar, sen testa om värktabletter kan hjälpa, och så knäskydd! Men ridbyxor är inte att tänka på, såvida jag inte klipper hål för knät, men det kanske är idé att göra det.

Att söka en ortoped är också bra, om man bara kan få tid till en. Här är det lättare att få tid till sjukgymnast än ortoped eftersom sjukgymnasten inte kräver remiss och det ofta är lång kö till ortopedmottagningen om man inte har akuta besvär, typ frakturer. Vet inte hur det är i Stockholm där TS bor?
Min husläkare var också väldigt hjälpsam:bow: men tyvärr kunde han inte varken hitta felet eller "laga" det.

Jag har enl sjukgymnasten patellofemoralt smärtsyndrom.
Har haft problem med båda knäna sedan jag var yngre pga slag osv mot knät. Min hund sprang in i mitt vänstra för ca 1 ½ år sedan, haltade i typ ett år, gick på sjukgymnastik - blev bättre- sen sämre igen, testade akupunktur, blev inte mkt bättre.
Nu går jag inte längre till sjukgymnasten.
Läkaren säger att - det blir nog bättre om några år:grin::(
Så där är jag nu, kan inte göra en del rörelser eller springa tex mer än några steg, men är enl läkaren frisk, SUCK....

(antar att man kan kräva ortoped, men inga bra efarenheter där heller av att bli trodd:mad:)

Ortopeder misstror inte folk, men en del patienter blir besvikna när resultatet av besöket inte blir vad de väntat sig eller när vi inte säger samma sak som sjukgymnasten. Det är dock vi som har den större och övergripande kunskapen.

I mitt fall kollade bara ortopeden på röntgen bilder och skulle testa om jag kunde röra armarna åt olika håll, sedan tack och hej, du har inga problem.
Hade så ont efter undersökningen att jag inte kunde göra något alls knappt..
Och jag har problem, även om det inte syns på röntgen.:grin:
(nackskada/axelproblem) Läkaren insett det med nu.

Om en ortoped sa att mina knän inte behövdes opereras skulle jag bara bli glad & veta att det inte är så illa, fast känns som dom aldrig blir bra:cry:

Det låter som en något summarisk undersökning, om det var vad som gjordes.

Vad rekommenderas för diagnosen patellofemoralt smärtsyndrom från er ortopeder?:) (vet ju inte om jag har mer än det, men om det nu är så)
Mer än att bygga upp muskler runt om knäskålen?
Vad ska man undvika? Röra sig mycket?
Rekommenderas värktabletter, motion, vila? Framtid?

Jag hade MKT problem med mina knän när jag var yngre och fick också denna diagnos. För mig har det hjälpt oerhört mycket att träna upp musklerna på lårens framsida! En kompis som är ortoped berättade nyligen att i princip ALLA patienter hon träffat på med denna problematik har blivit oerhört mkt bättre eller t o m helt smärtfria enbart genom sådan träning.

Numera har jag i princip bara ont ifall jag slarvat med träningen någon längre period (och dessutom suttit mycket stilla).

Du kan säkert hitta många tips på lämpliga övningar om du googlar på quadriceps (namnet på lårmuskeln). Fast ännu bättre är förståss att kontakta en sjukgymnast för att få tips på hur du ska träna. Numera behöver man ju ingen remiss för det!

*kl*
har problem med mina knän pga artros och "taggar" i leden. Ortopeden vill inte operera. Det enda som hjälper är träning... har en träningscykel.

Likadant med min höftledsprotes som behöver "cyklas igång" ibland. Musklerna stelnar till.

Vid ridning med vanliga stigbyglar så är det jättebra med såna där sneda gummiplattor att ha foten på. Man får en annan benställning och bättre stadga i knät. (Den tjockare delen ska vara utåt...) Längre stigläder är också bra. Men det kanske inte funkar för alla slags knäont...

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 861
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: Mandarinen
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Småbarn Nu har vi bråkat med detta över ett halvår! Tandborstningen! Gick hyfsat ett tag,men nu är det fullkomligt panikskrik igen, och jag...
2
Svar
35
· Visningar
5 242
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30