Patellaupphakning

K

kolarbokalle

Vår welsh mountain verkar ha fått patellaupphakning :confused:

Sist minstingen red honom släpade han sitt högra bakben efter sig och nu ser jag att han släpar båda bakfötterna efter sig, det syns på hovarna framsida att han drar dem efter sig!

Ponnyn är 13 år och vi har haft honom sedan han var sju.

När han kom till oss var han ett benrangel, de hade svältfött honom för att han haft fång en gång då han ätit vass, hette det.

Han har alltid varit lite kinkig när man lyfter höger bak, dessutom var han väldigt svår att sko till att börja med, men då han hade väldigt dåliga hovar, som lätt blödde vid verkning trodde vi att han blivit illa verkad tidigare.

Annars har jag inte märkt av det här med släpningar tidigare, han har ett väldigt fint steg.

Han är en rätt lat ponny, men har tendenser att bocka vid ridning, har hört nu att hästar med patellaupphakning kan göra så för att det ska släppa.

Till saken hör väl också att jag brukar rida min häst och ponnyn rids efter mig, så av den anledningen kan jag ju ha missat det här :o :confused:

Jag har märkt att han är lite stel i bakdelen på morgnarna vid utsläpp.

Nu har vi en ny pålle i stallet och han jagar gärna med ponnyn, så först tänkte jag om fått en smäll på bakdelen, men han har inga svullnader eller värme, någonstans.

Vi har honom som promendhäst, nu till minstingen och jag är övertygad om att han endel små men efter att ha svultit, men vi hade inte hjärta att skicka tillbaka honom då vi hade honom på prov, dessutom är en bra häst förövrigt.

Den här sommaren har han varit sen med vinterfällning, men är förövrigt i gott hull.
Fått tips om att ge B-vitamin, så det ska jag göra, men vill gärna få mer tips om vad vi kan göra för att hjälpa honom! :)

Jag har själv en shettis med patellaupphakning. Jag ger en hel del B-vitamin och ser till så att tårna är korta och fina på bakhovarna. Han får röra på sig ganska mycket + en del styrketräning via tömkörning. Han får massage på rumpan och på vintern är han klippt för att för kunna komma åt att massera och lägga på liniment(svårt annars på en shettis med vinterpäls) och får därför gå med täcke. Långa promenader och klättring i backe är toppen övningar för bakkärran. Det går dessutom att operera och är då ett ganska enkelt ingrepp. Om du bestämer dig för att massera så tag hjälp av någon som kan lära dig, det kan nämligen gå åt pepparen om det blir fel. Lycka till och hoppas att allt blir bra igen. MVH Y

Hur mycket rids den nu, och hur mycket har den ridits (eller körts eller aj...rört på sig överhuvudtaget) tidiagare när ni haft den?

Han har blivit riden en del periodvis, nu på sistone rids han ca tre gånger i veckan och det är min yngsta som rider honom, hon väger nog ca 25 kg och är en tuff nybörjare, han rids ju inte mycket i dressyr och några större krav har vi inte haft på honom.

Min svägerska har tidigare ridit honom endel, men det har också varit i perioder.

Annars har han blivit riden av min äldsta dotter, i de här perioderna och då har han bockat eller varit seg som sirap, men han fungerar ändå som läromästare och är trafiksäker mm.

Han gillar inte att jobba på ridbanan, då är han seg, men är piggare i skogen.

Jag vet inte om det var ett bra svar på din fråga, men att ridningen blivit periodvis beror på vintrar med isig ridbana och mörka kvällar när man kommer hem och man har varit förpassad till att rida på helger, tidvis sjuka småbarn mm.
Dessutom så har vi inte haft någon ridlärare inkopplad och det är svårt att vara det åt sina egna barn.

Nu skiner mitt dåliga samvete igenom, men vi gör så gott vi kan :)

Tillägg, vi kör honom ibland också.

Men det där med ridning, ja, han är bara en promenadponny...kan man säga!

Jag tycker inte riktigt att det låter som patellan. de hakningar jag har sett är akuta! då är det inget snack om saken så att säga. Samt att hästarna har benet sträckt rakt ut . Hästarna blir ofta lite förtvivlade över att inte kunna röra sig, flyktdjur som de är, och det bästa brukar vara att injicera högdos med b-vit för att få de raka banden i knäleden att lossa.

men jag har inte sett din ponny så jag kan inget säga :confused:

Patella upphakning brukar inte bara dyka upp som gubben ur lådan på en häst som är 13 år, då borde ni ha sett något tidigare.

Du skriver att det är en lat ponny, vad händer om ni "parkar igång" den??

Annars vet inte vad det kan vara (men tror inte på patellaupphakning) men jag tycker det borde vara lämpligt att ta ut veterinär ocm det inte försvinner snart.

låter som tendens till spatt!?
tänkte mkt på latheten och bockningarna

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Hästvård Det är så att jag har en ponny som haft lindriga fångtendenser de senaste två somrarna. De har varit så pass lindriga att förra sommaren...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: Niina87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V