Patellaupphakning

T

tinystina

Min islänning, ett fyraårigt sto som jag haft sen maj har fått besvär med benen. Hon har vait stel på morgonen men bara några steg sen har hon lullat på bra. Hon står inne på nätterna något hon inte gjort innan jag fick henne, så jag har tänkt att det kan vara att hon inte är van att stå så still hela nätterna. Så i veckan sa stallägaren att det blivit värre så jag åkte ut dit igår morse för att kolla. Hon var jättestel och höger bakben låste sig, något som aldrig hänt innan. :( Hon verkar inte ha ont, för hon går omkring i hagen och så, men ibland hakar sig benet och hon lyfter hoven högre än de andra vissa steg för att sedan gå som vanligt. Det kan nog inte ha att göra med överansträngning för hon hade haft ett par vilodagar innan det blev värre.
Ringde till veterinär och han sa att det var patellaupphakning när jag beskrev vad som hänt och sa att man kan operera. Har tid för koll men vad ska jag göra till torsdag när vi ska dit?
Vad kostar en sån operation (hon är visserligen försäkrad, men ändå) Är den besvärlig (osäkert om det blir bra) och hur lång konvalescens är det? Man blir så lessen när ögonstenen råkar ut för något så tidigt i livet, när man precis fått henne....

Tycker inte att operation är det första man skall prova på en 4-åring. träning av bakvagnen plus B-vitaminsprutor är det första.
PL

Okej.
Jag får väl höra mer när vi kommer till kliniken. Jag vet inget alls om patellaupphakning, men har läst lite gamla inlägg där det står om b-vitamin och träning. Är det lämpligt att börja promenera med henne nu eftersom det låser sig ganska ofta, så jag vill inte riktigt rida? Ska jag börja ge något b-vitamintillskott i fodret?

4 år är väl bara barnet, så riden bör hon väl inte vara så mycket. Men tömkörning och annat stärkande, samt B-vitamin är det som rekommenderas i sådana fall.

Du har en väldigt ung häst, och det är inte ovanligt med patellaupphakning när hästen är ung och utan grundmuskulatur. Detta brukar oftast försvinna med stärkande träning, men nu har väl inte din häst blivit riden så mycket förmodar jag. 4 år bör ju i princip endast hästen vara grundriden och kanske på vila efter den, så är väl tömkörning det bästa som kan användas i detta läge.

Det är knepigt med yngre islandshästar, just därför att muskelmassan utvecklas ända fram till 8 års ålder i vissa fall något längre. Dvs kroppen växer ända fram till mellan 8-10 år.

Jag tycker inte att du skall fundera på operation i första hand, utan det som PL rekommenderar.

B-vitamin och träning så hon skaffar sig muskler i fösta hand, det är mycket möjligt det hjälper och en operation tycker jag inte du ska tänka på än utan vänta till hon vuxit färdigt och är ordentligt misklad, OM det är likadant då så kan du överväga operation.
Själva operationen är inte besvärlig, lugnade, lokalbedövning och det tar ett par minuter med en vet som vet vad h*n gör.

Men kolla med försäkringsbolaget, jag vet att det finns något (minns inte vilket) som har reservation mot opertaion för patellaupphaking på islandshästar.

En häst med patellaupphakning viasar det tidigt i livet det är inget som kommer när den blir gammal alltså "helt normal" att du ser de nu, och de ha inte ont av det som om du rider som vanligt gör det ingen skada på hästen, en häst med patellaupphakning behöver röra på sig så mycket som möjligt.

Tänk på att hon kanske behöver ordentligt med proteiner också. Så att hon har något att bygga musklerna med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp