Patellaupphakning hos äldre häst?

Silver Girl

Trådstartare
Har en 18-årig valack som jag haft i snart ett år. En gång under detta året (i höstas) har han "fastnat" med ena bakbenet, släppte direkt. Låter som patellaupphakning, men jag såg det inte själv eftersom jag satt på honom och red. Kommer nu heller inte ihåg vilket bakben det var.
Nu berättar min medryttare som har honom på kurs denna veckan att det hänt två gånger på två dagar (vä bak båda gångerna). Släpper direkt och han verkar inte ha ont efter och är inte halt. Hon har fortsatt rida som vanligt efter att ridläraren kollat honom.
Har pratat med förra ägaren som hade honom i 10 år och han hade inga sådana besvär hos henne.

Kan det vara patellaupphakning som kommer hos en så gammal häst? Eller ska man börja misstänka något annat? Kan/ska man göra något om det fortsätter hända ofta men släpper direkt?
Kan ju bli otäckt om det händer under galopp (som första gången) och inte släpper...

Sv: Patellaupphakning hos äldre häst?

Har en 18-årig valack som jag haft i snart ett år. En gång under detta året (i höstas) har han "fastnat" med ena bakbenet, släppte direkt. Låter som patellaupphakning, men jag såg det inte själv eftersom jag satt på honom och red. Kommer nu heller inte ihåg vilket bakben det var.
Nu berättar min medryttare som har honom på kurs denna veckan att det hänt två gånger på två dagar (vä bak båda gångerna). Släpper direkt och han verkar inte ha ont efter och är inte halt. Hon har fortsatt rida som vanligt efter att ridläraren kollat honom.
Har pratat med förra ägaren som hade honom i 10 år och han hade inga sådana besvär hos henne.

Kan det vara patellaupphakning som kommer hos en så gammal häst? Eller ska man börja misstänka något annat? Kan/ska man göra något om det fortsätter hända ofta men släpper direkt?
Kan ju bli otäckt om det händer under galopp (som första gången) och inte släpper...

Det låter rätt konstigt att få det i den åldern de brukar få det när de är unga och som sedan försvinner!

Jag skulle fått dett uppkollat!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 911
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 058
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10