Passar han till avel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

annie_cool

Trådstartare
Vi har en laglotto hane på 6 år han är mycket snäll lite busig . Har inga hälsoproblem om man inte räknar med att han svimmar lite då och då men vi tror att de är när han blir uppspelt och lite stressad,Vad vi vet så har han inte haft några andra sjukdomar. så vad tror ni skulle han passa som avelshund?

Sv: Passar han till avel?

Nej det låter inte som om en hund som svimmar då och då (oavsett anledning) borde gå i avel.

Det är inte normalt att en hund svimmar då och då. Är han kollad för epilepsi? EP kan framkallas av stress och "när det blir mycket". Många typer av EP är ärftligt så nej...oavsett om det är EP eller inte så avla inte på den hunden. En hund ska inte bara "verka frisk". Den ska veterinärkontrolleras och få godkänt så man inte riskerar att sprida dåliga gener vidare.

Okej. Hna är mycket jobbig just nu då det är löptid det bor en tik i en av grannhusen.

Låter inte som en hund som bör gå i avel. Är han hälsokollad (röntgen höfter tex?), MH-testad med bra resultat? utställd? tävlad i övrigt?
Att en hanhund är jobbig för att grannens tik löper är inte ett bra skäl att använda en hund i avel.

En hund som svimmar då och då bör kollas upp av en veterinär, det är inte normalt.

Låter som troll-varning i mina öron...

han är inte utställd då han är för hög för sin ras. en hanhund ska vara i den rasen ska var runt 43-48 . men han är kanske 50 cm då hans pappa var en stor men renrasig laglotto hane Attjo heter han vet att det är ett roligt namn men han nös 3 gånger när vi hämtade honom utanför Göteborg.har haft honom sen han var 8 veckor.

Du kan ju visa bild på din gamla häst med som var lite stel..

Jag vet att du har en hund, men han ska nog absolut inte gå i avel om han svimmar..

En gång räcker. Hunden är inte sund om han svimmat upprepade gånger. Han är dessutom för stor och alltså inte rastypisk. Varför avla på något sådant? Snabba pengar eller? För det är inte bra gener som gynnar aveln. Jag skulle aldrig i livet köpa en valp ens för en 500 efter en förälder som svimmat oförklarligt vid upprepade tillfällen.

Om han är jobbig för att tikar löper lär han bli värre sen om han får para sig och vet vad det handlar om. Kastrera hunden så slipper ni att han blir jobbig och inga valpar med dåliga gener riskerar hamna på Blocket.

När man ska välja hund till avel måste man ställa sig frågan: kommer den här hunden tillföra/förbättra rasen? Om inte, nej då är det inget avelsmaterial. En hund med "defekter" som kan vara genetiska ska inte gå till avel oavsett om det gäller allergi, höftledsfel eller något annat. Förutom det så bör hunden ha någon form av meriter, från utställning, arbetsprov etc. Annars har man ingen aning om hunden är rastypisk eller arbetsförmåga. Men även om en hund inte är avelsmaterial betyder det inte att det är en dålig hund för det. Min hund är det bästa som finns för mig men av olika anledningar skulle jag inte låta honom gå till avel.

Du har fått rådet att ta din hund till veterinär för svimningsattackerna, gör det för att svimma är inte normalt!

Ja det har vi och vi har varit till ultuna för kolla hjärtat men det är ingen fel på det. Detta var bara en fråga som jag har tänkt på.

Ja är inget troll.. .

Senast ändrad:

Jag har inte påstått att du är ett troll.

Jag svarade på frågan om lämplighet i avel och att jag tycker hunden borde bli kollad av veterinär och det verkar han ha blivit. Men är bara hjärtat kollat? Det finns andra saker som kan göra att en hund svimmar. Men jag har ju ingen aning om vad veterinären sa till dig.

En hund som ska gå i avel bör vara fullt frisk, hälsokollad, inte ha problem mentalt (inkl vid löp), gärna utvärderad genom meriter och liknande, uppfylla rasstandarden (både fysiskt tex höjd, samt mentalt) och tillhöra bland de bästa i rasen på ett eller annat sätt.

Nej det verkar tyvärr inte så. Visst kan det vara tråkigt, särskilt om man är avelsintresserad. Jag har själv en hane som inte platsar i avel pga sjukdom mm.

Ja nå väl han är i alla snäll och busig men hundar är ju såna.Han får väl vara en sällskapshund.

De flesta hundar håller inte riktigt måttet för avel om man ser till alla hundar som finns. Men de flesta hundarna är ändå jättetrevliga hundar och kära familjemedlemmar, precis som din :)

Min passar inte heller. Han är lite för stor och så har han fått vita hår i sin svarta päls...det får inte en "fin" dvärgschnauzer ha. Men han är en lika härlig hund för det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 141
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30