Patellaupphakning?

Alexandra_W

Trådstartare
Lillen skrämde slag på mig imorse. Jag noterade när jag var ner att han var 'snubblig' i boxen, och vid närmare koll fick jag som sagt skrämselhicka. Han släpade ena bakbenet efter sig, tån i backen och 'överkotat'. I sista stund lyckades han få fram det (efter att i princip stöttat sig på kotan)- då med en högljudd smäll och en rejäl ryckning uppåt. Försökte försiktigt lyfta benet för att kolla, med samma resultat, en ljudlig smäll och ett okoordinerat ryck (vilket gjorde jag fick en kick på handen och nog har ett litet ben av där..)

Ingen svullnad/värme/ömhet, men jag hann ändå tänka sena av, allmänt benbrott och diverse otäckheter. Sen genom panikdimman så tyckte min hjärna 'prova backa honom'. Gjorde så och svårt backa med, men lättare. Men inte släppte vad det nu var.

Jag tänkte tanken patellaupphakning, men jag har aldrig sett det med egna ögon, så eg ingen aning hur det ser ut, däremot har jag levt i tron att det släpper och är bra om man backar dem?

Pratade med vet som ju givetvis inte kan säga ngt säkert över telefon men trodde spontant på 'svårare' patellaupphakning. Vet kommer givetvis förbi senare under dagen.

Men det som känns konstigt är att det kom pang poff? Igår kväll var han helt u.a., tidigt imorse var han u.a. och tre h senare kunde han knappt röra sig, samt symptomen ovan. Han står på box resp sjukhage, går 20 min promenad/dag och han är ung (4 år) och ej i kondition. Så på dte viset är ju patellaupph inte oroligt. Samtidigt stod samma ponny, ännu yngre och ännu mer ur form totalt 12 veckor på strikt boxvila (inga promenader) förra året utan minsta ansats till upphakning. Kan det komms så plötsligt och huxflux fast inga andra tecken funnits förr?

Och stämmer symptomen sas? Alltså såpass 'stora' besvär, släpa tån/kota över och sen lyckas 'rycka' upp det med en ljudlig smäll?

På veterinärs inrådan har jag provat backa honom mer och försiktigt rört på honom, och det är inte helt borta, han har fortfarande släptendens och är försiktig med det bakbenet, men det rycker inte längre, kotar inte över och knäpper inte. Så paniken över benbrott, senor av och annat nattsvart har ju släppt dock.
 
Sv: Patellaupphakning?

Ungefär så där har min arab fast kanske inte lika kraftigt. Konstaterat av vet att det är patella. Släpar tån, hakar fast o knycker till för att få det att lossna. Med ordentlig träning, mycket skrittpromenader o backklättring försvann det helt när han var 5 år. Men efter långvarig vila o försiktig igångsättning (fång) är det nu tillbaka igen. Tog ganska lång tids vila innan det återkom. Märks mest i nerförsbackar då han gärna "tappar" ett bakben och får knycka till för att komma rätt. Kan se tendenserna vid utsläpp på morgonen ibland, knyckig gång bak och stannar gärna till o sträcker ut bakbenen.
Låter inte alls omöjligt att det kan vara detsamma som drabbat din häst. Och är det det så går enligt vet de flesta fall att få bättre med träning och om inte det hjälper/svår patella så är det opererbart med goda resultat i de allra flesta fall. Tråkigt dock med ännu ett problem för dig och lilla pållen.....
Lycka till!
 
Sv: Patellaupphakning?

Låter helt klart som patellaupphakning. Jag har haft en shetlandsponny som haft det och hon blev problemfri när hon gick med korta tår bak och hölls igång. Dom perioder hon hade upphakningarna släppte det ganska fort efter att hon fått komma ut i hagen och får röra på sig.
 
Sv: Patellaupphakning?

L Han står på box resp sjukhage, går 20 min promenad/dag och han är ung (4 år) och ej i kondition.

Varför står han på box resp sjukhage??

Visst påminner det om patrella men det påminner oxå om att den kan ha rullat fast i boxen och fått tex en bäcken rotation eller en skada i en annan hög ledyta.
Patella brukar släppa när man backar dom, så vida man nu inte har tvingat dom framåt för många steg för det kan förvärra upphakningen.

Intressant,, återkom när Vet har kollat. Hoppas det inte är ännu ett oturskapitel i ditt liv. Lycka till.
 
Sv: Patellaupphakning?

Det vet du (varför han står på box resp sjukhage). Sen ang för många steg framåt så är det ju oklart hur länge han 'själv' släpat benet, alltså hur många steg han rört sig sen det fastnade. Han var u.a. enligt mor vid 06, och vid 09.30 så var det 'tvärlåst', och med tanke på hur boxen såg ut har han släpat runt det en del.

Det släppte succesivt under dagen, det som var kvar när jag skrev ursprungsinlägget alltså; släptendens, försiktig med det bakbenet. Nu på eftermiddagen rör han sig i princip utan anmärkning, kan ta ett litet aningens släpigt och/eller 'ryckigt' steg nåt enstaka steg bara.

Vet har varit här, och konstaterat patellaupphakning. Att det inte släppte 'direkt' med backning osv var tydligen inte helt ovanligt om de hade/fick kraftiga upphakningar. (Så har jag lärt mig ngt nytt idag, det enda jag vetat om patellauupphakning innan är ju att det finns, att benet låser sig - dock har jag aldrig funderat på hur det ser ut då - och att om man backar hästen några steg brukar det bli bra.)

Fått B-vitaminspruta i muskeln och ska ha B-vitamin i fodret dagligen from imorgon (så nu måste jag försöka hitta osockrat sånt :crazy:). Han får iofs redan jäst, men får se om (ännu) mer B-vit hjälper. Sen diskuterade veterinären att sätta honom på en kortare period med NSAID för att komma åt det antiinflammatoriska. Tydligen hade de sett bra effekt av det, även om det inte finns som hon sa 'några vetenskapliga bevis'. Men just när de hakat kraftigt, så kunde det hjälpa ge antiinfl i 5 - 7 dagar. Och för vissa hästar där det var svårt 'få loss' det så kunde det smärtstillande hjälpa, dvs vissa verkade ha ett mått av smärta inblandat med. Men vi ska höras imorgon igen, och se dels om han är helt symptomfri och om det tänker vara likadant imorgon bitti t ex.

Jag var ju i morse i princip övertygad om att det var 'slut', och att han måste rullat fast och skadat sig svårt. Brr, jag brukar inte panika, men där var jag banne mig övertygad om att det var nödslakt eller djurambulans nästa. Milt sagt en lättnad att det 'bara' var upphakning - även om det inte är helt lyckat i nuläget. Finns dock inte minsta skråma på hästen, inte minsta svullnad, värme, ömhet etc, så det plus att det finns få andra saker än patellaupphakning som avklingar så fort och tydligen 'klockrena' symptom för patelaupphakning gör att det inte finns minsta anledning misstänka något annat. Även om noj-Alex nog vill att de kollar benet nooga på återbesöket på kliniken :angel:
 
Sv: Patellaupphakning?

Ja. Eller det beror väl iofs på hur du menar ang fånghäst kanske? Men han har haft fång två ggr, ja. Dessutom vad man kan bedöma insulinresistent. Dock inget fånganfall eller 'fångpåverkan' nu (ta i trä), och vikten är under kontroll. Så 'symptomfri fånghäst'.

Nyfiken varför du undrade? =)
 
Sv: Patellaupphakning?

När min var 3,5 år så fick hon patellaupphakning. inte lika illa som din, men hon släpade benet efter sig, på tån liksom. Men det släppte rätt fort, och utan nån smäll. Kom sig väl troligen av att hon stod i liten rasthage och det var vinter så hon rörde sig inte så mycket.
Nu på senare tid har det inte visat sig något trots att hon stått i rasthage och så..
Hoppas att besvären släpper, eller iallafall bättras för din.. Inte kul att haka sådär.
 
Sv: Patellaupphakning?

*hugger sista*

Nu har du ju redan fått bekräftat att det var patellaupphakning... Men sådär hände det min häst också, hon kom hit som 7-åring och hade riktiga problem (detta var innan jag köpte henne, hon var ridskolehäst då), omusklad, stod i spilta, kort utevistelse och gick inte särskilt många lektioner heller.
Hon ville dock inte röra sig framåt alls när benet låste sig, utan väntade på att bli backad, och när det väl släppte kom det ofta en "kospark" också.

När jag köpte henne, som 8-åring, fick vi ner hakningsfrekvensen till 1-2 ggr månad med box, utevistelse och B-vitamin. När hon dessutom musklade sig ordentligt så försvann det helt.

I vintras, vid dryga 20 år, blev hon sjuk och ställdes av i 2 månader. Då återkom hakningarna med kanske 3 per månad. Då har hon inte fått något extra B-vitamin på många år.
Nu när hon är frisk och igång igen så har det inte hakat sig på flera månader igen.
Och då hade hon alltså riktigt besvärligt som ung, hade hon försökt röra sig framåt är jag helt säker på att hon hade släpat benet precis som din häst gjorde.
 
Sv: Patellaupphakning?

Nej, jag bara funderade över box/sjukhage och fann att fång kunde vara en lämplig anledning vilket det var. Annars hade ju utevistelse dygnet runt varit bra om det hade fungerat, men då kanske det blir svårt.
 
Sv: Patellaupphakning?

Aha, nej han står på box/sjukhage för gaffelbandsproblem. Nästan 'lika illa' kombineringsmässigt med patellaupphakning som fång mao =/ Nu får han ju skritta, vilket han inte fått alls om det varit fång, och han kan gå just i liten sjukhage (eller ja han får gå i hur stor hage som helst om han håller sig lugn, vilket han inte gör i stor hage dock tyvärr).

Men att träna upp muskulaturen kring bakknäna går ju inte så bra iom gaffelbanden, som ju kräver 'lugn och stillhet' och skritt allena. Och det är ju tyvärr 'lång väg' tills man kan träna i någon större utsträckning..
 
Sv: Patellaupphakning?

Vet har varit här, och konstaterat patellaupphakning. Att det inte släppte 'direkt' med backning osv var tydligen inte helt ovanligt om de hade/fick kraftiga upphakningar.


Missuppfatta mig inte nu utan låt även mig lära ngt nytt denna dag.

Vad sa veterinären om orsaken till detta plötsliga utlösande trauma, jag har aldrig varit med om en så kraftig patellaupphakning, så akut utlösande. Jag menar det måste väl föreligga ett akut trauma eller beror det bara på långvarig konvalecent?? B-vitanim brukar man inte ge det i samband med korsförlamning eller muskel problem?? Vad menade veterinären med att sätta in NSAID för att komma åt det antiinflammatoriska?? Är patella ett inflamatoriskt trauma??

Du ser vilka dumma frågor jag ställer och jag erkänner gärna min bristande kunskap om akut patella. Delge gärna svaren så man blir en erfarenhet rikare.

Tack Coari
 
Sv: Patellaupphakning?

Missuppfatta mig inte nu utan låt även mig lära ngt nytt denna dag.

Vad sa veterinären om orsaken till detta plötsliga utlösande trauma, jag har aldrig varit med om en så kraftig patellaupphakning, så akut utlösande. Jag menar det måste väl föreligga ett akut trauma eller beror det bara på långvarig konvalecent?? B-vitanim brukar man inte ge det i samband med korsförlamning eller muskel problem?? Vad menade veterinären med att sätta in NSAID för att komma åt det antiinflammatoriska?? Är patella ett antiinflamatoriskt trauma??

Du ser vilka dumma frågor jag ställer och jag erkänner gärna min bristande kunskap om akut patella. Delge gärna svaren så man blir en erfarenhet rikare.

Tack Coari

Varför man ger B-vitamin vet jag inte, det är dock 'standard' vid patellaupphakning. Vissa hjälper det tydligen, andra inte. VARFÖR det hjälper är enligt veterinären 'ett sådant där fall där man faktiskt inte vet riktigt varför, mer än att det för många gör det'.

Ang antiinflammatoriskt skrev jag det i förra inlägget om du kollar igen =)

Och enligt veterinären så ja det kan komma 'helt plötsligt'. Jag tror jag frågade om det tre gånger eller nåt, just för jag med min lilla 'kunskap' om patellaupphakning trott att det är just sådant som visar sig när hästen är ung (1 - 2 år) och ofta (inte alltid) blir bättre med tiden, men sämre just vid stillastående. Och iom att han aldrig någonsin haft minsta lilla upphakningstendens tidigare, ens då han stod så länge för fånget (månne stabiliserar fett/överhull? *s*) så kändes det 'konstigt' att det kom pang poff? Han är heller inte speciellt omusklad, vilket inte heller veterinären tyckte. Givetvis inte 'ridmusklad' eller vad man säger såklart, men inte så det kändes som 'ah, dåligt musklad'.

Han snubblade till ett par gånger vid promenaden häromdagen, i en nedförsbacke, kanske var det inget 'snubbel' utan att det var en knix pga patellan? Eller så var det ett helt vanligt snubbel iom att han var lätt sederad. Men det är isf enda minsta lilla tecken han någonsin visat.

Men vet berättade att det kunde komma plötsligt på en vuxen häst med, men oftast just i samband med att de blivit konvalescenter och ställts på boxvila med väldigt lite rörelse. Nu gjorde ju L inte supermycket innan heller, men han hade ju fri hagrörelse i kuperad hage med det bus det innefattar, och skrittade 60 - 90 minuter/dag. Och gick till stillastående och 20 min skrittpromenad/dag. Samtidigt, det blev ett 'värre' stillastående i samband med fånganfallet förra sommaren, och då stod han ju strikt still, och lääänge. Nu har han ju 'bara' stått i 2 v.

Enda som skiljer som jag kan komma på är att han nu är i MYCKET bättre hull (därav mitt skämt om 'fett stabiliserar kanske?') och att han nu inte har fångverkade fossingar, dvs den kraftigt tvärade tån. Någon skrev ju att kort tå hjälpte - så kanske den korta tån pga fånget gjorde att han därför inte visade några hakningssymptom då?

Men, inget trauma, mer än då plötslig patellaupphakning. Men benet har av vad man kan bedömma inte hakat upp sig pga något 'annat' (typ att han skulle rullat fast eller nåt sånt). Däremot kunde det komma i samband med att de t ex legat på natten eller liknande. Jag vet ju dock inte exakt när benet hakade upp sig och vad han sas gjort i samband med det. Förutom att mamma inte märkte ngt konstigt (och jag TROR hon skulle reagerat om det var hakat då) vid 06, men vid 09.30 var det helt klart upphakat och det rejält. Men vad som hände under de 3,5 h och hur länge det varit hakat vet jag inte. Inte minsta tecken på något 'knas' dock, typ legat fast eller liknande.
 
Sv: Patellaupphakning?

Med risk för att minnas fel, det är drygt 10 år tillbaka i tiden, har jag för mig att hon inledningsvis fick dubbel dos mot för rekommendationerna på flaskan.

Vi tog även blodprov på henne som visade på underskott av selen, så hon fick även extra E-vitamin plus selen. Selen påverkar ju musklerna, så detta gjorde att hon musklade på sig normalt och jag tror att det hade en gynnsam effekt på patellaupphakningen. Dock ska man väl inte börja laborera med extra selen utan att ha en konstaterad brist.
 
Sv: Patellaupphakning?

Hippos foderjäst är vad jag minns melassfritt, har dock ingen koll på om det innehåller någon annan sockersort men tror inte det, kan va värt att kolla upp. Gav det till förra ponnyn som hade samma symtom som nuvarande + patella. Han var helt symtomfri på alla vis på 2-4dl foderjäst + melassfri betfor var dag. Foderjästen innehåller även hög andel protein som är en fördel till patellahästar och om du har problem med sojan (tänker på andra sojatråden) så kanske detta kan vara ett bra alternativ på många vis.

Patellan kan komma så plötsligt, hos förra ponnyn kom den alltid så och han lossade bara om jag gick framåt istället för backade, han hakade bakåt, så det finns som vanligt inte en variant som ser lika ut för alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Patellaupphakning?

Han får som sagt redan jäst, så vill om det går hellre hitta ett 'rent' B-vitamintillskott att toppa med, som innehåller mer b-vit än jäst.

Hippos jäst t ex innehåller 80 mg/kg vitamin B1. Att jmf t ex med Kraffts pelleterade B-vitamin som innehåller 1000 mg/kg, vilket ger 60 mg vid rek dagsgiva (60 gr). För att få 60 mg B1 från jästen får jag ge 750 gram jäst. Nu är Kraffts pelleterade B-vit inget alternativ ändå då det är både melasserade betfibrer och melass i det. Men mängdmässigt, shy feeder t ex innehåller 1425 mg/kg av B1 och 1 dagsdos (30 ml) ger 50 mg B1.

Så iom att han får både färsk bakjäst och torrjäst (diamond V) så vill jag - om det går - gärna ge 'koncentrerat' B-vit tillskott.

Saknas lite för mkt protein för det ska bli vettigt fixa med foderjäst med. Just nu ligger Kvarnbys proteinmineral bäst till, men hu så dyrt. Men törs inte prova med soja mer, han har iofs inte fått något av symptomen som andra beskrivit i tråden, men magen blir ostabil hur saaaakta jag än ökar, så fort jag kommer över en ganska låg mängd, och han skulle behöva äta 200 gr soja. Men iom patellaproblemet nu känns det väldigt angeläget att få upp proteinet dit de ska.
 
Sv: Patellaupphakning?

Varför man ger B-vitamin vet jag inte, det är dock 'standard' vid patellaupphakning. Vissa hjälper det tydligen, andra inte. VARFÖR det hjälper är enligt veterinären 'ett sådant där fall där man faktiskt inte vet riktigt varför, mer än att det för många gör det'.

Ang antiinflammatoriskt skrev jag det i förra inlägget om du kollar igen =)


Synd att du inte frågade Vet om varför man ger B-vitamin mer än att det verkar vara standard. Jag har tidigare uppfattat dig som mkt vetgirig och sällan sett dig nöjas med ett så "svävande" svar. Det hade varit kunskapstagande att dels veta varför och främst vilken typ av B-Vitamin som ska ges och i vilka doseringar.

Du skrev ang antiinflamatoriskt i ditt förra inlägg men kan inte se varför det är ordinerat.. Vad står det på receptet??
 
Sv: Patellaupphakning?

Men jag frågade veterinären, och veterinären svarade det jag återgav?

Sen har jag själv konstaterat att det är 'standard' vid patellaupphakningar, och att det tycks ha mkt god effekt på vissa men inte alls på andra (vilket ju även vet sa).

Att en distriktsveterinär med decenniers erfarenhet i bagaget svarar som det är, dvs att man faktiskt inte riktigt vet varför B-vitamin hjälper vissa, det är ju inget uteblivet eller bristande svar, utan man vet helt enkelt inte. Men man vet erfarenhetsmässigt att vissa får STOR hjälp av det, och då det är helt ofarligt att prova, så är det en av standardgrejerna man provar vid patellaupphakning.

Och FINNS det inget svar på 'men VARFÖR hjälper det?', så finns det ju inte hur många gånger jag än frågar vet?

Och svaret ang antiinflammatoriskt har jag ju gett? Du har motiveringen till varför ev sätta in NSAID i det inlägget? Jag vet inte vad du undrar förutom det? Kopierar in igen:

Sen diskuterade veterinären att sätta honom på en kortare period med NSAID för att komma åt det antiinflammatoriska. Tydligen hade de sett bra effekt av det, även om det inte finns som hon sa 'några vetenskapliga bevis'. Men just när de hakat kraftigt, så kunde det hjälpa ge antiinfl i 5 - 7 dagar. Och för vissa hästar där det var svårt 'få loss' det så kunde det smärtstillande hjälpa, dvs vissa verkade ha ett mått av smärta inblandat med. Men vi ska höras imorgon igen, och se dels om han är helt symptomfri och om det tänker vara likadant imorgon bitti t ex.

Vad som står på ett recept som inte är skrivet än har jag dock ingen som helst aning om. SOm jag skrev så ska vi höras imorgon och jag ska 'rapportera läget'. Och utefter det så bestämmer vet om det ska sättas in NSAID eller ej. Ska det det rings ett recept in. Vad som kommer stå på det ev receptet har jag av förståeliga skäl inte den blekaste aning om.

Tillägg: Både typ av B-vitamin och dosering vet jag dock vad jag ska ge.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 357
Hästvård Hej. Har en unghingst ,halvblod, precis 2 år fyllda. För närvarande går han på sommarbete tillsammans med en arabhingst i samma...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: sandra87_
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: acrazyone
·
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 814
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp