Patella hakning -operation?

Qwuanto

Trådstartare
hej! Har en häst med patella hakning:(.. Vi har haft honom sedan september och har hela tiden hoppats på att hakningarna skall avta. Då de tyvärr inte har gjort det, är jag lite nyfiken på om det är någon som har opererat sin häst för detta och kan berätta lite mer! Hur lång tid tog det innan ni kunde rida igen, blev det bra eller upplevdes hästen som stel, vad kostade det, några komplikationer m.m.

Sv: Patella hakning -operation?

Man är idag relativt restriktiv med att operera patellaupphakningar på häst. I de allra flesta fall löser det sig med träning och regelbunden motion/rörelse (vila är oftast negativt för en häst på patellaupphakning). Om det är en yngre individ kan det vara idé att ha is i magen då dessa problem även tenderar att växa bort.

"Förr" var patellaupphakning en modediagnos och det var många kliniker som tjänade mycket pengar på att operera hästar, många hästar som säkerligen inte skulle opereras idag.

Dock kan man givetvis operera grava fall som inte blir bättre med träning. Dina/trådens egentliga frågor om operationen, konvalescens mm har jag tyvärr inga svar på.

Är hästen utredd av veterinär?

-H

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka