Patella upphakning hjälp!

M

Marlenè

Jag har en häst som senaste tiden haft mkt problem av patella upphakning :( och jag funderar på om jag ska åka in på kliniken så att de får göra patellaoperation.

Någon av er som har erfarenhet av detta?
Brukar det bli bra av detta ingrepp och vad är det som veterinären igentligen gör vid en patellaoperation :confused:

Vad finns det för risker?

Vore otroligt tacksam om någon svarar som har erfarenhet av detta :bump:

Det är så typiskt för årstiden att dom får upphakningar nu, är det en ung häst eller är hästen "otränad"??
jag skulle vänta tills pälsfällningen är över och hästen blir lite starkare innan jag tog beslut om ingrepp..annars är det ett enkelt ingrepp där man snittar en av patellasenorna, men det är få veterinärer som vill göra det.....

Varför är det få som vill göra det? Det är ett antal år sedan jag hade kontakt med någon patella häst som behövts opereras.. Men då tyckte jag de gjorde det vid behov, har rönen om behandling ändrats eller varför vill de inte? NYFIKEN! ;)

det tycker jag veterinären borde avgöra ifall det behövs operation eller ej.
det beror tex på hur mycket upphakningar hästen har o hur svåra de är, vad du använder hästen till o dess ålder..

Calle har mild patellaupphakning och det märks som mest när han stått i box länge och blivit stel. han får inga upphakningar när jag rider, kan hända att han går lite knycklígt i nedförsbackar.

är det en äldre häst, äldre än runt 10 har ja för mig, gör de helst inga ingrepp eftersom det då kan förvärra patellasituationen istället för att lindra eller ta bort det helt.

Calle var för gammal enligt vet. när han var 9 år och hade dessutom inte tillräckligt svåra upphakningar för operation. Jag blev ordinerad att klättra, hoppa gymnastikhopp tex på volt, ge b-vitamin o massera knäna med värmande liniment.

när din häst får upphakning så backa med h*n så benet "hoppar" tillbaka igen.

men ta som sagt kontakt med veterinär o hör med dem vad som vore lämpligast.

(Calles upphakningar blev ungefär 7 resor värre när han fick ehrlichia för nån sommar sedan)

Min första häst hade problem med hakningar, han var 2 då vi började uppmärksamma det, efter 1 år av träning gav det fortfarande inte med sig, blev inte bättre helt enkelt. tod då beslutet att låta operera honom, efter det gick han klockrent, fungerar idag alldeles utmärkt som hopphäst. Vi valde att operera båda bak eftersom det gärna visar sig på andra benet efter ingrepp.

En av de främsta anledningarna till att veterinären inte vill göra denna operation är att det är sällan det verkligen är ligamentet som är orsaken till att hästen får patella upphakningar, utan den vanligaste orsaken är att hästen saknar muskulatur och är helt enkelt otränad!
Dvs. att en operation i slutändan inte hjälper, utan det är träningen som är det viktiga :)

Visst är det så att träningen hjälper till, men så är inte alltid fallet, läs det jag skrev ovan. Denna häst skulle starta som 3-åring och började därmed tränas tidigt, men oavsett hur mycket/vad vi än gjorde så räckte det inte till för hans del, operation var enda utvägen för hans del. Så visst finns det undantag.

Håller med om att årstiden gör sitt. Våran har börjat haka igen efter att varit bra ett drygt år. Då fixade kiropraktorn honom. Tilläggas att han är mycket vältränad så det är inte det. Däremot rasar pälsen i lassvis i värmen. Har dock ingen erfarenhet av operation utan det brukar ordna sig med kiropraktik.

Tack för alla svar!
Synd bara att ingen av er har någon häst där detta ingrepp gjorts eller igentligen är det väll tur att ni ej behövt gjort det på era hästar ;)

Hästen är 6 år och är vältränad och musklad men har ändå detta problem året runt detta är väldigt jobbigt eftersom jag är intresserad av dressyr och vill ut och tävla
:(
Därför funderar jag på om det bästa skulle vara att göra detta ingrepp och att bekymret sedan är över eller om det är stora risker med ingreppet så det kanske är bäst att låta bli :confused:

Hoppas få svar från någon som har egen erfarenhet av opererad häst och resultatet av detta.....

Jag har en som blivit opererad...han är travare och galopperade helt omotiverat i lopp...han hade egentligen inga RIKTIGA hakningar, men det knäppte i knäna på honom och han "skakade" istort sett alltid i dom...även när han stod på gången..

Han blev snittad i slutet på 4 års säsongen( efter idogt tjatande från min sida) då hade han sprungit in drygt 3000 kr och bara galopperat...efter operationen sprang han in 500 000 kr :bow: :bow: och slutade helt o hållet att galoppera...FÖRMODLIGEN så fick han "små knäppar" som inte direkt syntes, men när man kommer upp i såna farter som en travare bör kunna, så betyder dessa "knäppar" ganska så mycket....en störning i rörelseschemat...

Vi tog bägge bakknäna vilket också rekommenderas...men det var nästan under pistolhot jag fick veterinären att utföra ingreppet ;)

Risken med ingreppet ligger i att det inte blir önskad effekt samt ärrbildning som kan störa hästens rörelseschema. det är alltå jätteviktigt att röra ordentlig på hästen efter snittningen(som görs med lokalbedövning)

Vi tog först det ena benet...skrittade i 4 dgr, joggade i 4 dagar och körde ett tempoarbete, sen åkte jag in och tog det andra benet och samma procedur igen.....

En del hästar kan bli kraftigt halta, men man MÅSTE röra på dom i allafall, annars växer ärret "ihop" och du har en häst som blir störd utav det.Konvalecensen är OLIA från vet till vet, men mitt sätt är det bästa......förr så var det 8 mån konv på dessa ingrepp, och många hästar förstörda :crazy:

Anledningen till att lång konvalecens började rekomenderas i början på 90 talet (o att veterinärer inte lika gärna vill utföra operationen) är att man sett småfrakturer på patellan efter op med kronisk hälta som följd, lång konv skall ge patellan möjlighet att anpassa sig till de nya belastningsförhållandena. Provade lång konv på ett halvblod vi hade i början på 90 talet, 2 mån med boxvila o 4*15 min skrittning vid hand , vi hade ett helvete att få igång henne sen. När vi till slut lyckats började hon förstås haka på andra. Där körde vi en modifierad konv, ut på bete 1 el 2 v sedan långa skrittpass utan att begära ngn direkt samling. En direkt igångsättning som jag fick lära mig på 70-talet är säkert det effektivaste men kan vara en risk.
PL

Just det (äntligen sams :D)
Jag skulle även rekommendera att ta en röntgenbild innan ingrepp, OM det skulle finnas nån förändring i knäet så är det ju oftast det som är problemet och inte patellasenan.

Vi har en häst som är patellaopererad. det hjälpte inte med träning så na bakbenet är opererat. inga komplikationer efter det. Hästen blev bra. det är ett litet ingrepp. Du kan vända dig till en ATG-klinik, de kan säkert genomföra operationen. Men se till at göra det nu, med en gång. innan värme, flugot osv kommer igång.

En lippizanare i stallet hade det förra våren, dom fick rådet av veterinären att sätta på vikter i bakbenen vid promenader och så. Och nu är det helt borta.

En operation är onödig i de allra flesta fall, se istället över hur din häst rör på sig. En häst med pattelaprobem rör sig för lite. Den behöver et par timmars skritt varje dag, får inte stå stilla i en tråkig hage och behöver även lite klättring. Gör man detta regelbundet så försvinner problemet.

Det där är en sanning med modifikation....min var mer än rörlig i hagen :crazy:, han höll på med nåt jämt.....

Men inte i skritt eller hur? Patella hästar undviker skritt men hoppar gärna rundor och bockar och skuttar. För att fåå dem att skritta krävs lååånga stora hagar med roligt att titta på.

Han var inte speciellt bockig, men han sprang mycket, jagade fåglar , bilar och gud vet allt...däremot om jag tänker efter (det var ju ett tag sen) så skrittade han dåligt( i körning) eller mer att han var slö i skritten, svårt att få han att ta för sig när han gick, men så var han även i långsamtempo...sen vet man inte om det var för att han var "ofärdig, oväxt" i kroppen, och han har bred aktion bak plus att han är rakhasig...när han blev äldre(el efter op) så byggde han på sig bättre och orkade därför med sin ganska så jobbiga bakaktion bättre...men att patellaingreppet gjorde susen på honom är ingen tvekan om.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 886
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar