Patela uphakningar..

F

Fladde

Hur kan man vetta om hästen har det?
Är det skadligt?
Går det behandla??

Tacksam för svar :bow:

Sv: Patela uphakningar..

JAg är faktiskt lite chockad över att du inte har varit på klinik och kollat detta innan då du har haft problem rättså länge nu. Pengar finns det ju där, de vet vi alla. *ler*
Lite enkelt förklarat. Pattella upphakningar är nästan detsamma som spatt. I många fall går det att behandla och kan vara ofarligt- men ibland är diagnosen värre.
Åk till vet och kolla upp den. Jag kan varmt rekommendera en klinik där jag fått mkt hjälp med en återkommande hälta. Efter ett besök här fick jag äntligen svar på vad det var, då har jag varit på 3 ställen innan... PM:a om du är intresserad.

EmelieR skrev:
Lite enkelt förklarat. Pattella upphakningar är nästan detsamma som spatt. I många fall går det att behandla och kan vara ofarligt- men ibland är diagnosen värre.

Ursäkta men vad har du fått det där ifrån?? :confused:

Till Fladde: Sök på patellaupphakning så kommer du hitta massor med trådar, det ämnet har varit upp flera gånger.

Nog är väl spatt och upphakningar lika? iaf på de hästar jag sett... Hur ofta hör man inte den har spatt när det är tvärtom...
Vad jag ville poängtera är att hon ska kolla upp det med vet då hon har haft problem rätt länge nu...

EmelieR skrev:
Nog är väl spatt och upphakningar lika? iaf på de hästar jag sett... Hur ofta hör man inte den har spatt när det är tvärtom...
Vad jag ville poängtera är att hon ska kolla upp det med vet då hon har haft problem rätt länge nu...

Kan du förklara likheten för mig mellan spatt och patellaupphakning för jag ser då rakt ingen likhet.

EmelieR skrev:
JAg är faktiskt lite chockad över att du inte har varit på klinik och kollat detta innan då du har haft problem rättså länge nu. Pengar finns det ju där, de vet vi alla. *ler*
Åk till vet och kolla upp den. Jag kan varmt rekommendera en klinik där jag fått mkt hjälp med en återkommande hälta. Efter ett besök här fick jag äntligen svar på vad det var, då har jag varit på 3 ställen innan... PM:a om du är intresserad.
Tänker du på tuppspatt?

Jag har fått lära mig att patellaupphakningen sitter i bakknäna och spatt under hasen, eller?

EmelieR skrev:

Jag var på Djursjukhuset med min häst i Måndes.
Men det hör inte hit då detta gäller en annan häst som jag har provridigt och den har/haft patella upphakningar.

Fladde skrev:
Jag var på Djursjukhuset med min häst i Måndes.
Men det hör inte hit då detta gäller en annan häst som jag har provridigt och den har/haft patella upphakningar.

Detta hör inte hit, men varför köper du inte en "helt frisk häst"...?(om du ska köpa en nu, eftersom du har privridit)
Pathellauphakningar är oftast inte något bekymmer, men det kan bli.
Du om någon borde ju veta vad bekymmer med häst är... :crazy:

Jag har haft en med pathellaupphakning, han hade inga besvär av det, mer än att det hakade upp sig ibland.
Han lärde sig att leva med det och vi oxå. Han hade inga problem med det, och hade inte ont.
Han levde tills i höstas(född 1979), bröt tyvärr lårbentet i hagen...(rullade sig å kom ej upp å bröt sig) annars hade han left idag, för han va pigg å fräsch för sin ålder.

En unghäst kan växa ifrån sina upphakningar. Vissa har problem alltid. Inom travet händer det man att man opererar mot patella upphakningar.

Är upphakningarna lindriga, och hästen ung, så är sannolikheten ganska stor att det växer bort. Kontrollera och rådfråga veterinär. Jag vet inte om man opererar ridhästar för dessa symptom...

Jane_Done skrev:
Syftar hon inte på tuppspatt?

/Jane

måhända, med det var inte vad hon skrev, men annars får emelieR GÄRNA beskriva likheterna för mig mellan spatt och patellaupphakning.

vet inte så mycket om det... däremot vet jag en häst som föl fick patella upphakning och ingen trodde han skulle kunna gå att använda som ridhäst, men de provade sätta igång och rida honom som unghäst och senare gick han 140 hoppning och håller förtfarande...

ankans skrev:
Jag vet inte om man opererar ridhästar för dessa symptom...

Jo det gör man beroende på hur mycket upphakningar det är och om hästen är så pass gammal så de inte växer bort om de inte komemr växa bort.

Pattella upphakningar är nästan detsamma som spatt.
Det är inte ens i närheten av varandra att vara lika.

Spatt är en sjukdom som drabbar hästens haser. Hasen är en glidled som består av en mängd små ben och när dessa förbenas och förlorar sin glidledsfunktion har hästen fått spatt. Beroende på om förbeningen sitt i den övre eller nedre delen av hasen är skiljer sig prognosen för framtida användning av hästen.
Spatt är delvis ärftligt betingar och man bör ej avla på hästar med spatt, för hingstar är det diskvalificerande för användning.

Patellaupphakning drabbar knäleden ( patella = knä ) och beror på att ledbanden skjuter ut och låser fast knäskålen i ett läge som gör det omöjligt att böja leden. Detta hoppar ofast rätt av sig själv om man t.ex backar sin häst. Upprepade upphakningar ger mycket slitage på leden och kan ge men. Detta tillstånd går förhållandevis lätt att operera.
Även hästar som vart i bra form och aldrig tidigare haft en patellaupphakning kan drabbas av detta om de hamnar i ett skadeläge och blir påtvingade boxvila. Detta brukar snabbt ordna upp sig då man börjar träna igen. B-vitamin anses ha en god inverkan på hästar med patellaupphakning, men mest viktigt är god träning och muskelmassa som stabiliserar knäleden.

Cronis skrev:
Detta hör inte hit, men varför köper du inte en "helt frisk häst"...?(om du ska köpa en nu, eftersom du har privridit)
Pathellauphakningar är oftast inte något bekymmer, men det kan bli.
Du om någon borde ju veta vad bekymmer med häst är... :crazy:

Jag har haft en med pathellaupphakning, han hade inga besvär av det, mer än att det hakade upp sig ibland.
Han lärde sig att leva med det och vi oxå. Han hade inga problem med det, och hade inte ont.
Han levde tills i höstas(född 1979), bröt tyvärr lårbentet i hagen...(rullade sig å kom ej upp å bröt sig) annars hade han left idag, för han va pigg å fräsch för sin ålder.

Jo jag vet hästen i fråga är 4år och hade problem med detta för bara några månader sen.

Jag har inte bestämt nått för att jag hälst inte vill ha mer bekymer.
Det räker med en häst som varit mycket skadad.

Ojdå... blev visst lite fel här...förlåt... halt som halt... kollar upp det då... HAr aldrig stött på en häst som haft allvarliga problem med ngt av det...

Ok! Trodde att du fortfarande inte fått reda på problemet med din egen! HAr aldrig sett vilket ditt problem med hästen är, bara att du har problem!
Ville bara rekommendera en superveterinär om du förstår vad jag menar!

EmelieR skrev:
Ojdå... blev visst lite fel här...förlåt... halt som halt... kollar upp det då... HAr aldrig stött på en häst som haft allvarliga problem med ngt av det...

HALT??? blev en häst med patellaupphakning detsamma som HALT???

Liknande trådar

Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
400
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 572
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka