Patellaluxation

Sv: Patellaluxation

Han har bandage över såret men det ska klippas bort imorgon så då kan jag fota.
Han var helt galen för ett tag sedan, fräste och spottade (något han aldrig gör) och försökte attackera och ta av sig tratten. Eller försöker och försöker - han har lyckats få av sig den 4 gånger men nu har vi knytit så hårt vi kan men så han fortfarande kan andas. Förmodligen får jag stänga in mig med honom i badrummet i natt och vaka över honom där.
Just nu ligger han iaf och vilar i soffan bredvid mig, han är lite lugnare när han får vara nära.
Gå på toa lyckades han också med lite hjälp. :love:

Nu har jag varit och fotat, hoppas det syns någorlunda bra. Bilderna blir väldigt mycket större om du klickar på dem:

DSC03126.JPG

DSC03127.JPG

Han går på smärtstillande, Metacam tror jag det heter. Han haltar inte(?!) och vet. förordade att han skulle stödja på benet ganska mycket för att bygga upp musklerna igen så jag har tagit ut honom på små "skrittpromenader" i tio minuter igår och idag.
Han är glad och positiv, sover dock mer än vanligt när han är inne, då sitter jag bredvid honom och tar av honom tratten så han får slippa den huvuddelen av dagen.
Han har dock lyckats nå såret med den gamla tratten han hade, så vi var tvungna att åka till ett djursjukhus och hämta en större idag. Inte uppskattat. :p
Måndag (om en vecka) ska styngnen plockas - ska bli så skönt för både honom och oss!
Förresten - det som ser lite kladdigt ut runt styngnen är alsolsprit vi gjorde rent med.

Senast ändrad:

Ett stygn har gått upp 2 dagar i förväg och det ser inte bra ut. :crazy:
Ingen infektion mem det blöder ibland och är vidöppet just där.
Fan alltså, kommer dem behöva sy om det igen på måndag?
Veterinären har gått hem för dagen och ett djursjukhus vi ringde till sade att det bara var att hålla rent och avvakta.

Om det behöver sys om beror väl lite på hur det ser ut att läka ihop. Ibland gör det ju inget om ett eller två stygn går, det läker ihop bra ändå så det är nog bara att avvakta och se (och hålla rent såklart).

När min gammelkatt blev opererad för sin höftbensfraktur så fick de hålla på att klippa upp stygn, slå tillbaka stiftet och klippa av stiftet lite då och då. Han läkte ihop bra ändå, trots "störningarna".

Aha vad bra.
Förhoppningsvis kan de ta bort de resterande styngnen för där ser det ju ändå ganska väl ihopläkt ut och så får det vara en glipa där det är just nu.
Får nog hoppa över hans kvällspromenader dock, är rädd att det ska komma något skit in. Eller så bandagerar jag provisoriskt.

Idag skulle styngnen tas bort men vet. tog bara bort hälften då resterande behöver sitta i tills på fredag då de förhoppningsvis kan tas bort. Blir tratt några dagar till alltså och hans ev. nya kompis får vänta med att komma hem till oss ytterligare en vecka.
Han fick antibiotika också som han ska ta i 10 dagar då det var lite infekterat.

Bo tycker att det är bra att han rör sig så mycket som möjligt för att komma tillbaka igen så vi har gått på promenader med honom varje dag i en kvart förutom de senaste 3 dagarna då såret var för öppet så vi inte vågade riskera en infektion.
Han ligger mest och sover hela dagarna när han är inomhus, kravlar sig upp på bröstet och bara trycker sig nära. :love: Mer gosig än någonsin, han känner väl att han behöver trygghet och att vi finns där för honom även när han är sjuk.

Det ser bra ut än så länge, han rör sig obehindrat. Det enda är att jag upplever att han är lite varmare där ibland men det kan vara för att pälsen inte växt ut helt och hållet ännu och att han är varmare nära huden.
Han ska på ÅB nästa vecka på torsdag och då hoppas jag vi kan få det bekräftat av Bo att faran är över. :)

Det ser bra ut än så länge, han rör sig obehindrat. Det enda är att jag upplever att han är lite varmare där ibland men det kan vara för att pälsen inte växt ut helt och hållet ännu och att han är varmare nära huden.
Han ska på ÅB nästa vecka på torsdag och då hoppas jag vi kan få det bekräftat av Bo att faran är över. :)

Hur mår din katt nu? Är han symptomfri? Hur är hans vikt? Har han ändrats mentalt, dvs blivit gladare utan smärta? Hur rör han sig? Komplikationer från operationen?

Jag hoppar in i den här tråden och berättar om min katt Oliver. Den finaste, goaste, mysigaste katt man kan finna.
Oliversitter.jpg

Oliver är en tvåårig hankatt som har PL på båda benen. Dessutom har han pålagringar i ländryggen så hur prognosen är vet jag inte förrän ortopeden har känt på hans kropp. Det blir inte förrän i augusti.

Jag upptäckte hans problem när han fick vara ute nu i maj. Han gick korta lovar, la sig var 5:te meter och vila vila vila. Passar inte en 2-årig katt! (Förra året när han var ute gick han iväg i ett par timmar, så han har ju blivit värre sen dess.) Dessutom for benen kors och tvärs där bak, breddades, och haltade. Han försökte kompensera balansen med frambenen så han korsar dem också.

Jag har alltid betraktat Oliver lustiga sätt att sitta som något speciellt som just han gör, men nu förstår jag att han sitter med så där raka ben för att han alltid haft ont i sina knän. :cry: Jag får trösta mig med att han "bara" är två år och inte har gått med smärtan och problemen längre.

Han har iaf blivit röntgad och är under utredning om hur mycket smärta han känner så han har också fått Metacam (vilket f.ö. är det godaste han vet!) under två veckor samtidigt som han har fått vara ute och rört på sig. Men veterinären ansåg ändå att Oliver ska få röra på sig så mycket som möjligt då det stärker kroppen och hjälper viktminskning.

Oliver vägde 8 kg i vintras, nu väger han 7 kg och ska gå ner till 5 kg. Då kanske han mår bättre i knäna av lättare kroppsvikt också.

Jag hoppas hoppas hoppas att pålagringarna i ryggen inte är illavarslande. Enligt veterinären är det detta som påverkar hur han ska behandles, OM han ska behandlas eller om han ska få vandra vidare. Usch, det är en hemsk tanke.:cry: Min älskade, fina, vackra, gosiga, pussiga Oliver.:love:

Hoppas verkligen att det går bra för Oliver. Och dig förstås. Abbies knän låter och rör sig, det syns mer eller mindre konstant, det är nästan jobbigt att alltid höra när hon kommer gående. Inte bara stegen på golvet, utan knänas ljud. Men hon verkar ändå inte ha ont, tack och lov. Hon sträcker ofta på bakbenen, kan kanske bero på att musklerna blir korta och ansträngda. Men annars har vi tur. Hur pass hennes knän slits vet jag inte och kommer inte ta reda på heller, blir hon dålig så får jag avgöra då om det finns alternativ.

Tack! :laugh:

Olivers knän låter inte, men när jag trycker ihop dem känner jag knäppet. Han verkar tycka om att jag gör det också. Sen kan han gå normalt en liten sträcka innan de far isär igen. Han har troligen en ganska grav PL.

Jag förstår din tanke kring Abbie. Verkar hon må bra är hon nog bra. Det beror nog väldigt mycket på hur mycket lederna belastas av både kroppsvikt och rörelser.

Det som varit knepigt med Oliver är att han inte har visat mig någon smärta. Han har snarare varit extremt gosig, sökt närhet och värme hos både mig och Sune (den andra katten). Nu när han gått på Metacam har han blivit mindre gosig vilket jag ser som ett gott tecken, att han helt enkelt mått bättre i sin kropp.

Precis, jag tror inte att Abbies knän hoppar helt ur utan bara rör sig väldigt. Så hon har en lätt pl som tur är. Tyvärr är hon stor och tung, hon väger 6 kg utan övervikt.
Försökte ge henne Seraquin ett tag, men det var bara hennes mamma som tyckte om dom :grin:

Hoppas det går bra med din kisse, det är inte roligt att gå och undra om de har ont.

Min ena katt har också luxernade knän, men hon har blivit mycket bättre med träning och begränsad tillgång på mat. Jag håller henne väldigt slimmad på veterinärens inrådan. Det låter inte längre om knäna när hon rör sig, förutom ibland när hon hoppar ner från något. Hon är extremt aktiv ( men så är det en Devon Rex iofs) och glad så hon verkar inte ha ont. :)

Håller tummarna för din Oliver! Han såg väldigt charmig ut. :)

Taz har inga komplikationer alls än så länge, går normalt, hoppar högt och är allmänt glad. Han har alltid varit i normalhull, vilket är ca 4 kg för honom, och har varken gått upp eller ned i vikt. Jag hoppas verkligen att det fortsätter hålla i sig så!

Nej, det är verkligen inte roligt att inte veta om katten har smärta. :(

Men en annan svår grej för mig är att jag har två katter, Oliver som ska minska ordentligt i vikt, och Sune som är matallergiker (och också har övervikt). Så den ena ska ha bantarmat och den andra ska ha allergimat. Som man förstår får Sune absolut inte äta Olivers mat och Oliver ska helst inte äta Sunes då den är energirik. :crazy: Sune har ett stort intresse för mat medan Oliver inte bryr sig nämnvärt. Oliver får inte svälta utan ska gå ner i en hälsosam och lagom takt.

Hur gör man??? :confused: Nu sitter jag här med resten av Olivers dagsranson och det är mycket kvar. Han vill inte äta trots att jag kastar kulorna på golvet, det är ju såååå kul. :D Men han är mätt.

Jag försöker fixa det med att de ska bli hungriga och då äta ordentligt, men hur lång tid tar det innan de fattar att de ska äta sin ranson morgon och kväll?

Ja, han är ett charmtroll och väldigt speciell. Han är ju otroligt gosig men också ganska rolig. Bl a lever han sitt liv genom näsan och lukten, ungefär som en hund. Allt nytt, alla nya människor ska det luktas på. Kommer man hem från stallet ska kläderna går igenom med nosen. :love:

Vad skönt att det har gått bra för din kille iaf! Det låter lovande. Jag hoppas verkligen att prognosen är god för Oliver med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka