Patellaupphakning?

Sv: Patellaupphakning?

Antar du menar preparat? DET har jag inte lyckats lösa än, men ang Coaris fråga om 'vilka B-vitaminer och dos', så vet jag ju, alltså X mg av vit Bx och Y mg av vit By etc - jag ska 'bara' hitta det i sockerfri variant :crazy: Vilket inte verkar så lätt. Antar jag kommer få kika på tablettvarianten vad det verkar nu, men ska göra en raid till civilisationen idag och se =)
 
Sv: Patellaupphakning?

Aha :-)

Jag funderade på om tillskott som tex cortaflex, msn eller no bute, djävulsklo och dylika kan vara positivt vid patella, eller om det är verkningslöst iom att det är "mekaniskt". Men om din vet övervägde anti infl kanske det inte vore verkningslöst iaf med no bute/djävulsklo/liknande?

Bara spånar eftersom jag också har en häst med patella tendenser.
 
Sv: Patellaupphakning?

Vad gäller djävulsklo och liknande, så personligen använder jag dem helst inte, just för att de iaf på vissa hästar har en effekt rent smärtstillande (antiinfl är ju svårare att mäta med ögat) som är väl jämförbar med butta/annan NSAID.

Så inget jag någonsin ger 'på eget bevåg' sas, och om/när vet rek NSAID ger jag hellre det - mer dokumenterat osv. Däremot har jag haft en som svarat bättre på ren DK (torkad rot) än på butta, så han fick, i samråd med vet, faktiskt det istället för butta när butta var ordinerat.

Men, teoretiskt så borde det kunna hjälpa på samma sätt som NSAID kan hjälpa - ja, om man får samma effekt av DK som NSAID på individen.

Cortaflex, msn osv borde -teoretiskt igen - inte ha någon större effekt (men säkerligen inte skada) nej, då problemet ju inte är leden utan ett ligament. Sen är ju eg frågan hur mkt antiinfl effekt dylika preparat har där med? OM de har antiinflammatorisk effekt så är man väl eg tillbaka till ovanstående resonemang? Dock så om NSAID skulle sättas in var det ju om det var sas 'kvarstående' problem, eller om hästen upprepat hakade, och i en kortare kur. Tillskotten ger man ju oftast mer kontinuerligt?

Värme kan hjälpa med btw sa vet, nu är ju ett bakknä ett av de svåraste ställen som finns att bandagera på en häst, men man kunde prova värmesalva/värmande liniment om man ville. Vet berättade om en djurägare där det gjort stor skillnad. Men det beror antagligen på om det är en häst som har ont eller ej av det? Men det var något man kunde prova om man ville om det inte ville släppa riktigt, och är ju heller inte farligt.

Jag var mucho nervös när jag tassade ner i stallet nu på morgonen, men ingen ny upphakning *phew* Däremot lite försiktig med benet, men det är ju förståeligt att han inte riktigt törs 'lite på det'. Skulle inte jag heller våga om ett ben 'svikit' mig så - och jag är inte ens flyktdjur ;) Han stod inne inatt, var tvungen att tvätta eksemtäcket. Frågan är om man törs ha honom ute i sjukhagen inatt, jag är tudelad? Han har ju större utrymme där, sen om han rör sig mer är ju omöjligt säga. Samtidigt känns det lite vanskligt att ha ute 'utan uppsikt' i sjukhage. Så jag vet inte jag..
 
Sv: Patellaupphakning?

Lillen skrämde slag på mig imorse. Jag noterade när jag var ner att han var 'snubblig' i boxen, och vid närmare koll fick jag som sagt skrämselhicka. Han släpade ena bakbenet efter sig, tån i backen och 'överkotat'. I sista stund lyckades han få fram det (efter att i princip stöttat sig på kotan)- då med en högljudd smäll och en rejäl ryckning uppåt. Försökte försiktigt lyfta benet för att kolla, med samma resultat, en ljudlig smäll och ett okoordinerat ryck (vilket gjorde jag fick en kick på handen och nog har ett litet ben av där..)

Ingen svullnad/värme/ömhet, men jag hann ändå tänka sena av, allmänt benbrott och diverse otäckheter. Sen genom panikdimman så tyckte min hjärna 'prova backa honom'. Gjorde så och svårt backa med, men lättare. Men inte släppte vad det nu var.

Jag tänkte tanken patellaupphakning, men jag har aldrig sett det med egna ögon, så eg ingen aning hur det ser ut, däremot har jag levt i tron att det släpper och är bra om man backar dem?

Pratade med vet som ju givetvis inte kan säga ngt säkert över telefon men trodde spontant på 'svårare' patellaupphakning. Vet kommer givetvis förbi senare under dagen.

Men det som känns konstigt är att det kom pang poff? Igår kväll var han helt u.a., tidigt imorse var han u.a. och tre h senare kunde han knappt röra sig, samt symptomen ovan. Han står på box resp sjukhage, går 20 min promenad/dag och han är ung (4 år) och ej i kondition. Så på dte viset är ju patellaupph inte oroligt. Samtidigt stod samma ponny, ännu yngre och ännu mer ur form totalt 12 veckor på strikt boxvila (inga promenader) förra året utan minsta ansats till upphakning. Kan det komms så plötsligt och huxflux fast inga andra tecken funnits förr?

Och stämmer symptomen sas? Alltså såpass 'stora' besvär, släpa tån/kota över och sen lyckas 'rycka' upp det med en ljudlig smäll?

På veterinärs inrådan har jag provat backa honom mer och försiktigt rört på honom, och det är inte helt borta, han har fortfarande släptendens och är försiktig med det bakbenet, men det rycker inte längre, kotar inte över och knäpper inte. Så paniken över benbrott, senor av och annat nattsvart har ju släppt dock.
Du sa nånstans att hästen hade en gaffelbandsskada ? Vilket ben ? Vilket ben kom upphakningen på?

Unga ponnier i dålig kondition som står still kan få Patellaproblem.
Det finns ligament på bägge sidor om patella som skall stabilisera ,ibland är dessa "slappa" och kan ge problem.
Jag har en ponny som var lite sen i utvecklingen(rund och go men överrörlig i lederna och inte färdigväxt helt enkelt),det tog ett tag innan dessa ligament stabiliserades och blev ok.(enligt vet på klinik som sade att dessa ligament var "slappa" och dessa skulle stabilisera sig med tiden när han växt klart,tror han var 3,5-4år då..)
Han fick lite problem med patellaupphakning en kort period,bara på det bakben han överbelastade (pga liten snedhet i bäckenet pga att han rullat fast i boxen flera månader tidigare.)
När ponnyn behandlats och fått ordning på snedbelastningen i bäckenet så blev ligamenten kring patella stabilare och problemet försvann.
Min kunde ju tränas försiktigt i uppförsbackar,fick flytande b-vitamin och bra mineraler för att stärka upp honom.
Nu är ju din gaffelbandskadad och du kan ju tyvärr inte träna honom.
Däremot om du har kontakt med en duktig ET eller liknande så kan du få hjälp med att släppa på ev låsningar i kroppen på ponnyn som förvärrar tillståndet.
Jag vet att jag fick ett schema som jag använde mig av och jag masserade olika muskelgrupper och ligament kring patella och hela bakkärran som hjälpte mkt.
När din ponny fick gaffelbandssskadan så kan ju mkt väl ett trauma uppstått som gett ponnyn låsningar och snedheter i kroppen.Om inte annat så gör gaffelbandsskadan att ponnyn lägger över mer vikt på andra ben och skapar spänningar i andra delar av kroppen.
Överbelastning på en redan svag punkt förvärrar säkert läget.
Och inget tyder på att hästen rullat fast på natten?
Jag menar att om hästen redan har en svaghet så kan ju en fastrullning i boxen lätt ge en akut patellaupphakning from hell.;)
Lycka till.
 
Sv: Patellaupphakning?

Du sa nånstans att hästen hade en gaffelbandsskada ? Vilket ben ? Vilket ben kom upphakningen på?

Gaffelband BF, värst HF. Upphakningen HB. Gaffelbandsproblemen består av blödning i fästet (under knäet, det höga), och på HF syns även en viss förtjockning av gaffelbandet. Minns aldrig diagnosen utan att titta på pappret, men enl veterinären inte helt ovanligt på unga hästar som rör sig lite 'för' stort lite 'för' tidigt. Det blir mer än kroppen tål, och lösningen är när gaffelbanden är fit for fight igen att stärka. Så där blir det ju 'samma lika' som för patellan sen. Men det är ju X tid dit, där X är ganska länge dessvärre. Skritta får han ju, och jag tror att jag för kliniken kan öka skritten en hel del med, får jag ju svar på vid ÅB. Han är behandlad för sekundär hovledsinflammation BF med, men han får ju gå i hur stor hage som helst om han är lugn och bara skrittar. Nu är han inte det i stor hage, men det borde innebära att man kan öka promenaderna. Men får se efter ÅB.

Nu är ju din gaffelbandskadad och du kan ju tyvärr inte träna honom.
Däremot om du har kontakt med en duktig ET eller liknande så kan du få hjälp med att släppa på ev låsningar i kroppen på ponnyn som förvärrar tillståndet.
Jag vet att jag fick ett schema som jag använde mig av och jag masserade olika muskelgrupper och ligament kring patella och hela bakkärran som hjälpte mkt.
När din ponny fick gaffelbandssskadan så kan ju mkt väl ett trauma uppstått som gett ponnyn låsningar och snedheter i kroppen.Om inte annat så gör gaffelbandsskadan att ponnyn lägger över mer vikt på andra ben och skapar spänningar i andra delar av kroppen.

Jo, har redan tänkt försöka få tag i min equiatriker, just för att kolla om han har spänningar/snedbelastningar. Har dock väntat (men nu kan jag nog ringa), då han ju blev behandlad i hovlederna och min equiatriker petar inte på sådana hästar första 2 v.

Det syns/känns inga uppenbara, men equiatrikerns fingrar är bättre än både mina och vet, och om inte annat så att stå still är ganska trist för kroppen. Det är dock inget trauma (enl vet) som orsakat gaffelbandsproblemen, och det är dubbelsidigt (dock värst på HF som sagt), han belastar fullt ut och är inte initialhalt. Så förhoppsningsvis är det inga stora snedheter/spänningar, men även små diton påverkar ju.

Sen det du skrev om 'överrörlighet', hur visade det sig/hur vet man det sas? Den här herrn brukar få kommentarer av veterinär om att 'det är trevligt att se en häst som rör sig så bra BÅDA fram och bak'. Så han rör sig ju 'mycket' både fram och bak, väl vinklade haser, luft och ett rejält stort övertramp (även i hagen). Och nu senaste dygnet när jag 'läst på' om patella, så något jag inte riktigt fått ihop är sas varför det ligamentet som 'fastnar' när de hakar upp sig blir/är för långt?

Han är böjd u.a. båda bak på kliniken för 2 v sen förresten, så fanns inga tecken på överansträngning eller något då i alla fall, även om det inte är någon garanti för någonting.

Och inget tyder på att hästen rullat fast på natten?
Jag menar att om hästen redan har en svaghet så kan ju en fastrullning i boxen lätt ge en akut patellaupphakning from hell.;)
Lycka till

Ingenting nej. Inte en skråma på hästen, inte ens ett krökt hårstrå. Inga märken på väggarna, inte tillrörd/tillstökad bädd förutom 'omkringdraget' bajs efter bensläpningen, eksemtäcket satt som det skulle, inga spår av att han svettats eller liknande, och inte uppjagad eller något. Så nej, finns inga spår alls av rullat fast. Nu kan man ju när det gäller hästar inte garantera något utan att ha sett dem hela aktuella tiden, men som sagt inte ens minsta lilla tecken på fastrullning eller liknande.

Sen kan han kanske rest sig konstigt eller nåt, sånt är ju omöjligt säga. Men inga yttre tecken på minsta 'ovanligt', förutom det uppenbara, ett fasthakat ben.

Och tack för trevligt svar och 'lycka till:et' =)
 
Sv: Patellaupphakning?

Har du en duktig ET så kan den lätt tala om ifall din häst är överrörlig.
Överrörliga hästar belastar lederna mer än normalt och ligament och senor blir lätt överransträngda när lederna belastas förbi normalt ytterläge,eller hur tusan man nu skall förklara det.:o

Överrörliga hästar är känsligare för skador och överbelastning då ligament och senor får kämpa för att stabilisera lederna ,man kan väl säga att dessa hästar har ett busigt skelett :rofl:
Och de överrörliga hästarna rör sig ofta bra,tills de får ont..
Jag tror unga hästar kan va överrörliga i perioder då skelett och senor och ligament inte vuxit klart ,alltså är i tillfällig obalans. Att de kan stabilisera sig och bli normala när de vuxit färdigt.
Men vissa indiver förblir överrörliga även i vuxen ålder och då får man en individ som är känsligare för skador och överransträngning.
Det är precis som på oss människor ,vi kan också vara överrörliga i våra leder.
Det är tex inte bra för nån att springa i djup sand alltför länge.Är du en överrörlig häst är det ännu mer farligt om man säger så.
Vet ett ridhus som hade skitunderlag.den ET jag känner hade en kurs och lät alla människor springa fram och tillbaks i ridhuset för att känna underlaget.
Ingen med huvet rätt påskruvat tränade mer i det ridhuset.:devil:
Alla fattade varför många inhyrda hästar hade led och senproblem på det stället,vi kunde fan inte gå dan efter,det var som att springa över rullgrus.:crazy:
 
Sv: Patellaupphakning?

Tackar tackar, ska fråga equiatrikern om saken då. Hästen är ju inte genomgången av eq i modern tid, fått en koll och 'mysmassage' som yngre ett par ggr, men inte i 'modern tid'.

Jag har överrörlig rygg och höfter, så helt med på risken. Blev som sagt mest nyfiken på hur man upptäcker överrörlighet på häst. Det har inte kommenterats av vet iaf, men dock har hur rörlig han är generellt (gången alltså/hur han använder sin kropp) prisats, och därför jag började fundera var gränsen eg går sas. Hans fina frambensaktion var ju inte så himla 'bara positiv' i slutänden så att säga. Men ingen har ju innan nämnt t ex att 'han rör sig väldigt trevligt din lille, men håll ett nogsamt öga på den där, risken finns att...'. Förrän nu då, vet sa ju redan initialt när vi var in att 'det FINNS ett problem som man inte helt sällan ser på unga dressyrhästar med bra gång, speciellt om de matchas mot unghästtester, som innebär bla bla'. Jag tyckte 'eh, jo men tja han har inte matchats mot nåt alls så, han har ju larvat i hage bara, och är ju inte direkt dressyravlad etc heller?' varvid vet svarade att 'nej, man han har den gången, jag har ju sett honom förut' och visade vackert med armarna hur hon menade. Det jag kallar 'typiska welshframben'..

Men ingen har ju som sagt tidigare sagt minsta 'varningens ord' ihop med berömmet. Nu trodde väl dock ingen han skulle lyckas sprattla i hagen så han lyckades överanstränga sina gaffelband pga hur han rör sig, men ett varningens ord inför inridningen och så vidare hade ju varit på sin plats ändå kanske? Sen är det väl alltid en gränsdragning hur mycket man ska 'skrämma' en djurägare? De allra, allra flesta får ju inga problem hur bra de än rör sig, och han rört sig ju inte 'exceptionellt' på något vis. Men det som fick mig att börja fundera, än mer när du sa överrörlighet, hur stor risk det är eg...
 
Sv: Patellaupphakning?

NJa.. innehåller: sorbitol 300 mg i den flytande varianten.

Dock finns det sockerfria tablettvarianter.

Största nackedelen med människovarianten av flytande beviplex tycker jag annars är att det är så mkt alkohol i det.

Herrn åt iaf upp sina tabletter i maten =)
 
Sv: Patellaupphakning?

Har haft en unghäst som hade periodiska upphakningar mellan åren 1-3.
Kom oftast vid uppstallning på hösten.
Denna häst ordinerades B samt E-vit av Vet.

De B vitaminerna som var viktigast var, B1, B2, B3, B5 och B6.
(B-vit bör ju alltid kombineras med)
Framförallt så var det B5 dosen som skulle vara hög. (Pantoten)
Det preparat jag hittade och som var det enda som fungerade var en dunk på 2.5 L. På dunken var det bild på häst, kor o får. Men den såldes aldrig i första hand till just häst. Detta är 10 år sen, men hör på Lantmännen om de vet vad jag talar om, minns tyvärr inte vad märket var, men dunken var ganska så dyr, men i gengäld dryg. Tror inte den innehöll socker/melass för den var inte särskilt smaklig och luktade apa. :D

Jag hade förövrigt en riktigt duktig hovslagare som var insatt i upphakningar, samt tränade hästen med klättring samt simning på sommaren när jag fick den chansen. Klättringen var i uppförsbackar, ökad skritt så att huvudet nästan gick i backen. I nedför skulle den däremot gå sakta och bromsa upp, så vi brukade göra halt ett par gånger nerför.
Den gick även på bete på Brösarpsbackar, och detta tror jag var det bästa för då fick hästen själv muskulera sig på magert bete i enorma hagar. (Islandshäst, btw)

Veterinär ville avvakta OP, då hästen var ung, och veterinären fick rätt för det växte bort, med rätt träning samt troligen då, bra bete samt B och E-Vit.
 
Sv: Patellaupphakning?

*KL*

Det verkar som han nog mest troligt HADE lyckats orsaka det genom att rulla fast eller liknande, trots avsaknaden av minsta synliga tecken på bädd/vägg ang det.

Men inte återkommit, ens en ansats. Det tog dock närmare en vecka innan han slutade vara aniingens försiktig med det. Så, jag bad dem kolla noooga på klinikåterbesöket (för gaffelbanden).

Och efter det så tror de som sagt inte det var en patellaupphakning pga 'långt/slappt ligament', om jag begrep det rätt för att det kändes helt stabilt och inte gick att 'provocera' minsta överdriven rörlighet eller hur man ska säga. Böjdes även för säkerhets skull och inte minsta lilla. Inte halt, men vet tyckte han rörde sig lite annorlunda på det bak och rek kiropraktor.

Och allt sammantaget, inkl så väldigt kraftig upphakning utan minsta tendens varken före eller efter, så man kommer ju aldrig få veta, men teorin är nu att han ändå troligen rullat fast på ngt höger och på så vis orsakat det. Får se vad kiron säger om 1 - 2 veckor.

Den som lever får väl se, om han har 'anlag' för patellaupphakning kommer jag garanterat märka av det någon gång närmsta halvåret...
 
Sv: Patellaupphakning?

vad sa de om gaffelbanden då??
Ja jag vet att jag råkat ut för detta på nån unghäst på nåt av de jobb jag har haft med unghästar, det försvann helt med ökad motion i takt med utbildningen och även där antogs ett trauma vara orsaken då hästen ifråga varken var jätterörlig även om han var elastisk i stegen, men dte var ju en hormonstinn treårshingst så;)
 
Sv: Patellaupphakning?

KOm på att min fjordning kickad eåt en ung islänning med och då hoppade knäet ur led i bak, ryttaren blev hysterisk så jag fick ju galoppera hem efter ett släp men när jag kom tillbaka hade knäet hoppat tillbaks och den hästen gick som turridningshäst sen utan några bekymmer nånsin
 
Sv: Patellaupphakning?

Gaffelbanden såg inte alls bra ut =/ Så, konvalescensen blev ruskigt förlängd, och prognosen markant sämre. Står lite mer i bantningstråden tror jag vad det var, annars PM:a om du vill =)
 
Sv: Patellaupphakning?

Vad tråkigt...jag hade en kompis som var litet av expert att få tillbaka travhästar med gaffelband skador, h*n lät de dock inte stå på box alls då h*n ansåg att då håller inte gaffelbanden senare- nu har ju startande travhästar extrem belastning.... h*n var också travtränare och equiterapeut, med eget ultraljud och laser och kunskap så h*n hade ju vissa fördelar framför oss andra...(Och så blev det inte så personligt såklart- det var ett jobb.)

Men vad jag menar, du kanske ska kolla upp med ngn annan som fått tillbaka hästarna till riktigt arbete- nu när det ändå verkar gå åt fel håll...

Det blir ju bara värre och värre- men jag förstår även såklart om du väljer att följa veterinärers råd, det är ju bara det att boxvila ställer till så mycket...

Håller tummarna för er och kolla upp din egen hand! Du är också viktig!
 
Sv: Patellaupphakning?

Fast grejen är ju att han ådragit sig skadorna genom sin gång/sitt sätt att röra sig i hagen. Dvs den annars ofta funktionella 'släpp dem på bete/i hage med lugn kompis i X månader' fungerar inte, då det var i den situationen han FICK dem.

När de upptäcktes så ordinationen var som sagt att ju större hage dessto bättre så länge han är LUGN och SKRITTAR bara. Dvs kunde man släppa i paddock säg och han var lugnt, så perfekt. Dock är han inte skritt-lugn i hage, utan det kräver tyvärr LITEN hage (box/sjukhage) i hans fall.

Så han gick i det, men blev väl 'peppad' där vid intag och andra situationer när det blev 'extra förväntansfullt/spännande'. Och genom någon av de brallar (få men ändå) han gjort då, eller genom att halka, så har han dragit upp en ful, ful skada (blödning) på det ben som innan var bara mkt lindrig blödning på.

Så, kvar är box. INTE för att senor/ligament läker bäst på box - de gör de inte, det perfekta för dem är ju 'fri skritt' i plan hage. Utan för att det är på box han håller sig så lugn som krävs för att han ska läka. För av någon anledning är han kolugn på box/inomhus.

Men hage fungerar inte på honom i någon form, då han helt enkelt 'skuttar och far' för mycket där. Skritten vid hand/den kontrollerade motionen kommer ju att succesivt ökas på, men i nuläget reagerar han i fästena bara av de 20 min vi går, antagligen sen han drog upp den 'extra' skadan på VF.

Lika drömpatient han är på box, lika mardrömspatient är han för 'lugn och bara skritta i hage'. Tyvärr.
 
Sv: Patellaupphakning?

Så tråkigt...(Jag vet dock att h*n även tränade hästarna under deras reabilitering, men varmblod är nog lättare än envisa ponnyer)....du skrev inte om du kollat din egen hand? Du hade ju fått en spark på den?
Hoppas du mår bra iallafall trots allt trassel, sov gott!
 
Sv: Patellaupphakning?

Hur gammal är hästen? Är inte det här något som kommer följa den resten av livet, alltså jag tänker om det är hästens rörelser som har orsakat skadan? Nyfiken bara.
 
Sv: Patellaupphakning?

Han är 4 år, tydligen inte helt ovanligt just den åldern, de rör sig 'för' stort etc, mer än de är musklade för och tål sas och/eller det begärs i överkant av dem, vissa hästar bjuder ju sas på mer än de eg borde. Nu blev ju prognosen försämrad iom att han sprallade upp det värre på VF. Men på förra besöket, så prognosen var mycket god, och ang 'komma tillbaka'-risken undrade jag just om den, av precis samma anledning som du beskriver. Men, under rehabiliteringen så bygger man upp dem långsamt, och när de sedan får röra sig mer/ställs mer krav i arbetet så är de stärkta och musklade succesivt under mkt lång tid, de har blivit äldre och 'stabilare' i kroppen osv, så det förebygger att det händer igen. Naturligtvis KAN det hända igen, speciellt som en skadad sena/ligament aldrig återfår samma styrka som innan. Men risken är inte speciellt stor just för de stärks och belastningen ökas mycket långsamt.

Det som däremot vid första besöket 'varnades' för är att alla inte får tillbaka samma gång som innan efter sånt här. Är ju som jag ser det både för och nackdel. Tråkigt om en häst med 'fin gång' inte återfår den, men det minskar ju onekligen risken för återfall om de inte rör sig lika stort/bra sen.

Nu efter det förvärrats, så är ju prognosen tyvärr mkt sämre (för att han blir helt frisk), och det är inte troligt han får tillbaka den gång han hade innan. Vilket ju, under förutsättning han blir frisk, är återigen både för och nackdel.

Men i korthet och med min som exempel, så den dag han tillåts 'fnatta fritt i hage' igen, så är han under många månader stärkt först från marken och sen under ryttare, och om allt går som det ska osv så är han igång i både trav och galopp under kontrollerade former, succesivt ökat, och har varit det ett bra tag. Dvs om han skulle återfå sin gång etc, så när han fnattar runt igen är han äldre och därför stabilare, och både han och gaffelbandet är stärkta och han är igångsatt.

SKulle man däremot släppa ut nu, eller säg bara ha skrittat innan utsläpp, då är ju risken stor. Dock, inte sådär jättevanligt om jag fattade rätt att de lyckas att fixa till det här med 'bara' hage. Men såhär i efterhand kan jag som sagt se att det nog blev en olycklig kombination av lite för många saker på en gång. Efter en vinter på begränsad yta, och då han inte varit helt fräsch, så kände han sig i våras superfräsch (han såg ut som en miljon, jag stod och verkligen mös hur BRA han rörde sig), så kände han sig inte bara mycket bättre och hade 'myror i benen', utan han fick också samtidigt stor OCH kuperad hage, rejält kuperad. Samtidigt som jag rätt rejält drog ner utetiden för att minska tiden på gräs.

Nu kan man ju aldrig veta, men jag gissar faktiskt att hade jag gett 'platt' hage så är frågan om man inte kunnat undvika det här. Eller om jag inte minskat utetiden. Eller om han fått mer mat eller tja tusen grejer. Men de har sen gräset kom bara gått ute 8 h/dygn. LÅNGT under skamgränsen för mig eg, men jag hade liksom inga val om jag skulle kontrollera vikten. Och iom mkt begränsat gräs och bantning, så 'hungrig jämt', dvs full galopp mot grinden (uppför det kuperade..) så fort jag visat mig.

(Han har ju alltid rört sig som han gör, och haft stor hage, och även haft kuperat, och varit en busig och 'glad' häst i hagen - så det i sig har han ju klarat innan. Men nu ändrades en hel rad parametrar samtidigt).
 
Senast ändrad:
Sv: Patellaupphakning?

Tack för utförligt svar, alltid intressant att få lära sig mer och så är man bättre påläst om det någon gång händer ens egen häst.

Jag tror inte att du ska tänka så mycket "tänk om, tänk om", alltså man är ju lärd att hästar ska vara ute så mycket som möjligt, gärna i kuperade hagar. Man kan ju tyvärr inte skydda dem från allt, särskilt inte från ett naturligt liv... Det är ju omöjligt att veta att sådant här ska inträffa.

Hoppas nu att pållen blir frisk!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 357
Hästvård Hej. Har en unghingst ,halvblod, precis 2 år fyllda. För närvarande går han på sommarbete tillsammans med en arabhingst i samma...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: sandra87_
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: acrazyone
·
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 814
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp