Passar han till avel?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Passar han till avel?

Det är synd när det inte blir som man tänkt sig. Vi köpte vår labradorhane för att ev kunna ha honom i avel. Han är friröntgad och bra mentalt och ska arbetas med och göras MH på (som jag pga hans psyke gissar blir bra). Han är rastypisk, men bär svansen alldeles för högt. Får se om han blir bra nog att få Excellent på utställning någon gång.
Dock är två av hans syskon röntagde med C respektive D-höfter så han kan därmed heller inte användas i avel oavsett hur fin och bra han är i övrigt.

:up: Inte att de har HD givetvis men att ni väljer att inte avla på honom! Inte alla som tänker så tyvärr, "min hund är det inget fel på, skit samma om syskonen har diverse fel/defekter" :banghead:.

Ja nå väl han är i alla snäll och busig men hundar är ju såna.Han får väl vara en sällskapshund.

Han har ju varit sällskapshund i 6 år, och det verkar ju gå bra :)

Folk tror att bara för sin hund går i avel så behandlar man de annorlunda. Alla våra hundar är goa familjehundar, även om det gått i avel eller ej. De är en del av familjen.

kl
Oavsett både det ena o det andra skulle jag aldrig köpa valp efter en hane som blir asjobbig när tikarna i grannskapet löper.

Vi hade tänkt att att skulle få bli pappa till en kul . men nu är vi osäkra om det är så bra att låta honom bli pappa. . Så vi ska nog låta honom vara den han är nu alltså en sällskaps hund. Han trogen och vet när det ha hänt nått som tex när jag mår dåligt de flesta vet vad som har hänt men kan säga det ändå min pappa gick bort för 4 år sen.Jag hade en lång period och Attjo som han heter fanns där och var som en vän för mig han visste att det hade hänt nått.

kl
Oavsett både det ena o det andra skulle jag aldrig köpa valp efter en hane som blir asjobbig när tikarna i grannskapet löper.

Fast det är väl ändå inte alltid lätt att veta? Hanhunden min har aldrig i hela sitt liv ens reagerat negativt på löptikar även om vi bott i samma trapp som löptik. 13 år senare har jag börjat reagera på en löptik :o

Hej! Som du fått svar i från många så är inte din hund en bra representant för rasen men ni kan ändå ha en bästa vän för det :-).

Låter inte bra att han svimmar vid stress, inte normalt! Ni borde verkligen söka mer hjälp ang det.

Har själv en lagottohane som är 15 mån och har blivit tillfrågade om vi i framtiden kan tänkas släppa han i avel. Han uppfyller redan klubbens krav (förutom ögonlysningen vars intyg inte får vara äldre än 12 mån).

Jag har dock större krav än så. Jag vill vara helt säker på att han verkligen kan tillföra rasen något. Inte bara friska höfter, som han har samt något exc på utställningar.
Hittills är det bara han och en av kullsyskonen röntgade (båda med A). Läser hunddatan regelbundet och hoppas fler ägare till hans syskon röntgar sina hundar.

Jag vill även att han ska genomfört Mh med bra resultat. Rasen har problem med ex rädslor så klubben diskuterar nu huruvida man ska komma tillrätta med det och på Mh lyser sånt igenom så min personliga åsikt är att använda Mh som ett redskap för att sortera ut individer med dåliga egenskaper som tex rädslor.

Sen vill jag att han ska klara viltspårschampionatet samt minst Lp1. Lyckas han även ta ett eller helst tre certifikat på utställning (har ett reservcert och ett par exc) så kan jag mycket väl tänka mig släppa han i avel om någon är intresserad.

Jag tycker man ska ställa höga krav på avelshundar och det är för rasens bästa :-)

Så gläds åt din hund så som han är, inte alla platsar i avel men en fantastisk kompis kan den vara ändå :-)

Senast ändrad:

Du har fått många bra svar. En tanke till, din hund är 6 år, hade någon ansett att han hade något att tillföra i aveln, hade de under alla dessa år "nosat upp" honom.
Var glad åt din hund som han är.

För att de ska bli valpar, krävs en tik också...
Knappast troligt att en seriös uppfödare med en bra tik väljer en hanne som:
Inte är rastypisk (för stor) har "konstiga" hälsoproblem (svimmar) inte har några meriter mer än att "han är snäll"
Så frågan är vilken tik ägare som skulle vilja använda din hanne???

Men vad tänkte du själv han har att tillföra i aveln? Vad har han som gör att man vill ha honom som pappa?

Nu har du ju berättat att han är för stor för sin ras, dessutom mystisk sjuk. De kanske inte händer nått, eller så dör alla valpar i nått anfall när de är några dagar gamla.
Han är jobbig när de är löptikar.

Varför inte kastrera?

Nej, det är du inte. Hade du varit det hade du inte ens tänkt tanken på att avla på din hund.

Ska gå med honom nu en sväng innan det blir så mörkt så att man inte ser nått.

Håller med dig Grana!

Millifjoris, försöker du bara vara så elak som möjligt eller? Skit i att läsa tråden bara om du inte har något annat att komma med.

Och om du vill veta så trianglar jag dig också.

Det gick bra att gå ut med attjo dock så var han dragig.var på väg att dra omkull mig några gånger.

Ta hand om din kompis, och bry dig inte om avel. Det finns massor av hundar redan, och det bästa en hund kan göra är att vara en bra kompis!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
23 977
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar