passgång?

Sv: passgång?

ja tack för den länken :)
- jag satt och försötka ta in för mycket text i den - det var därför jag blev snurrig i bollen - lättare att förstå när det heter running walk på engelska.

jag har också kollat en massa U tube även på andra gångartsraser, på alla filmer har hästarna haft en höjd hals och sålunda inte suttit ihop som man vill på en Dressyrhäst.

Hur ser ni på det? Går det att rida dessa gångerter som vi anser att de ska ridas på tygeln - i din länk så stod det att i passen skall hästen sträcka halsen framåt - i boys länk var det verkligen inte så.
Går det att rida så som "vi" dressyrare vill i dessa gångarten (tölt och pass)?

Kul att ni hjälper till att lära mig :laugh:

Passen används främst som kapplöpningsgångart. Hästens form får varken bli för hög eller för låg, då försämras passkvaliten.

Bra flygande pass
gummiweb2.jpg

Min erfarenhet (från olika raser/inriktningar) är att samlas hästen på dressyrvis blir den mer diagonal i sitt rörelsemönster. Samling i tölt är något annorlunda.

Passen är ju ett kapitel i sig. Som att rejsa järnet i galopp, då sitter man inte och finlirar dressyr. Däremot före och efter!

Tölten däremot är det mycket dressyrjobb med för att få bra. Men, gångarten är ju olik från grundgångarterna. Det är svårt att få en riktigt bra tölt om man försöker rida den som om det var trav.
Jag brukar tänka välvd rygg, bärande bakben, eftergift i nacke, högre form än traven och nosen lite mer framför lodplan. En dansande häst som är låg bak, hög fram och höjer manken, inte nosen.

Men på hemmaplan sitter jag ofta och rider hästarna mycket lägre i formen också. Då växlar jag, precis som alltid. Min häst kan tölta lika mycket om han går i en "travform", men det blir ingen bra tävlingstölt, han kommer inte upp tillräckligt mycket fram och får inte tillräcklig frihet för att visa en stor, ledig och kraftfull frambensaktion då.

Ska se om jag hittar lite filmer på diverse islandshästar i diverse gångarter där jag tycker att de går "som de ska" :)

http://www.youtube.com/watch?v=6Wzl6E2ASOo Fin arbetstempo tölt, tycke jag.

http://www.youtube.com/watch?v=v-nVL5XJFt8 Lite kul att se, tölt på långa tyglar som även det är en del i en speciell töltklass.

http://www.youtube.com/watch?v=IycULLy-N7o Här är en fyrgångsklass. Först tölt, sen kommer det trav, skritt, galopp, ökad tölt.

När man tittar på filmerna från tävlingar ska man tänka på att det inte är så det ser ut hemma på träningsbanan vareviga dag. Precis som med hopphästar- de sitter inte och hoppar 1.50 banor varje dag. Det är dressyr, dressyr, dressyr som gäller....
Som min tränare sade "Det är inte alltid man kommer hem från en tävling med en häst som är mjuk och lättriden. Man måste pressa på, och kanske göra hästen lite styv, under tävlingen för att få maximala poäng. På tävling tar man UT från kontot, på träningen sätter man IN på kontot, tänk på det på vardagarna!"

jag söker vidare och insåg att nej det går inte att samla pass

Nej den flygande passen är inte i samling på det sätt du tänker, men ändå har den en viss samling. Om den inte hade det skulle hästen ramla ner på framdelen, slå på sig och förmodligen hamna i korsgalopp eller galopp med lite tur. Jämförbart vore nog om man bad en kapplöpningshäst samla sig innan start, arbetet sker sålunda med ren påskjutskraft och varje passhäst har sin egen position i passen och oftast ser man dessa hästar lite framsträckta under passen. Enstaka hästar har en lite mer upprätad hållning under passen, men de brukar ofta i regel ha ett oerhört stort och långt lite långsammare kliv. Trots det går det oerhört fort, och de kan de då ta igen genom det lite längre steget.

Alltså den här hästen har en fantastisk tölt, MEN jobbar fortfarande under för mycket spänning. Skulle man få bukt med det, då du.......

Nu vet jag att många islänningar gärna vill ha en ökad spänning i hästen, kanske är det en sådan ryttare eller så är hästen helt enkelt inte färdigutbildad ännu.

Vilka tecken ser du på spänning ( frågar förutsättningslöst så jag inte tar för givet)

appropå spänning - den häst som kom tre i VM i länken ovan. En tysk tjej med blont hår, den reds väldigt fel och orytmiskt utifrån mina "Dressyrögon" medan Fuxen som vann var helt fantastisk, den galoppen :d

Kommentarer från Islandshästs perspektiv? (ju fler desto bättre

Bl a att rörelsen inte går genom hela kroppen, hästen är fortfarande väldigt styv i ryggen.

Först och främst så rids det ju inte dressyr på banan, även om mycket av den varan tränas hemmavid hos de ryttare du ser på filmen. En annan sak som man inte kanske har kännedom om är, hur hästen blir under dessa omständigheter. Vissa hästar kan bli som små demoner, och något man inte får göra som ryttare då under tävling är att vara för övertydlig i signalerna eftersom det omedelbart ger en varning för grov ridning.

Juan Borba uttryckte sig så häst vid ett tillfälle, och då om en mycket känd häst som tävlats i VM sammanhang med de främsta placeringarna. Det är som att sitta på Hekla i väntan på ett utbrott.;) Här kan spänningen i hästen öka markant, och utanför ryttarens möjlighet att göra något alls.

Det vore kul!
Och så skulle kvaliteten i gångarterna bedömas.
Efter alla de regler som står i FIPO.
Att rida bara gångarterna rakt av är mycket svårare än man tror.

Kl

Kontrar lite med en följdfråga.:D

Flygande pass går ju snabbt. Men i tex galopp som också är en snabb gångart kan jag ju rida i olika tempon. Kan man inte det i pass?

Typ arbetspass, samlad pass.:D

Nja, "arbetspass" kan man väl säga är grisepass, men det räknas väl egentligen inte som en gångart och det är verkligen inte något man vill ha.
Pass ska gå så snabbt så möjligt helt enkelt. Sen finns det ju hästar som är olika snabba, men man strävar ju alltid efter en så snabb pass så möjligt.

Bl a att rörelsen inte går genom hela kroppen, hästen är fortfarande väldigt styv i ryggen.

Utifrån mitt perspektiv så går bara den fux jag nämnde genom kroppen.

Alla andra hästar är helt låsta i bröstryggen. jag ställde frågorna för att få veta hur ni ser på det.

Vi ser helt olika på form, jag ville bara veta er syn -. men det är alltså ingen som reagerar på den svarta - den är också helt orytmisk ibland?

Ja detta blir bara utvikningar - jag har fått svar på det jag undrade

det tackar jag för:laugh:

Det här är ett ekipage som ofta kommer i ett rätt fin form tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=a4qTKANbVpg

Han var min favorit på VM förra året. I länken går han med nacken lite skumt ibland och tredje nackkotan högst men jag gillar ridningen och hästen.

Ja vi ser helt olika på form, eftersom i många fall måste man även se på formen utifrån individen och inte bara enligt regelboken. Varför många hästar blir låsta, ja i många fall just för att ryttaren är så ivrig att uppnå sk optimal form som kanske inte en s är fysiskt möjligt för hästen. I andra just därför att många hästar kan bli oerhört spända under vissa sammanhang, hur det förhåller sig i länkarna vet vi ju inte. Men ett vet vi, de hästar som går i finalerna är de hästar som visat sig från sin bästa sida när det har behövts.

Jag tycker som du att alla de andra ekipagen inte har en ridning att sträva efter, hästarna tappar ett bakben emellanåt, hoppat jämnfota osv, galoppfattningen var ju i klass med en nybörjarfattning!

Det är tyvärr inte alltid bra ridning betalar sig i vår värld.... Men denna gång gjorde det det! Det är bara att gratulera Stian!

Jamen VARFÖR måste gå snabbt?:confused::p:D

Visst att ni tävlar i flygande pass osv, men en långsam pass är inte önskvärd för att?
Blir inte gångarten ren eller vad är problemet? Kameler går ju i passgång i alla farter sas? Skritt fart, och travfart. Passgång oavsett.

Grisepass är en destruktiv gångart, eller för min del avart. Den gör att hästen blir stel i musklerna, en häst som använder sig av grisepass gör oftast det av olika anledningar. Kanske för att den redan är stel i musklerna, och därför inte kan finna en rätt takt i övriga gångarter och/eller tölt. Eller så har ryttaren inte förmågan att rida hästen så att den finner rätt takt i tölt och/eller de övriga gångarterna. Eller så har hästen illa anpassad utrustning, eller...... osv.

Och nej, gångarten blir inte ren. Den flygande passen har ett sväv moment vilket inte grisepass har som är en markbunden gångart (avart).

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
707
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka