jag hittar inte din fråga tidigare i denna tråd - har jag missat den här eller annorstädes? Sorry isåfall
ja man kan flytta en massas (kropp) tyngdpunkt genom förändring i hållning och också genom att använda vissa leders hävstångsfunktion
:
Inte enligt den forskning som gjorts med tryckmätning på hovarna. Finns en tråd tidigare i vår.
Att det går är inte det samma som att ryttare fixar det - och definitivt inte på de filmer jag sett här
De finns en bok där de sammanställer viktiga biomekaniska begrepp, bla ett helt kapitel om Equilibrium och center of mass det är något man talar mycket om inom idrottsmekaniken
tex så får basketspelare det "häng" i luften man ser genom att de i toppen på hoppkurvan drar upp benen och på så sätt flyttar center of mass = tyngdpunkten
det har gjorts en massa försök angånde detta Michael Holmkvist var först och mätte huruvida GPhästar flyttade vikt bakåt i Piaff tex, de gjorde de inte.
Sedan så åkte han till spanska ridskolan i Wien och mätte igen - och de gjorde det.
Det man talar om nu är att det i lätta klasser i Dressyr inte handlar om så mycket vikt bokstavligt talat - utan i första hand om ändrat rörelsemönster, men vikten måste flyttas bakåt om inte annat i galopp piruetter, annars får de inte upp fronten.
Angående flytta vikt så ändras tyngdpunkten så om, du står rakt upp och ned och håller ut din högra arm - så flyttas tyngdpunkten i kroppen. lägger du huvudet på sned så flyttas tyngdpunkten
Boken heter The dynamic horse och är skriven av Hillary Clayton.
Nu känns det som att det finns många andra forum att diskutera biomekanik på och jag rider ju inte ens islandshäst - så vad gör jag här egentligen...
För att flytta vikt
i någon större utsträckningså måste ryggen välvas enligt pilbågsteorin - det är grunden för den biomekaniska foskningen, jag ser det för självklart att om en häst inte hamnar i den hållningen så kommer mätresultaten inte vissa viktförkskjutning
Men det kan ske - jag vet inte vilken forskning du refererar till och om du läst resultatet själv eller om du läst det i en journalists tolkning, men olika hållning påverkar tyngdpunkten och det har mätts på rullband som där det finns tryckplattor
Men som sagt jag är på fel forum - jag rider inte ens isis
Jag har dock ridit Nina Keskitalos islandshäst när hon höll på med sådana - den var väldigt välriden ja och hon en mycket duktig ryttare