patella-luxarerade

S

skorpan3

Varför kan hästar få patellahakningar. och vad kan man göra åt det, för att inte förvärra det?
Har en häst som har troligtvis det. När hon är avslappnad och står stilla, (t.ex. när jag betar henne eller i stallgången) så får hon hakningar i ena benet. Men i ridningen så märks det absolut ingenting, hon älskar att röra på sig. Hon verkar inte ha ont av det.
Men någon som har erfarnhet av detta?

när jag red henne nästan dag så var hakningar väldigt sällan. Men nu har hon stått en vecka pga tappad sko, och dem senaste dagarna har det varit mycket mera hakningar.
nån som kan ge mig råd hur jag ska göra?

Sv: patella-luxarerade

Har inte hört talas om detta tidigare, har du lust att förklara vad det är för något?

partella är knäleds upp hakning alltså knäskålen hoppar ur led.
det man kan göra för att förebygga är att rida/stärka musklerna bak i benet..stilla stående hästar blir mycket sämre för då finns inga muskler som håller knäskålen på plats(så rid varje dag om det går).
om benet "hakar" sig kan man rygga hästen ett par steg så brukar knä skålen "hoppa rätt" igen.
man kan även operera hästen för detta, operationen är relatift enkel och kostar runt 10.000:-
det finns medfött och pga en skada kan dom oxå få partella luxation

Senast ändrad:

har haft en tokväxande unghäst som fick detta om inte rygga hjälper prova sno runt i snäva cirklar det kan också hjälpa. idag finns inga problem med denna häst så detta var ett växtproblem för min pålle. vilket jag är glad för.

åh vad skönt att det var för hästen växte . så att det gick bort. Min häst är 6 år. så kan det vara för växten ?

Jag märkte för ett tag sen att benet låste sig när jag kratsa hovarna för hon tar upp bakbenet så högt upp.. och då menar jag verkligen högt. men det var bara nån enstaka gång. och nu för någon dag sen så låste sig benet så fort hon stog stilla och skulle börja skitta. Och hon drar verkligen upp benet högt och ser ut att låsa sig, sedan går det ner igen , och ingenting verkar ha hänt på henne. Men då hade hon ståt i drygt en vecka.

Idag var jag ute och red för första gången på en vecka och märkte ingenting när jag red. Inte heller när jag gjorde ordning henne i gången. Tror ni att det kan försvinna av sig själv.?? Hästen är vädligt omusklad men har dock fått mer muskler än förut och då märkte jag ingening av detta.

nej din häst har antagligen växt färdigt nu, unghästar räknas i ålder 6-8månader upp till 3-4 år (dom växer som mest då) när dom passerat 4 års åldern växer dom inte så fort längre.
jag har haft flera stycken hästar med partella och dom har funkat super att rida bara dom är i kondition, många unghästar har detta men som sen "försvinner" när dom börjar att ridas.detta ligger dock latent(altså dolt) och kanske värt att tänka på om man ska betäcka etc.

men hur såg det ut ( om det nu går att förklara) när dem fick hakningarna? för min häst drar upp benet så högt upp som det går.

okeej.. fattade :)
Men är lite tveksam om min häst har det( verkar vara nått värre). eller vad tror du.
så fort hon står stilla och ska börja röra på ena benet så drar hon upp det som om det låser sig och sedan ner igen. men så fort det är i rörelse så är det normalt. förutom att hon lufter det benet lite högre hela tiden. inte så att man ser det på engång, men tänker man på det så ser man det. och sen varje gång hon sätter ner benet i väldigt lugn skritt så knäpper det till i knät om man lyssnar väldigt ordenkligt.Men hon regerar inte på det och hon är lika pigg som vanligt.

hurmycket brukar det kosta att åka in till veteinär och han/hon undersöker benet?

har ingen koll på vad det kostar men helt klart för att stilla din oro så skulle då jag åka till klinik för att få det kollat och jodå det finns hästar som växer längre än till 6 år....araber, island, shettis växer alla till dom är ung 7 år så nog kan det ju vara växtrelaterat beroende på vad för ras det är men åk å kolla med lite tur kanske förskringen täcker detta!!

lycka till min stolla är idag helt symptomfri

Lånar

Min shettis har problem med patella upphakning. Jag får det bara på mornarna när han har stått stilla i boxen. Tycker det blir bättre med motion, ju mer motion dessto mindre hakning.

Men....när det hakar för honom så har han benet rakt ut snett bakåt och han kan inte föra fram det utan tar det i en vid halvcirkel med rakt ben, tills hakningen släpper.

okeej. aa hon är korsning med arab. Men red henne idag och idag var hakningarna mycket mindre, såg bara när jag betade henne att bakbenet hakade lite löst nån gång. så varje dag som går , juste mindre kraftigare blir hakningarna.. så allt verkar tyda på att det är patella. Men kan hakningarna se olika ut på olika hästar.?

Har han i frambenet eller bak ?
har du nån bra övning som gör att man tränar knän och dvs hela hästen så dem får muskler ? klättring,hoppa små stutts.. vad mer kan vara bra för att träna knäna ?

det råd jag fick var ju att muskla upp henne runt knät klättring är super men man får vara försiktig så man inte går för hårt fram och om hon är korsning så kan de ju vara så att hon växer och att kroppen inte hinner med. så jag skulle försöka muskla upp henne hålla igång henne och se vad som händer men är du orolig så åk å kolla....:) du kan även tömmköra och klättra.

okeej.. fattade :)
Men är lite tveksam om min häst har det( verkar vara nått värre). eller vad tror du.
så fort hon står stilla och ska börja röra på ena benet så drar hon upp det som om det låser sig och sedan ner igen. men så fort det är i rörelse så är det normalt. förutom att hon lufter det benet lite högre hela tiden. inte så att man ser det på engång, men tänker man på det så ser man det. och sen varje gång hon sätter ner benet i väldigt lugn skritt så knäpper det till i knät om man lyssnar väldigt ordenkligt.Men hon regerar inte på det och hon är lika pigg som vanligt.

hurmycket brukar det kosta att åka in till veteinär och han/hon undersöker benet?

Är du säker på att det verkligen låser sig? Det låter nämligen på din beskrivining mer som tuppspatt än som upphakning. Men det kan även vara en kombination av båda vilket är ganska vanligt. Att den lyfter det högre "hela tiden" är ett tuppspattssymptom. Att den lyfter benet högt -likaså.

Men det är samma som gäller för tuppspatt som för upphakningar -att hålla dem välmusklade, hålla ridningen jämn så att det inte blir väldigt mkt någon dag och väldigt lite andra utan försök hålla ungefär jämn nivå hela tiden. Försök undvika plötslig vila så mkt som möjligt. Ut och skritta på de "lediga" dagarna. Om den skulle behöva ha en längre vila så minska ridningen succesivt. Undvik dock så långa vilor att den tappar i muskler. Det gäller att hålla dem välmusklade hela tiden.

aa kan vara tuppspatt. för jag är inte 100 om det är hakningar.

Men har bara ägt hästen i några månader, och innan så reds hon inte så ofta. Nu sista tiden har jag ändå ridit ganska mycket. Hästen har inte mycket muskler. Men jag jobbar på det. Kan det vara så att knät har blivit överansträgt och då har det blvit tuppspatt/hakingar ? eller hur uppstår dem ?

aa för hon drar verkligen bakbenet högt upp. ser läskigt ut. Men nu har dem minskat väldigt mycket dem senaste 2 dagarna och hon tar inte alls upp benet lika högt. Men tuppspat, visas det i ridningen också ? är det ofta att haknigar och sånt kan komma när man rider? just nu har jag inte märkt nått i ridningen.

Men hur pass hårt får man rida? eftersom jag måste bygga upp muskler runt knät och sånt så vill jag ut och klättra. Men kan jag rida henne som normalt ? eller måste jag ta det oerhört försiktigt ?

Kan även lägga till att jag red henne ganska hårt och allt gick super. sen tappa hon en sko och fick stå en vecka.

red på lördan. tappade skon på söndan. märkte detta med bakbenet på torsdagen. hovslagen kom på lördagen.

Har han i frambenet eller bak ?
har du nån bra övning som gör att man tränar knän och dvs hela hästen så dem får muskler ? klättring,hoppa små stutts.. vad mer kan vara bra för att träna knäna ?

Min har problem med ett bakben. Jag går en morgonpromenad upp o ner i en backe vi har varje morgon innan han kommer ut i hagen. Några gånger fram och tillbaka. Sen brukar jag tömköra, löshoppa, longera eller gå en promenad på kvällen oxå. Jag kan inte rida eftersom det är en shettis så jag får motionera honom så istället. Men om man kan rida sin häst är det jätte bra att rida mycket övergångar så man stärker bakdelen. Något som är bra är att fatta galopp direkt från skritt. Då måste hästen sätta sig ordentligt på bakdelen. Cavaletti kan oxå vara bra för att stärka, även hoppa studs. Och klättring är ju superbra om man har möjlighet till det.

Generellt sätt så är det rörelse i sig som hjälper hästar med hakningar, så de inte blir stela för stelhet i kroppen bidrar till att de får problem. Oxå att de är musklade.

För att lindra och i många fall få bort det så daglig jämn träning och inga långa vilor. Man kan även prova att ge mer protein och B-vitaminer för det finns ett samband och jag fick bort min ponnys hakningar när jag gav ett ganska stort överskott av de två ingredienserna i hans foderstat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 746
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 425
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka