patella luxation

D

DeDu

Som rubriken lyder.
någon som varit med om detta?
vilka raser har varit drabbade och i vilken omfattning?
vad har gjorts? vilka ben har varit drabbade?
hur har hästarna kunnat användas efter?
hur har detta uppkommit?
vad beror det på?
har hästarna haft någon speciell exteriör?
är det ärftligt?
hur upptäcks det?

vad är skillnaden mellan luxation och upphakning eller är det samma sak?.

"missbildning på knäets rullkam" kan någon förklara närmare vad det innebär?

vad händer? vad är problemet?

någon som har svar på mina frågor?

Sv: patella luxation

jag har inte varit med om det själv, men det finns i en av mina raser

Patellaluxation är INTE samma sak som patellaupphakning.
Fast jag ska inte ge mig på att förklara det, jag har själv förstått hur det funkar men kan inte förklara det begripligt.
Men ungefär att knäskålen går att rubba ur sitt läge pga att rullkammen den normalt glider emot är sned, så att knäskålen inte hålls på plats som den ska.

Patellaluxation förekommer på shetlandsponnyer, där det är kassationsorsak på avelshingstar. De är, såvitt jag förstått, endast begränsat brukbara med denna defekt i knäet. För det är bakknäna (hästens enda "riktiga knän") som är drabbade av detta.

Det är ärftligt med recessiv gen. Två individer som har defekten lämnar 100% defekt avkomma. Defekten kommer alltså från båda föräldrarna.
Hur det uppkommit? Pja, de lär väl födas med det antar jag.
Det upptäcks genom att en van veterinär undersöker knäna, ifall det går att flytta knäskålen på något visst sätt. Kan verifieras med röntgen, men såvitt jag förstått är rtg inte nödvndigt för diagnosen.

Är det endast shettlandsponnyer som drabbas eller andra raser med?

är shettlandsponnyer ofta drabbade? oftare än andra raser?.

vad menas med kassationsorsak?

kan hästarna ha ont av detta? vad är det som gör att de är begränsat brukbara?

kan en avkomma få detta även om inte båda föräldrarna är bärare? för de kan vara bärare utan att själa va det eller?

innbär denna sjukdom alltid en viss exteriör avvikelse?

hur kan man se det på en individ att den har denna sjukdom?

hur skall man lindra sjukdommen är det avlivning som gäller? endast sällskap? eller går det att köra på som vanligt? har hästarna ont av detta?.

svårt att förstå är det men när benet i varje steg inte är stabilt uppstår en större påfrestning på senor och ligament som gör att hästen i längden inte håller eller varför säger man att de är begränsat brukbara?

vilket är mest illa, upphakning eller luxation? finns det i olika grader?.

har hästarna alltid luxation på båda bak eller kan det förekomma endast på ena bakbenet?.

kan man höra det genom att det knäpper i hästens ben? är det då själva knäskålen(sitter den på fram eller baksidan på en häst?) hoppar ur led?

kan man säga att dessa hästar inte tål belastning/påskjut på bakbenen tex en shettis håller den inte för körning?.

så man kan säga att 2 hästar varav den ena med denna sjukdom(50% risk?) och den andra hästen frisk(men man vet ju inte hur det ligger i släkten). kan man då säga att avkomman har en 50% risk att få denna sjukdom?

vet du varför denna sjukdom är speciellt vanligt/förekommer på shettlandsponnyer, är det en vanligt förekommande sjukdom inom rasen?

många frågor.

Jag ska försöka att svara på några av dina frågor. Ameo eller någon annan får gärna fylla i det jag missat!

Är det endast shettlandsponnyer som drabbas eller andra raser med?
Finns även på andra raser.

Är shettlandsponnyer ofta drabbade? oftare än andra raser?.
Ja, i alla fall av patellaupphakning.

vad menas med kassationsorsak?
Hingst med detta får ej verka i avel.

Innbär denna sjukdom alltid en viss exteriör avvikelse?
Tror inte det. De jag sett har sett ok ut i kroppen.

hur kan man se det på en individ att den har denna sjukdom?
Patellaupphakning gör att steget blir ryckigt eller lite låst.

hur skall man lindra sjukdommen är det avlivning som gäller? endast sällskap? eller går det att köra på som vanligt? har hästarna ont av detta?
Våran ponny hade lindrig upphakning. Blev sämre vid pälsfällning och pälssättning, så då sprutade jag honom med beviplex upprepade gånger. Han fick även b-vit i fodret året runt.
Han var bättre vid lagom och regelbunden motion. Hade inte ont, var inte halt och var pigg och glad.

svårt att förstå är det men när benet i varje steg inte är stabilt uppstår en större påfrestning på senor och ligament som gör att hästen i längden inte håller eller varför säger man att de är begränsat brukbara?
Vet ej.

vilket är mest illa, upphakning eller luxation? finns det i olika grader?.
Luxation! Har bara sett en häst med detta, den kördes akut till Strömsholm för op. Ledytorna i leden har helt skiljts från varandra och benet pekar inte åt det håll det ska.
Angående grader, så finns det lindrigare och svårare upphakningar. Vår ponny hade en lindrigare variant.

kan man höra det genom att det knäpper i hästens ben? är det då själva knäskålen(sitter den på fram eller baksidan på en häst?) hoppar ur led?
Nej. Det kan knäppa ändå, både i knä och i andra leder.

kan man säga att dessa hästar inte tål belastning/påskjut på bakbenen tex en shettis håller den inte för körning?.
Vår ponny fungerade utmärkt i körning och ridning. Men det kan säkert vara individuellt.

*knapplån*
Vet inte om jag fattat rätt... vore jätteglad om nån ville kommentera och räta ut frågetecknen! :)

Är det så här ungefär:
Det finns två olika sorters patellaupphakningar, den "vanliga" och den laterala (?) som mest drabbar shettisar(?).
De skiljer sig åt genom på vilket sätt (vilken sida?) patella hakar fast(?).
Patellaupphakningar drabbar oftare växande ponnier/hästar(?) och det är inte ovanligt att de sedan är symptomfria.
Regelbunden motion, träning och B-vitamintillskott är bra för att slippa upphakningar.

Och en fråga till: Patellaluxation är väl inte alls samma tillstånd som patellaupphakning, men kan svårare tillstånd av upphakning leda till luxation utan operation???

Om det finns 2 sorter av upphakning vet jag ej.

Patellaupphakningar drabbar oftare växande ponnier/hästar(?) och det är inte ovanligt att de sedan är symptomfria.
Regelbunden motion, träning och B-vitamintillskott är bra för att slippa upphakningar
.
Ja, det är min erfarenhet.

Och en fråga till: Patellaluxation är väl inte alls samma tillstånd som patellaupphakning, men kan svårare tillstånd av upphakning leda till luxation utan operation???
Ja. Den enda jag sett med patellaluxation var på väg till op.
Luxation = urledvridning

tack för svar...

Men om hästen inte har ryckigt steg utan ser helt perfekt ut och speciellt i trav flyter den på väldigt bra.
kan den endå ha luxation?

kan en vanlig människa upptäcka luxation på en häst och hur i så fall?

hur pekar benet på den hästen som akut skickades till operation och kunde den gå alls?

kan luxation förvärras och genom vad?

kan man se att de vrider hoven eller hur ser man det?

om en veterinär gör en besiktning på en häst med luxation lägger veterinären märke till detta om hästen inte visar några upphakningar eller rörelsestörningar?

vad är egentligen skillnaden på luxation och upphakning? vissa säger att det är samma sak.

Upphakning är en ryckig rörelse eller att benet låses i en viss position en kort stund.
Vid luxation at ledytorna HELT lämnat varandra och hästen kan inte längre använda benet. Den jag såg hade benet fastnat utåt på och nuddade inte marken längre (knäledsluxation). Den kom akut en sen kväll.
Det kan även var andra leder som drabbas.
Jämför luxation med någon människa som har dragit axeln ur led och upphakning med ett människas knä som låser sig (detta hade jag när jag var liten, orsak menisken).

Traven lär således inte se perfekt ut vid luxation.
Däremot kan upphakninar komma och gå. Som jag skrev tidigare i tråden kan de växa bort på unga hästar och komma och gå på äldre, som vår ponny. Den ser helt ok ut större delen av året men det kommer vid pälsfällning och pälssättning.

Det är alltså INTE samma sak.

ok
men har en häst luxation om den inte visar några tecken alls och den genomgått en veterinär besiktning(dock utan vetskap om sjukdomen).
veterinären hittade inget.

har luxation med en exteriör avvikelse att göra eller det har inget samband?

NEJ, hästen kan inte gå igenom en vet besiktning med en luxation. Knappast gå heller...
Benet är ur led vid en luxation!
Prata med en sjukvårdsunnig i din närhet och be denne beskriva vad som hänt och hur det ser ut när tex en axel hoppat ur led.

Har aldrig hört att luxation har med exteriör att göra.

Vad har hänt med din häst egentligen??

Jag drar upp en gammal tråd..
Skulle vilja veta lite mer om patella upphakningar.
Bland annat om det är ärftligt?
Hästen ifråga är ett sto på ett år eller ett o ett halvt som under tiden hon varit i kontakt med oss, ungefär ett halvår aldrig haft några som helst problem.

Går det att friskförklara patella eller är det kört?
Mvh Marica

hehe okej tack!
Då hon är lite mer än ett nu o inte haft ngt synligt alls senaste halvåret så hoppas vi på de!
Tackar!

patellaupphakning är vanligt på unghästar.
jag har en islandshäst som är 3år ja snart 4år.
veterinären farklararde att hästen lägger upp knä på sittbenet tror jag det var när den sover och då är den fasst hakad.när den ska därifrån så behövs muskler för att lyfta av den,och har dem inte dem musklerna så hakar det i sig.brukar visa sig att benet låser sig så det blir helt rakt.vissa säger att man ska backa hästen så släpper det men det fungerar inte på min utan jag får fortsätta leda honom framåt.
dem säger att det brukar försvinna när man börjar rida dem och dem får musklerna.
jag har märkt på min att han får problem just när han har sin växtperiod.en som har patellaupphackning ska röra sig mycket inte stå på box så många timmar.bra att unghästen går i en flock där dem kan leka och röra på sig.
oj vad långt detta blev......

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 255
Senast: _Taggis_
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka