Passar lokselen?

DogsAndHorses4Life

Trådstartare
Hej körvänner!

Jag håller på och letar en loksele till min ganska kraftiga tinker och provade idag en sele som min mamma har till sin något nättare kallblodstravare. Då jag inte är någon expert när det gäller selar skulle jag gärna vilja höra vad ni tycker om den passar eller inte. Jag vet att det är några delar som kanske hade kunnat passa lite bättre, men jag vill höra era tankar först innan jag säger vad jag tycker.

dsc00007.jpg

Sv: Passar lokselen?

Efter en amatörmässig snabbkoll så borde den passa bra på hästen.
KANSKE att lokorna behöver ner ett litet hack, då kan du fästa en extra ögla ovanför de två som sitter där nu. En läderbit och några nubb eller skruv bara.

Draglädret kommer rätas ut när hästen drar sedan, nu är det lite utåtbuktande då lädret där är så tjockt men det gör inget.
Tror även lokorna kommer dras bak en liten aning då med. Du får känna hur de sitter, du ska med svårighet kunna dra handen mellan hals och bossa. Hellre lite tajt än för löst, man får inte vara för rädd för att dra åt.
Sedan får man justera efter hand du använt selen så ser du hur det verkar med alla remmar.

Kör försiktigt och glöm inte baksele :)

Vad bra, då är jag inte helt ute och cyklar. Jag tänkte just det när jag kollade på bilden efteråt att det var synd att den inte fanns en till ögla för övre lokremmen så att jag skulle kunna få ner draglädrena en bit, men det ska väll gå att fixa! Och baksele ska inhandlas så fort jag hittar nån som funkar :)

Efwa: Menar du era svar på Körning iFokus? Jag lade nämligen in min fråga på två ställen ifall jag inte skulle få svar på någon av sidorna.

Senast ändrad:

Ja, en ögla till på lokorna är enkelt att ordna, en bit av ett stigläder fungerar bra. Eller flytta upp en av de andra!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 475
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar