Patellaupphakningar.

Dilli_Blue

Trådstartare
Jag ha ett sto som är opererat för patella båda bak för ca 2 år sen. Någon som har erfarenheter av patella o att sedan ta föl på stoet? Finns det risk för att fölet oxå få patellaupphakningar? :confused:

Sv: Patellaupphakningar.

Halvblodshingstar kasseras om de har patella upphakning, eftersom
det anses vara ärftligt.
Jag trodde att man hade gått ifrån att operera patella upphakning, och istället rekomenderar uppträning av muskulaturen runt knäleden, eftersom operation (att skära av ett ledband) ger en instabilitet i knäleden, som på sikt leder till pålagringar. Men, man kanske har utvecklat operations tekninken?

Hm, såg att du kom från Marhult.. Du är inte möjligtvis Veronica som vi va hos idag med en Fjord-korsning?

Att det är ärftligt har jag hört, men inte i vilken utsträckning, dvs sannolikheten för att det går vidare.

Har själv en som är opererad och som fungerar hur bra som helst ändå, omskolad travare.

ankans skrev:
Att det är ärftligt har jag hört, men inte i vilken utsträckning, dvs sannolikheten för att det går vidare.

Har själv en som är opererad och som fungerar hur bra som helst ändå, omskolad travare.

Men ha du nån erfarenhet av att ta föl på en patellaopererad häst??

För att svara på din frågan: JA det är risk att fölet får patellaupphakning, eftersom man sett att det verkar nedärvas. Av det skälet står det med på defektlistan, dvs den förteckning av defekter som är ärftliga och medför automatisk kassering av hingstar. Och man bör ju rimligtvis undvika att använda ston med samma defekter i avel också...

ameo skrev:
För att svara på din frågan: JA det är risk att fölet får patellaupphakning, eftersom man sett att det verkar nedärvas. Av det skälet står det med på defektlistan, dvs den förteckning av defekter som är ärftliga och medför automatisk kassering av hingstar. Och man bör ju rimligtvis undvika att använda ston med samma defekter i avel också...

Så bara för att det finns risk för att fölet kan få det, så ska man inte betäcka ett sto som haft patellaupphakn?? Det är allltså inte 100% att fölet får det....

Patella upphakning kan både nedärvas men även uppkomma av tex för kraftig tillväxt (har en sådan själv som är opererad växte 35 cm på 2 månader då kom det som ett brev på posten)
Trots mkt letande så har vi inte lyckats finna någon ärftlig aspekt på hennes patella i så fall ligger den långt bak i stammen. Även vet sa att det kan uppkomma utan ärftliga anlag just pga för snabb tillväxt. Så som sagt det behöver inte vara ärftligt.

Att som någon skrev att risken för pålagringar ökade pga op har jag fått veta precis tvärtom av vet. Det är hakningarna som kan orsaka pålagringar.

jag hade inte avlat på häst med patellahakning, då det delvis är ärftligt.

Mamman till min hade lidriga patella problem när hon var unghäst, som inte behövde opereras utan tränades bort, han hade kraftiga upphakningar. Ska då tillägga att som någon annan skrev här angående tillväxt, att valacken växte väldigt fort, vilket då kan ha förvärrat hans problem.

Så ja, är svaret på din fråga.

I princip håller jag med om att man inte ska avla på en sådan defekt. Men har man en häst med bra stam och som kanske själv presterat bra t ex i travet, så får man ju göra en kalkylerad risk bedömning huruvida man vill chansa eller inte.

Okey, tack för alla svar. Med andra ord tåls det ju att tänka på då.. Mitt sto är e. Maraton-Pegasus, född -92. Vi ha funderat på om man fortfarande kan betäcka med Master?? Vi ha tittat lite på hingstarna nere på Millegarne.... Det är så svårt, men det ska förhoppningsvis bli en ren dressyrhäst..

Jag har ett sto med patella som fått tre föl men ingen med mammas patellaupphakning,var jättenoga att ge stoet mineraler ,vitaminer och förstås tokosel så går det säkert bra för dig med.
Ps det första stofölet har gått väldigt bra på utställningar

Varför ska du inte kunna använda Master?

Jag personligen, skulle inte avla på ett sto med patellaupphakning. Det finns så mycket ston i aveln att man inte behöver avla på ston med defekter.

Upphakningarna har ju oftast med luxation att göra och patellaluxation kan ligga dolt utan att märkas. Dvs hästen kan bära på anlaget utan att ha det själv. Min katt har det och eftersom det nedärvs likadant på alla djur, så skulle jag aldrig avla på en sån. Ingen av föräldrarna till min katt har det och ingen har det inom 5 generationer, så alltså kan det vara ett mycket efterhängset anlag.
Sannorlikheten är väl alltid 50% om nått av föräldrarna har det själva. Så även om inga avkommor till stoet får, så kan dom få avkommor med problemet, eller ärva det vidare.
Så 50% risk att få det, men lika stor risk att dom blir bärare.

Jag skulle aldrig betala fullt pris för en häst som med 50% risk har/bär på en defekt som är ärftlig. Och att dölja det för köpare anser jag väldigt oseriöst.

Senast ändrad:

styggasyster skrev:
Jag har ett sto med patella som fått tre föl men ingen med mammas patellaupphakning,var jättenoga att ge stoet mineraler ,vitaminer och förstås tokosel så går det säkert bra för dig med.
Ps det första stofölet har gått väldigt bra på utställningar

Okey. Tack för att nån är lite positiv iaf. Jo, vi är mkt noga med att alla hästar få de mineraler o vitaminer de behöver ha. Vad e det för stam på ditt sto?

Man får inte vara för positiv när det gäller defekter. Kan man inte utesluta ärftlig patellaupphakning, ska man heller inte avla. Du kan få friska föl, men du kan lika gärna få bara dåliga. Och dom som är friska kan få dåliga. Det är ju ditt namn som hamnar i skiten eftersom du avlat på en icke frisk häst.

En häst med patella kommer att bli begränsad som dressyrhäst...

MissFideli skrev:
Man får inte vara för positiv när det gäller defekter. Kan man inte utesluta ärftlig patellaupphakning, ska man heller inte avla. Du kan få friska föl, men du kan lika gärna få bara dåliga. Och dom som är friska kan få dåliga. Det är ju ditt namn som hamnar i skiten eftersom du avlat på en icke frisk häst.

Men jag tro det är 50/50 att avkomman få patella, oavsätt om mamman ha patella eller ej. Så det e ju alltid 50/50 liksom att mitt föl ska få el ej. Du kan ju ha en häst som gå skitbra i dressyr o sen betäcka o avkomman få patella, fast ej mamman ha det.

Dilli_Blue skrev:
Men jag tro det är 50/50 att avkomman få patella, oavsätt om mamman ha patella eller ej. Så det e ju alltid 50/50 liksom att mitt föl ska få el ej. Du kan ju ha en häst som gå skitbra i dressyr o sen betäcka o avkomman få patella, fast ej mamman ha det.

Eftersom patellaupphakning är ärftligt så kommer sannolikheten att ditt föl hakar vara större om mamman har det, än om hon inte har det.

Säger som de andra, det finns många fina ston utan sådana defekter. Om ditt sto inte har fantastiska meriter själv, kanske det vore bättre att köpa ett föl som inte har en mamma med en sådan defekt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 764
Senast: fio
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka