Patellaupphakningar.

Sv: Patellaupphakningar.

Ett sto med patellaupphakning på båda bak och som dessutom vart blivit opererat skulle jag ALDRIG avla på.

En ensidig patellaupphakning som uppkommit under skada och boxvila däremot skulle jag troligen inte tveka på att avla på om hakningen försvunnit efter återuppbyggnad och efter att ha konsulterat veterinär.

Senast ändrad av en moderator:

Ja och varför? Jo för att nån gjort som du funderar på nu, att betäckt sin häst som har patellaupphakning. Hade inte den personen avlat på sin häst med patellaupphakning, hade din häst inte haft det heller.

Hon bär ju uppenbarligen på anlaget, så även om avkomman inte får patella kan den få anlaget och ärva det vidare. Patellaupphakning (patella är en led) är inget dominant anlag som kommer om hästen har det.

Görel skrev:
Varför betäcker du inte henne med din korsningshingst :idea:

Hm, :confused: ja varför gör jag inte det?? :idea: Har jag inte äns funderat på... *Dumma jag*

Nä så dum e jag la inte så jag betäcker henne med min hingst, han ska jag betäcka med ett fullblodssto. :love: Och så vill min svärmor såklart ha ett halvblod. Och Master är inte helt fel, jag ha haft ett sto efter honom innan.

Har ett islandssto som vi opererat för patella båda bak. Efter mycket rådfrågande av veterinärer (både distrikts, privat och på Strömsholm) så har jag ALDRIG fått svaret att det ÄR ärftligt, däremot sa någon utav dem att det KUNDE vara det - alltså vet man inte. Jag tror på snabb tillväxt, dåligt kuperade hagar, mycket stallvistelse, inga jämnåriga att busa med, som gör att musklerna inte utvecklas optimalt - men som sagt, man vet inte. För vårt stos del så är jag glad att vi gjorde denna operation (tog 20 min med lokalbedövning) hon hade verkliga besvär och är idag helt fri från dem och rör sig smidigt och lätt.
Om du ska betäcka eller inte är upp till dig. Ska du däremot sälja fölet eller stoet så MÅSTE du upplysa köparen om situationen tycker jag. För min del så skulle jag inte vara rädd att avla på mitt sto om jag det för avsikt.

Celi skrev:
Har ett islandssto som vi opererat för patella båda bak. Efter mycket rådfrågande av veterinärer (både distrikts, privat och på Strömsholm) så har jag ALDRIG fått svaret att det ÄR ärftligt, däremot sa någon utav dem att det KUNDE vara det - alltså vet man inte. Jag tror på snabb tillväxt, dåligt kuperade hagar, mycket stallvistelse, inga jämnåriga att busa med, som gör att musklerna inte utvecklas optimalt - men som sagt, man vet inte. För vårt stos del så är jag glad att vi gjorde denna operation (tog 20 min med lokalbedövning) hon hade verkliga besvär och är idag helt fri från dem och rör sig smidigt och lätt.
Om du ska betäcka eller inte är upp till dig. Ska du däremot sälja fölet eller stoet så MÅSTE du upplysa köparen om situationen tycker jag. För min del så skulle jag inte vara rädd att avla på mitt sto om jag det för avsikt.

Detta är mkt intressant.. Olika människor tycker helt olika saker el ha fått höra olika saker.. Men som sagt, jag har ingen avsikt att sälja varken fölet eller stoet och jag vet ju hur bra stoet rör sig idag o att hon inte är stel el dyl. :bow:

Förstod du inte att jag drev med dig? Det verkade vara helt i nivå med ditt kunnande inom avel.

Vissta tycker och andra VET.

Det är inte en tillfällighet att Patella står på defektlistan.

Jag tror det handlar mkt om vilken ras det är.

Som tur är så finns det nästan inte patellahakningar i vuxen ålder bland islänningar.

Den ärftliga sorten är rimligen en sorts missbildning (ärftlig också hos människor) där patellafåran är nästan platt och knäskålen därför glider ur lätt.

Många islänningar som växer snabbt som unghästar hakar däremot i perioder innan musklerna hunnit i kapp och stabiliserar knäleden. Och har man utvecklat hakningar så de liksom hoppat ur många ggr pga dålig muskling och snabb skelett-tillväxt så kan leden förslappas så att tillståndet kvarstår även i vuxen i ålder särskilt om hästen hålls stilla. I dessa fall kan man inte säkert påvisa någon ärftlighet. Om ditt sto är röntgat och veterinären fortfarande inte tror på ärftlighet talar det ju mot att generna är boven i hennes fall. (PM:a gärna mig om stammen!)

Skillnaderna märktes mycket tydligt när jag hade en shettis (i den rasen är det vanligt med ärftlig variant vad jag har förstått?) med problemet i hagen. Han fortsatte att haka i vuxen ålder och på lösdrift, de få islänningar som hakat har varit i extrema lägen där de blivit uppstallade pga skada i en sjukdomsperiod just när de växer tex. Men inte visat något i hagen sedan.

Det är ett shettissto efter Richard van Laren
men det är inte från honom som stoet fått sin patella
för hennes syster som åxå har patella har inte samma pappa
Mamman har vad jag vet inte heller patella
Jag tror att det är uppfödaren som kanske har lite för många hästar för att alla ska få vitaminer och mineraler som dom ska.............

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 764
Senast: fio
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka