Jag tycker att det är intressant att så många i tråden är helt övertygad om att det är säljaren som bestämmer. Vad händer om ingen köpare vill köpa? Eller bara ett par köpare och säljaren inte tycker att någon passar? Behåller man hästen då? Och varför säljer man hästen om man kan tänka sig att behålla ändå?
Det är alltid köparens marknad när det kommer till hästar, för det finns fler hästar till salu än vad det finns köpare.
Jag kan bara tala för mig själv, och jag har gjort ett högst begränsat antal hästaffärer i mitt liv, men hade ingen velat köpa min gamle läromästare förra året så hade jag absolut valt att behålla honom! Eller behålla tills jag hittade en lämplig köpare, jag hade liksom kunnat leva med att det tog lång tid att sälja. Avsikten med försäljningen var att ge oss själva utrymme att köpa en ny, yngre häst, och det hade ju bara fått vänta om vi inte fick sålt den gamle.
Självklart kan man vara i ett helt annat läge när man säljer, t.ex. vara tvungen av ekonomiska skäl eller helt enkelt ha som affärsidé att professionellt köpa och sälja hästar, vilket gör att man måste få till lite snabbare affärer, men för egen del hade jag alltså behållit hästen om jag inte fick sålt.
Det där med att det är köparens marknad är nog en sån där "det beror på", tror jag. Generellt finns det nog ett överskott av hästar, men inom vissa nischer kan det säkert vara tvärtom, dvs om man som köpare söker något specifikt så kan det vara svårt att hitta.