Passar dena sele?

B

Bjäbban

Inga bra bilder, men tycker ni att dena sele passar hästen?
Om inte vad är det som är dåligt (så lär jag ju mig)
Bry er inte om att det inte är dragliner resp svängel, det är selen jag vill att ni kommenterar

Sv: Passar dena sele?

Den ser allmänt för liten ut.
Bakselen var också i det klenaste laget tycker jag.

Men det där är alltid så svårt att avgöra via stillbilder trots allt men ja, min spontana reaktion är att den är för liten!

Den ser liten ut. Men du måste lägga in bättre bilder.
Söt ponny annars.

Ni skriver liten, räcker det med att inte spänna in den så mycket?

Det beror på hur mycket du har kvar att spänna ut.

Jag tog mig friheten att justera din sele..
orginal.jpg

andrad.jpg

Jag sänkte lokorna en bit så att dragpunkten hamnade lite lägre. Och så sänkte jag dragringen lika mycket. Så förlängde jag den främre remmen till bakselen. Även draglädren förlängdes en smula.

Senast ändrad av en moderator:

Tack!
Ska prova, finns en hel del att spänna ut, jag drar till för jag trode den skavde om den hängde lös...

Det beror på hur mycket du har kvar att spänna ut.

orginal.jpg

andrad.jpg

Jag sänkte lokorna en bit så att dragpunkten hamnade lite lägre. Och så sänkte jag dragringen lika mycket. Så förlängde jag den främre remmen till bakselen. Även draglädren förlängdes en smula.

Men gud vilket smart sätt att förklara hur man kan förbättra passformen på selen :idea:

[/QUOTE]

Ska inte bakselen sitta en handsbredd högre upp i aktern? Är inte säker, nån mer kunnig får gärna rätta mig!

Bakselen ska på en stor häst sitta ungefär en handsbredd nedanför bärbensknölen.
Det kanske får korrigeras lite på en liten ponny, men något att utgå ifrån i alla fall.
Lotta

Ska inte bakselen sitta en handsbredd högre upp i aktern? Är inte säker, nån mer kunnig får gärna rätta mig![/QUOTE]

Smaken är som baken! :D
Beror på vad hästen trivs med och hur den hanterar att bromsa vagnen!

Vilket program använder du för att göra så snygga redigeringar!?! Kan du lära mig? :angel:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 597
Senast: Derivata
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka