Dilli_Blue
Trådstartare
Jag ha ett sto som är opererat för patella båda bak för ca 2 år sen. Någon som har erfarenheter av patella o att sedan ta föl på stoet? Finns det risk för att fölet oxå få patellaupphakningar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ankans skrev:Att det är ärftligt har jag hört, men inte i vilken utsträckning, dvs sannolikheten för att det går vidare.
Har själv en som är opererad och som fungerar hur bra som helst ändå, omskolad travare.
ameo skrev:För att svara på din frågan: JA det är risk att fölet får patellaupphakning, eftersom man sett att det verkar nedärvas. Av det skälet står det med på defektlistan, dvs den förteckning av defekter som är ärftliga och medför automatisk kassering av hingstar. Och man bör ju rimligtvis undvika att använda ston med samma defekter i avel också...
styggasyster skrev:Jag har ett sto med patella som fått tre föl men ingen med mammas patellaupphakning,var jättenoga att ge stoet mineraler ,vitaminer och förstås tokosel så går det säkert bra för dig med.
Ps det första stofölet har gått väldigt bra på utställningar
MissFideli skrev:Man får inte vara för positiv när det gäller defekter. Kan man inte utesluta ärftlig patellaupphakning, ska man heller inte avla. Du kan få friska föl, men du kan lika gärna få bara dåliga. Och dom som är friska kan få dåliga. Det är ju ditt namn som hamnar i skiten eftersom du avlat på en icke frisk häst.
_Tazty_ skrev:En häst med patella kommer att bli begränsad som dressyrhäst...
Dilli_Blue skrev:Men jag tro det är 50/50 att avkomman få patella, oavsätt om mamman ha patella eller ej. Så det e ju alltid 50/50 liksom att mitt föl ska få el ej. Du kan ju ha en häst som gå skitbra i dressyr o sen betäcka o avkomman få patella, fast ej mamman ha det.