passgång?

Susan

Trådstartare
hej jag vet inget om passgång - vi har bara en del biomekanisk funderingar. är hästen böjbar i pass - skulle man kunna rida en öppna i pass tex?

jag vill lära allt om passgång nu :D

Sv: passgång?

Bra fråga, men passen är en ganska "styv" gångart så jag tvivlar.
Nån annan riktig passryttare får svara.

Passgång är en styv gångart, så som kroven skrev.. och passen är inte böjbar,.. när man lägger pass så ska man rida raktfram, fort och utan ställning, absolut inte passa i kurvor!

Jag tror faktiskt det går för somliga hästar, jag red en notorisk grisepassare som var hur mjuk och fin som helst, så något steg skulle han säkert presterat. Kvaliten hade nog inte varit något att hurra för. I flygande pass är det inte något att tänka för.

Annars är öppna ganska bra för att bryta passen, ett sätt att korrigera taktfel i tölt är just öppna, det är lösgörande om hästen styvar sig.

Nej Lobelia, grisepass är ingen gångart, det är en avart och ska inte jämställas med en riktig pass.

Jadu, man kan rida hästen böjd om man rider i såkallad grisepass, en lateral rörelse utan sväv.
I flygandepass, samma fotförflyttningsföljd, men med sväv torde det vara lika svårt som i ökad trav...

Däremot brukar mjukgörande och stärkande arbete av grisepassen leda till en mer fyrtaktig fotförflyttning som liknar skritt- tölt... Men det är en annan tråd!

Fast man far val anta att ts menar grisepass eftersom vem som helst bor inse att det vore omojligt att rida annat an rakt fram i pass med tanke pa farten.

Susan, det gar att rida hasten i nagot som liknar bojning i grisepass och det gar att rida nagot som ser ut som oppna men som inte har den effekt pa hasten som dess korrekta motsvarighet.

Forsoker du boja en grisepassare far du inte sallan en s-bojning eller bojd endast i halsen, innerhoftern tenderar att inte komma fram, och i "oppnan" trader hasten da ej under tyngdpunkten.

En korrekt bojning och korrekta skolor ar istallet ett bra verktyg for att motverka och korrigera grisepass.

Sa utan vara en biomekanisk expert och istallet genom dra slutsatser fran alla hastar jag skolat sa svarar jag nej pa din fraga.

Jag säger som Viva, jag tror knappast Susan menade att någon skulle lyckas åstadkomma öppna i flygande pass pga hastigheten.

Om man väljer att kalla rörelse mönstret i grisepass för gångart eller avart är väl snarast en definitionsfråga.

Kl

Kontrar lite med en följdfråga.:D

Flygande pass går ju snabbt. Men i tex galopp som också är en snabb gångart kan jag ju rida i olika tempon. Kan man inte det i pass?

Typ arbetspass, samlad pass.:D

Definitionen av flygande pass är att det ska gå snabbt. Din fråga är jämförbar med att fråga om det går att rida ökad galopp i olika tempon. Visst går det och olika hästar har olika hatighet, men det ska ju gå snbbare än vinden ;).

Det går att rida pass långsamare från skritt tempo och uppåt men det är ingen önskvärd gångart. De långsamma versionerna skiljer sig från de snabba genom att de saknar svävmoment.

Fast man kan ju rida flygande pass olika fort trots allt.... Dvs lite mer försiktigt tempo när man exempelvis övar på läggningar och inte gasar upp i maxtempo. :)

Men,... hmm.. då vill jag oxå ställa en fråga ang pass. Berätta, ni som är duktiga på pass (vilket jag aboslut inte är) vad är skillnaden på Stilpass, passlöp o 5-gång dvs passen i den tävlingsformen, vad är det för "pass" vi pratar om då? vad är skillnaden så att säga om nu pass bara finns i ett utförande? :o

TS frågar inte specifikt efter flygande pass utan om pass i allmänhet.. (om jag förstår TS rätt)

Stilpass är den tävlinggren där man ska lägga den snyggaste läggningen, ligga stadigt hela sträckan och snyggt ta ner hästen till skritt inom en viss sträcka. Denna klass sker på rakbana.
Passlöp ska gå så fort det bara går inom den markerade sträckan. Även detta sker på en rakbana.
I femgång så visar och får man även poäng i de andra fem gångarterna, detta sker på ovalbana. Passen lägggs på långsidorna.

Själva passen är den samma, men utförandet och vad domarna lägger sin tyngdpunkt vid bedömning skiljer sig.

Utdrag från Sif´s hemsida:
Pass
Utöver de tre grundgångarterna och tölten, har många islandshästar en överväxel- flygande pass. Passen kräver starka, vältränade hästar med stark framåtdrift. Passen visas i 5-gång, passlöp och stilpass. Passgrenarna rids på en rak, jämn och fast 250 m lång bana Man tävlar även på kortare distans, 150 m. Gemensamt är dock alltid att de första 50 m rids i valfri gångart, vanligen galopp. I varje heat deltar två -fyra hästar och man rider i regel två heat var ena dagen och två till dagen därpå. Hästen måste ligga i pass hela den angivna sträckan och den snabbaste tiden räknas. I andra dagens heat grupperas hästarna efter första dagens tider så att de snabbaste rider tillsammans osv.

TS frågar inte specifikt efter flygande pass utan om pass i allmänhet.. (om jag förstår TS rätt)

jag fattar inte mycket om pass alls så jag vet nog inte ens hur jag skall formulera min fråga - egentligen handlade det om vad en halvhalt i ena tygeln skulle leda till på en passhäst - jag visste inte - så då får man ju ta reda på

Är pass pass alltid - är det skillnad på en travares pass och en islännings?

och kan man rida den i form dvs med en jämn välvning i hela ryggen som "på tygeln" eller måste man resa upp halsen som pp bojs länk. I urtiden skodde jag åt islänningsfolk, och ett fulsätt att få hästen att tölta var att höja halsen på den enligt dem

Ta inte illa upp och tolka det inte som jag tror att det är rätt, jag vill bara höra funderingar. skall kolla töltfilmer på You tube - vad heter det på engelska? TOLT :D ?

tackar alla för svar, kul, jag är helt blåbär här :D

Om jag fattar det rätt så handlar pass "bara om skjutkraft" - går det ens att få den att vila i steget - skulle det gå att göra en passage pass? ( skulle se kul ut :D )

jag söker vidare och insåg att nej det går inte att samla pass

surfade vidare och började koll tölt och nu blev/är jag snurrig i huvudet - vad kännetecknar skillnaden mellen skritt och tölt? är det inte samma fotflyttning och också laterala gångarter?

susan is confuuused

I skritt har hästen 2-3 ben i marken och i tölt har den 1-2 ben i marken.

Kolla länken i mitt PM, Gångartskola!

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur