pasteurellos

NagelacksBeroende

Trådstartare
var hos vet. med en av kaninerna idag eftersom hans huvud inte riktigt vill vara upprätt, utan han är lite sne.. och öronen rinner mer än vanligt.
visade sig att han hade pasteurellos ..

någon som har några erfarenheter av den här sjukdomen?
hur har det gått?
har kaninen överlevt?

han ska ha medicin och ögondroppar 2 gånger om dagen nu ..

Sv: pasteurellos

En kanin med pasturella blir frisk oftast från symptomen, men sjukdomen finns kvar i kaninen och kan smitta andra svaga djur och den kommer ofta tillbaka på kaninen ifråga igen & igen om man har otur. Kommer den tillbaka är kaninen klen och bör avlivas:(

Alla kaniner bär på pasturella och får det om de blir svaga på ngt sätt, men har kaninen en gång fått utbrott av det är han känslig mot det innan de fått sjukdomen "tål" de att bära på det så att säga.

okej.. tack för att du svarade ..

vet. sa att han kanske inte kommer kunna räta upp huvudet, men kanske kommer må bra för övrigt sen.. men jag tycker ju synd om honom om han inte kommer kunna skutta normalt och så bara för hans huvud är snett..
då undrar jag vad tycker du är rätt, ska man avliva då?

OM hans huvud förblir så snett så han inte kan leva ett normalt liv så ja, då skulle jag avliva en kanin är ingen kanin om den inte kan skutta:( men om det bara förblir liite snett så gör det ju inget!

okej .. jo.. det är ju synd om honom om han inte kan leva normalt.
och om huvudet stannar där det är nu, är det inte bra :/ usch, tycker så synd om honom..
men han äter och så iaf =)
och han fick dropp hos vet. idag..
jätteduktig när man ska ge antibiotikan också, stretar inte emot det minsta :)

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 802
Senast: tanten
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
694
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 947
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar