passgång?

Sv: passgång?

jag känner att jag kommer hit med öppet sinne och vill lära mer och förstå, och blir bemött på ett avigt sätt av dig, men det kanske bara är ditt sätt att uttrycka dig?

Jag undrar vad du vill med ditt ;) för inte tror jag du flirtar med mig - känns mer som näsknäppar faktiskt (bortsett från den första)

Det finns snyggare läggningar än det här, men kanske du får ett hum om vilket tempo man pratar om. Då pratar vi istället om kast med liten häst.;)

Juan Borba uttryckte sig så häst vid ett tillfälle, och då om en mycket känd häst som tävlats i VM sammanhang med de främsta placeringarna. Det är som att sitta på Hekla i väntan på ett utbrott.;)

Ta dig också en funderar på varför man avlat bort den laterala gången hos halvbloden.;)

Nej det är så jäkla enkelt att dessa hästar rids och fodras på ett helt annat sätt än vad du är van vid. De har en väl kontrollerad foderstat, och fodras upp med en gränslöst massa kraftfoder i samband med tävling eller visning.;)

och vadå vad jag är van vid? Och frågan var - vad föranleder ;) ?

Senast ändrad:

jag hittar inte din fråga tidigare i denna tråd - har jag missat den här eller annorstädes? Sorry isåfall

ja man kan flytta en massas (kropp) tyngdpunkt genom förändring i hållning och också genom att använda vissa leders hävstångsfunktion

:

Inte enligt den forskning som gjorts med tryckmätning på hovarna. Finns en tråd tidigare i vår.

ja allt är ju realtivt och du har rätt de har en bredare halsansättning. jag grundade mitt påstående på att man ser så mycket underhalsar, men det kan ju ha att göra med att ryttarna rider med kortare tyglar.

Obs jag kritiserar inte ridningen som så, det är inte därför jag är här

Nyf. hur vill man ha bogbladet på en Islänning och överarmens längd.

och finns det skillnad nu när det tävlas världen över - försöker man avla fram andra typer. Jag har bott granne med en VM vinnare (minns ej namn - islänning - hans fru hette Johanna) de hade väldigt slimmade isisar
Är de mer burkiga en annan modell - eller mer än bruksmodell

(passar på att lära mer om allt)
Man vill ha en häst som inte är framtung. Det är inriktning ridhäst - inte draghäst. Den ska ha "lagom" liggande bogar och smidighet i rörelserna.
Hur byggnaden är när det gäller hals-manke-bog anses som mycket viktigt. Vid exteriörbedömningar viktas denna bedömningspunkt så att den väger högre än t ex överlinje och benställning. Och det tas också hänsyn vid bedömningen hur hästen sedan bär sig under ryttare.
Vad jag vet så ska överarm vara längre än underarm - om det inte ändrats på senare tid.

Underhalsarna är i vissa fall ett symptom på hur ridningen utförs. Korrekt ridning ska inte ge underhals och hästarna ska ha en bra halsansättning och en mjuk smidig nacke med bra övergång mellan huvud och hals.

Sedan är det ju så med islandshästar att volymen varierar rejält mellan när de är i trim och när de har semester. Det kan det ju göra även bland t ex halvblod.
Modellen på hästarna kan variera och det har det alltid gjort. Men huvudinriktningen är att oavsett om hästen är mer lättbyggd eller mer kompakt så ska byggningen vara så att hästen fungerar bra som ridhäst. Därför viktas också ridbedömningen till att väga tyngre än exteriörbedömningen.

Men visst finns det strävan hos en del och även en viss styrning i avelsreglementet att hästarna ska utvecklas till att bli mer högbenta. Jag är av den åsikten att lagom är bäst. En häst med lagom långa ben fungerar precis lika bra som ridhäst som en häst med ovanligt långa ben. Om kanske inte bättre pga av tyngdlag och centrifugalkraft.

Senast ändrad:

jag hittar inte din fråga tidigare i denna tråd - har jag missat den här eller annorstädes? Sorry isåfall

ja man kan flytta en massas (kropp) tyngdpunkt genom förändring i hållning och också genom att använda vissa leders hävstångsfunktion

:

Inte enligt den forskning som gjorts med tryckmätning på hovarna. Finns en tråd tidigare i vår.

Hittade knappt...:angel: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1046068

Om man lyfter en hals så pass att man istället för att räta ut den nedre kurvaturen, istället överböjer den (så undersidan börjar bukta utåt) så bromsar man frambenens framåtgripande och hästen börjar trampa mer uppåt = hägra framknän - vissa Dressyryttare fuskar så... Eftersom man där ser luftiga framben som ett kvitto på att den är samlad
Det "fusket" förekommer hos islandshästryttare också - av samma orsak. Det har däremot inte med själva tölttakten att göra. Sådan spänning försämrar istället takten.
Och vill man ha en riktigt snabb flygande pass ska hästen absolut inte trampa mer uppåt än framåt. Och inte gå med spänd underhals.

Ja tar du detta som avigt då får du börja tänka om. Både i hur du själv skriver och uttrycker dig, samt hur du läser.

Varför tror du hela tiden att alla är efter dig? Är det gammal vana? Jag har läst mycket av vad du har skrivit tidigare i andra forum, och måste då säga att tonfallet är både hård och domderande i många inlägg och något sådant finner inte jag i den här tråden.

Läs istället med ett öppet sinne som du själv skriver, det finns mycket att lära sig och i sinom tid kommer du också att inse vilka användare som har de bredaste kunskaperna. Det tog mig en stund, men nu har jag flera vänner som jag också har träffat IRL, trots att jag själv inte äger en islandshäst utan har istället flera inackorderade. Men jag har fått prova några, och måste säga att jag blev oerhört impad då en av dem var mer välriden än min egen häst. Och det kunde vi väl ändå inte tro om dessa islandshästar, som bara tillhör rädda medelålders kärringar sk klimakterie moppe.

Ok det är alltså så du uttrycker dig - då vet jag det

Du använder helt enkelt ;)

Senast ändrad:

:

Att det går är inte det samma som att ryttare fixar det - och definitivt inte på de filmer jag sett här

De finns en bok där de sammanställer viktiga biomekaniska begrepp, bla ett helt kapitel om Equilibrium och center of mass det är något man talar mycket om inom idrottsmekaniken

tex så får basketspelare det "häng" i luften man ser genom att de i toppen på hoppkurvan drar upp benen och på så sätt flyttar center of mass = tyngdpunkten

det har gjorts en massa försök angånde detta Michael Holmkvist var först och mätte huruvida GPhästar flyttade vikt bakåt i Piaff tex, de gjorde de inte.

Sedan så åkte han till spanska ridskolan i Wien och mätte igen - och de gjorde det.

Det man talar om nu är att det i lätta klasser i Dressyr inte handlar om så mycket vikt bokstavligt talat - utan i första hand om ändrat rörelsemönster, men vikten måste flyttas bakåt om inte annat i galopp piruetter, annars får de inte upp fronten.

Angående flytta vikt så ändras tyngdpunkten så om, du står rakt upp och ned och håller ut din högra arm - så flyttas tyngdpunkten i kroppen. lägger du huvudet på sned så flyttas tyngdpunkten

Boken heter The dynamic horse och är skriven av Hillary Clayton.

Nu känns det som att det finns många andra forum att diskutera biomekanik på och jag rider ju inte ens islandshäst - så vad gör jag här egentligen...

För att flytta vikt i någon större utsträckningså måste ryggen välvas enligt pilbågsteorin - det är grunden för den biomekaniska foskningen, jag ser det för självklart att om en häst inte hamnar i den hållningen så kommer mätresultaten inte vissa viktförkskjutning

Men det kan ske - jag vet inte vilken forskning du refererar till och om du läst resultatet själv eller om du läst det i en journalists tolkning, men olika hållning påverkar tyngdpunkten och det har mätts på rullband som där det finns tryckplattor

Men som sagt jag är på fel forum - jag rider inte ens isis

Jag har dock ridit Nina Keskitalos islandshäst när hon höll på med sådana - den var väldigt välriden ja och hon en mycket duktig ryttare

Senast ändrad:

Varför tror du hela tiden att alla är efter dig?
Kan det bero på att det finns en och annan felfri självgod människa här på buke som med bestämdhet talar om för andra hur de är, vad de gör, och hur de ska vara och vad de borde göra i stället?
Visserligen galant helt felfria själva, men helt utan en tanke på att det inte hela världen har samma uppfattning som de själva :o finns inte på kartan...

Jag tror definitivt inte hela världen är ute efter mig, jag tror vissa användare helt saknar självinsikt och därför tror att det är helt okey att sitta och rätta andra människor efter sitt eget facit, både skrämmande och fascinerande att folk kan vara så tvärsäkra och självförhärligande

men det förklarar ett och annat

Jag har dock ridit Nina Keskitalos islandshäst när hon höll på med sådana - den var väldigt välriden ja och hon en mycket duktig ryttare

Vadå när hon höll på med sådana?:confused: Nina Keskitalo rider islandshäst och ligger 1a på svenska rankinglistan :p

Det är ingen bra grej att döma andra som efter sig själv, det är turbulent kring dig när du skriver och mångt och mycket beror på din självsäkerhet när du dömer ut människor som bevisligen har en gedigen meritlista att luta sig mot kontra din egen hemliga meritlista som har x antal år på nacken. Det som nu är i åtanken är alltså inte denna tråd utan några andra, det är alltså ingen nackdel att du har ett öppet sinne, men det vore inte fel att se det också just nu börjar du bara bli lika oförskämd som vanligt.

Ska bli medryttare på en häst som kan passgång och jag har aldrig ridigt det förut :S Ska bli kul att få prova. Men hur får man hästen till passgång? är det något knep eller skänklar man bara och sådär? Jag vet verkligen ingenting men vill inte verka oerfaren inför ägaren. Jag är ju ridvan :(

Du behöver inte bekymra dig, pass är inget man rider bara för att utan inrikta dig i stället på de övriga gångarterna. Hade du provat till medryttare på någon av mina hästar, så hade det bara blivit en ridtur och inget mer om du försökt fippla med pass eller liknande.

Nina håller i allra högsta grad på med isisar fortfarande, som sagt.
Men hon har PRE och Lus också!
men just nu, en vecka innan vårt SM är det nog mest islandshäst som gäller för henne!

/Malin

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Burkmat
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur