Passlöp i Sverige

marshall

Trådstartare
Vad tycker ni om passlöp skulle införas i Sverige (om även travlöp fick vara kvar)?
Vad har ni för åsikter om passlopp.
Passlöp är ju mycket större i tex USA/Kanada mm
Jag gillar ju vanlig trav, men passlöp är också kul.

Sv: Passlöp i Sverige

Jag är verkligen inte särskilt insatt i passgångare men skulle det inte behövas mer avel då åt det hållet? Har vi hästar som är avlade för det överhuvudtaget? Tävlas det i passlöp på vanliga tusenmetersbanor också (känns som det blir svårare i svängarna för hästarna?)?

Jag har aldrig sett passlöp så jag skulle tycka det är en kul grej, däremot tror jag det är en väldigt stor grej att dra igång, titta bara på montén, det dröjde lääänge innan den gick från att vara en uppvisningsgrej till första totoloppet. Men visst, någonstans måste man ju börja, förutsatt att det finns tillräckligt med hästar som har förutsättning för det.

Hur funkar det i passlopp, finns det hästar som går utan att vara hobblade?
Om det inte funkar utan hobbling lär det inte vara tillåtet med passlöp i sverige, eftersom hobbling är förbjudet här.

Sverige är nog för litet för att passgångarna ska få plats på vår sulkykarta. Vi har ju ingen som helst tradition av det heller, så det är nog bättre att försöka rädda vår egen travsport.
Rent spelmässigt så kanske det finns en marknad för dem i Europa, de anses ju vara roligare spelobjekt hos den genomsnittlige spelaren.
Men nej, det känns väldigt avlägset med passgångare i Sverige.

Jag själv tycker att det kan vara kul att se pacers tävla. Precis som med travet så handlar ju mycket om att känna igen hästar, stammar, kuskar och tränare. Och följer man med lite så blir det ju roligare att följa, precis som med travet, när man känner igen de medverkande. Lite som en parallell för oss söderbor är ju kallblodstravet. hade jag sett dem tävla oftare, känt igen hästarnas far, mor osv så hade jag säkert tyckt att det var roligare att följa. Nu blir det liksom intetsägande, precis som det blir med pacers när man inte har den "röda tråden".

Det finns en del passgångare i USA och Kanada som går utan hobbles - sk freelegged pacers. Men dessa är få och anledningen till att du har hobbles är för att hästen inte ska galoppera.
Det finns faktiskt travare som "omskolas" till att bli pacers, dom vänjs vid hobbles och sedan tränas det på!

Men att få pacers till Sverige ser jag som extremt avlägset...

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Tilly_85
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka