Passform på hatt - hur få den att sitta kvar?

ako

Trådstartare
Jag har i dag debuterat Msv med katastrofalt resultat... :crazy:Tyckte ju jag minsann skulle ha hatt nu när man fick (rider ALLTID annars med hjälm i alla lägen), och lånade en fin Christyhatt av en kompis. Den kändes lite stor, men det TRODDE jag jag åtgärdade med disktrasor (nya, torra, rena..) under innerbandet i den. Hoppade runt här hemma i vardagsrummet i gårkväll för att testa att den satt, vilket den gjorde - DÅ...

Allt nog, när det väl var dags att rida kändes det som den skulle kana av HELA tiden, och det hela slutade med att jag ENBART koncentrerade mig på att inte tappa den förb... hatten :devil:, och åkte runt med huvudet i en mystisk ställning utan att våga rida ett enda steg ordentligt på 53 procent. Är VANSINNIG på mig själv att jag inte tog med hjälmen i back- up... Lär väl dock skratta åt eländet i morgon...

Nåväl, till frågan: Vad har ni för hattar, och hur får ni dem att sitta fast? Kan tillägga att jag har kort och mjukt, fint hår dessutom...

Sv: Passform på hatt - hur få den att sitta kvar?

Jag har åxå haft detta problem en gång. Jag löste det genom att sätta ett ganska kort men kraftigt gummiband bak i hatten, och detta trär jag sedan runt hårknuten. Har även satt i lite skumgummigrejer (såna där som man har i cykelhjälmar) med dubbelsidig tejp, för att få bästa möjliga passform.

gud va jobbigt!! stackars dig!!!!
min chrstys sitter som en smäck, bara att trycka dit.

Ja du, jag är inte rätt person att råda dig i det! Min sitter nämligen så j-kla hårt att jag har varit tvungen att lämna den på utlästning. Men det hjälpte bara en period, nu är den lika trång igen som den var från början.

Så jag ska sälja den och köpa ny så man slipper få huvudvärk när den sitter på :crazy:

Köpa en som de måttar efter dig!:idea:

När jag köpte min Horka hatt så mätte dom och så provade vi så den passade, och den sitter bra, även i blåst, har inte testat storm än o vill inte göra heller :rofl:

Jag måste bara fråga om det möjligen var i Kumla du tävlade?

Tack alla för snälla svar :)!! Det värmer!

HD: Jajamen, det var i Kumla :). HD: Såg du mig o min hemska ritt utan inverkan och med lös hatt :D? Var du med själv? Hur gick det för dig?

Tror nästan jag får gå på Lancets linje och köpa en måttanpassad, då jag ju ändå ska köpa en så småningom. Fram tills dess blir det att tävla i hjälm, funderar på att åka till Skara om två veckor bara för att ha fått debutera Msv "på riktigt", dvs UTAN glappande hatt innan säsongen är slut. Nu känns det inte ens som jag försökte, tyvärr...

Ha det gott alla!

Jag såg början av ritten bara. Men nog såg jag hatten alltid.
Jag var inte med och red utan hade hand om sekritareatet. Det var hos mig du hämtade protokollet.
Måste säga att jag tyckte du verkade vara på bra humör trots allt
när du var inne:)
Bättre lycka nästa gång.

Bäst är ju såklart en hatt som passar från början, men annars kan man alltid fixa lite.

Jag har stoppat vikt tidningspapper i sidorna på min, då passar den bättre. Vid mindre storm ute kan man dessutom använda hårspray, det funkar som klister. Ingen risk att den trillar av då...:angel:
Går att tvätta av efteråt (man sprayar alltså på insidan av hatten, den blanka kanten som är nervikt och trycker fast mot pannan.) :D

Då förstår jag :)! Tja, vad ska man göra, det var ju faktiskt ganska komiskt på sitt sätt. Fast inget jag vill göra om... Fin anläggning o trevliga tävlingar, förresten! Kommer gärna tillbaka (med hjälm eller annan hatt...).

Pemma: Tack för tips du med !!

nu vet inte jag om hatten satt som den gjorde eftersom den var för stor men hatten ska sitta så att kanterna är vertikala. När jag såg dig så satt hatten bak i nacken. Dra fram den och tryck ner den i pannan...

Som sagt, vet inte om den åkte bak för att den var för stor eller om det var du som satt den så. Såg dig när du red och reagerade på att hatten satt så lustigt.

Lycka till på nästa tävling och hoppas att det går bättre med hatten! :)

Ha, ha! Det var visst många som såg "hattresan :)"! Jag försökte trycka den fram o ner, men den åkte bak ändå... Tror jag ska prova annat märke, provade en mindre Christy i dag, men den satt lika fel den, tyvärr.

Ska ge mig på en till Msv i höst, i Skara om tio dagar. Men då blir det nog i hjälm...

Tack alla för svar o peppning!

Min hatt sitter som bra, dock brukar jag för säkerhets skull stärka lite med att spraya hårspray längst fram på hatten (där den kommer lägga an i pannan) så att den får bra grepp i pannan o inte riskerar åka av även om dte blåser friskt :D.
Inga problem att ta av efteråt, men sitter ordentligt medan man rider. :bump:

Jag har en Christys, absolut ingen risk att tappa den, jag tror överhuvudtaget inte att det är någon risk att tappa hatten om den är rätt utprovad... Nån måttbeställning behöver du nog inte om du inte har horn eller så :)
När du provar hatten ska den sitta så du får TRYCKA ner den och då ska den sitta åt, och som nån skrev brättet sett från sidan ska sitta horisontellt (fast det stod vertikalt va?). Hatten får inte på något villkors vis luta bakåt, det är ASfult och förbehållet nybörjare, motsatsen tror jag inte jag har sett nån gång så det är nog inte så stor risk. När du tryckt ner hatten på skallen så är det helt OK om det gör ont och du bara står ut en stund, du får ha den på dej hemma när du tittar på TV... Du ska kunna knyta skorna med hatten på utan att den åker av. De här dyrare hattarna är stela som s***n men de ger med sig, jag lovar. Du tävlar en dag i juli och svettas, då ger den sig lite och sen är den lagom, ja tom skön. (Tycker du att den är vidrig första gången så kan du ju ha hjälm på framridningen till det värsta gett sig.) Att gå in nya ridstövlar är självklart, och det är samma sak med hatten. Lycka till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka