Patella upphakning hjälp!

Min shettis blev opererad som 1,5 åring. I hans fall var det frågan om arvsanlag. Han fick det av pappan. Köpte honom hos stoägaren som föl och efter ca ett halvår fick jag tag i en tjej som ägt hingsten och hon varnade mig redan då. Och hon fick rätt!
(tyvärr)

Nåja, jag körde in shettisen till Helsingborgs djursjukhus och där gjorde veterinären ingreppet direkt. Det gjordes stående och hon tog båda bakbenen på samma gång. Ponnyn var i stort sett återställd dagen efter! Hur pigg som helst. hade vissa svårigheter att gå dom av veterinären ordinerade promenaderna på 2 X 15 minuter varje dag!! :D

Nu är jag lite ringrostig, men jag har för mig att vet. klipper av ett av ledbanden på insidan av hasen så rörligheten blir större.....

Det är väl slutet på betet som är klassisk patellaupphakningssäsong. Inte nu?
Unghästar brukar väl kunna få det när betet urlakas på näring.

Jo, många hästar "går ner sig" nu när dom skall släppa vinterpälsen..och då får dom problem, säkerligen kan dom få efter betet också, dock har jag aldrig varit med om det...

Håller med. Två här tappar päls som bara den. Den ena märks det på att patellaupphaket gör sig påmint igen efter attha varit borta ett år. Märks att han hellre springer än går, och då är han ändå i mycket god kondision och välmusklad. Den andre är alldeles håglös och orkar ingenting. Veterinären förklarar bådas beteende med pälsfällningen. B-vitamintillägg så får vi se.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 886
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar