passar alla hästar i lösdrift?

D

diartistakasha

Eller är det bara till för unghästar avelsston osv.?
Jag har nämligen funderingar på att ha mina hästar i lösdrift. Jag har ett par halblod/fullblods korsningar som tävlas och tränas regelbundet. De är båda helklippta men går nu ute mellan 8-18 och står sen i kallstall på natten. Med täcke på förståss.
Är det olämpligt att ha dessa i lösdrift? skillnaden blir ju bara att de kan gå ut och in som de vill + att de kommer få fri tillgång på stråfoder. Är det någon annan som har sina "tävlings" hästar på lösdrift? vad är possitivt/negativt med det?

Sv: passar alla hästar i lösdrift?

Jag är FÖR lösdrift, för hästar som inte är tävlingsindivider....

Min åsikt är att kräver man prestation av hästarna, så passar de bättre på stall. (Nattetid...) Dels har man bättre koll över hur de äter och skiter osv, dels ger man hästen en ärlig chans till återhämtning. Många hästar har helt enkelt svårt att koppla av och relaxa när de går på lösdrift, och känner att de måste stå och hålla span hela tiden.

Jag tror man måste ha ganska "lika hästar" om man har de på lösdrift. Alltså inte blanda svårfödda med lättfödda. Behöver båda hästarna ungefär lika mycket mat kan det nog fungera. Personligen skulle jag inte vilja ha två ridhästar i full kondition i lösdrift, eftersom de kanske vill kunna äta sitt kraftfoder i lugn och ro, utan att behöva stressa i sig maten bara för att inte grannen ska käka upp det. Men det är en personlig åsikt från mig.

Ja om man kan anpassa den efter individerna. (Tänker mest avseende stråfoder, mängden och näringsinnehåll.)
Jag har mina på lösdrift varav en rids och tränas i full kondition.
Behövs det täcke på hästarna så får dom det(blir inget större skillnad mot att stå täckad jämt/inne/ute)
De får fri tillgång på hö och eget kraftfoder 1 gång per dag i samband med skötsel/ridning.
/T

Jag är FÖR lösdrift, för hästar som inte är tävlingsindivider....

Min åsikt är att kräver man prestation av hästarna, så passar de bättre på stall. (Nattetid...) Dels har man bättre koll över hur de äter och skiter osv, dels ger man hästen en ärlig chans till återhämtning. Många hästar har helt enkelt svårt att koppla av och relaxa när de går på lösdrift, och känner att de måste stå och hålla span hela tiden.

:bow:

Håller helt med dig.

(svar till typ alla ovanför)
Jag har ju i och försig planer på att ta in och ge kraftfoder individuellt. + att jag har två (3 med gamligen som verkligen skulle behöva gå på lösdrif pga hosta) relativt likfödda individer som båda skulle må bra av fri tillgång på stråfoder.
Sen är jag av den erfarenhetaen att mina hästar blir mindre stressade och gör av med mindre enegi (kanske inte fysisk då de rör sig mer men det gör ju bara att de hålle konsisen bättre) om de får gå ute mycket. Jag vet inte om ni har hört rönen om att hästar som går i flock (ute)vaktar i skift vilket gör att de övriga lugnt kan slappna av och lägga sig ner. Medans om de står i box varken inte vet vem som håller vakt samt att de kan bli stessade av att inte kunna ha läget under kontråll då de inte ser ut åt alla håll vilket gör att de sover färre timmar.(var det i ridsport kanske jag läste det?) Hästar är väl ändå stäpp djur och bygger väl inte "bo" heller??

Är det någon som HAR egna erfarenheter med att ha sin "tävlings" häst på lösdrift och med sannorlika skäl kan förklara att det inte är bra.Eller jätte bra. Men att spärra i ett djur i en bur (box) bara för att den ska bli glad när man släpper ut den (som kan uppfattas som mer energi) verkar för mig helt vrångt.

Senast ändrad av en moderator:

har visserligen inte tävlat mitt halvblod än (pga. skillsmässa, flytt från gemensamma gården och allt runt barnen). men vi ska förhoppningsvis ut nästa år(L.B-L.A hoppning). vi ger kraftfodret i ligghallen, hästarna binds upp och fodras i spänner (krubbor ska upp) hösilaget är det fri tillgång på, liksom kalkkrubba, saltsten och mineralkrubba. mitt halvblod är i full kondition och ridningen har aldrig funkat så bra som nu. har haft honom på lösdrift i 2 år nu (han är 8 men sent tagen)

vi har 2 halvblod, 3 shettisar och 1 D-ponny i samma lösdrift. från början va ponnyna lite tjocka (för 2 år sedan)men dom lugnade ner ätandet när "det aldrig tog slut" och har hållt sig jättefina.

dom tävlingshästar jag haft förut har jag haft uppstallade. håller med om att det är bättre "koll" på den enskilda individen, och så mkt. bekvämare för ryttaren/ägaren. men jag tror att detta kan funka tillfredställande.

Har ett fullblod, ett varmblod och en 1,5 årig arab/varmblodkorsn på lösdrift. Har haft mina hästar på lösdrift i 5 år och tävlar med dom vuxna hästarna.
Dom får fri tillgång på grovfoder, när det inte är bete, och individuellt anpassad kraftfodergiva. Täcke eft behov. Har inte varit några problem m o träna mycket/tävla. Har dom inne natten innan tävling (man måste ju ändå ha så man KAN ställa in dom ifall dom skulle skada sej el whatever) så dom verkligen är utvilade och håller sej hyfsat rena med!;)
Fler frågor?:D

Hej, det mest naturliga för hästen är väl lösdrift.Däremot så tror jag det är yttersts svårt att vare sig träna eller bedriva tävling på ngn högre nivå med lösdrifts hästar. Hade det varit så, borde det redan existerat hos dagens tävlings ryttare med högre insikt och mål.

Man kan visst ha hästar som tävlar på lösdrift. LÄTT.
Och det där med att hästen, som någon säger, inte får chansen att vila upp sig när den går på lösdrift, utan måste hålla koll - stämmer inte alls på alla hästar. Det är som allt annat en vanesak. Hästar som är VANA att gå på lösdrift blir inte alls tröttare av att ha en "öppen box" s.a.s.

Det finns en mängd travtränare som har sina hästar på lösdrift bla Samuel Rehn, K.O Jonsson, mfl. Och många amatörtränare med för den delen. Vet flera stycken som har dom på lösdrift med gott reslutat. Och ja, hästar som går på lösdrift och är i full tävlingskondis.

Någon säger att det är svårt att bedriva träning på hög nivå, annars borde det redan existera. Men, ja, det existerar ju. Det är väl mer på ridsidan (ursäkta generaliseringen) som det INTE förekommer. detta tror jag dock är pga pjåkiga ägare som varken vill se sin häst skitig eller ha den ute i "mörker" mm mm. Mer ett sätt att ha kontroll.
I travet verkar då många ha kommit på att man kan kombinera lösdrift och tävling iaf. De blir lugnare att hantera, men att de skulle spara på nåt krut med att stå på box tror jag inte direkt på, snarare ökar risken för skador eftersom en utedrifthäst alltid kan röra på sig.
Och hästar ÄR utedjur från början, och tänk vilka glada och friska hästar utan olater man får när de går på lösdrift. :bow:

Jag har en häst som det inte fungerade med att ha på lösdrift. På grund av diverse omständigheter så stog min på lösdrift i ca ett halvår. För mig fungerade det jättebra så jag hade gärna fortsatt. Problemet var att hon var så vaktigt och spänd hela tiden. Hon var den som bestämde och ville ha koll på var de andra höll på med. När jag flyttade henne till en vanlig box så såg man hur hela hon slapnade av. För när hon och alla andra hästarna stod i boxen så behövde/kunde hon inte hålla vakt på de andra. Nu låter det som om hon var jättespänd och nervig hela tiden på lösdriften men det var hon inte. Dock var det en väldig skillnad när hon flyttade tillbaka till en box.

Däremot så står hon nu i en box där det finns en dörr rätt ut på en liten inhängnad grusplätt. När de andra hästarna tas in för natten så står hon gärna med huvudet ut ur boxen (dörren är öppen) och håller koll på vad som händer på tex ridbanan eller vem som går förbi. Det passar våran madam vakthund alldelles utmärkt. Dock så går hon själv på denna grusplätten och behöver på det sättet inte hålla koll på några andra hästar i själva "hagen". Detta fungerar utmärkt och hästen stortrivs. Man ser att hon sover på nätterna då hela hon är spånig.

Så man får helt enkelt anpassa sig efter individen. Alla trivs inte på en riktigt lösdrift. Men får helt enkelt vara lite flexibel och se vad ens häst verkar trivas bäst med.

Mvh

Tora

Förstår inte vad som var ett problem?
Hästar sover ju bara ca : 2 timmar varje dygn så det kan ju knappast vara så att hon hade brist på sömn? Och om det var så att hon inte var spänd jämnt och ständigt så ser jag inte problemet.

Vi har ett sto som var exact så i ca ett års tid här, hon är extremt högrangad och skulle hålla koll, hon tävlas i distans och har aldrig lidit av det, tvärtom så var hon sysslesatt och det är i mina ögon ett större problem idag med hästar som inte hålls sysselsatta utan står i box och "vilar" som egentligen är stressade och mår dåligt.
Hästar är inte människor och sysselsättning är ett stor del av deras liv. Ju längre tid hon stod i lösdriften desto mer släppte hon dock på kollen, men ändo är hon mer aktiv än någon annan.

Som sagt, vad var problemet då alltså?

Mumin

Jag tycker både och, vissa individer (nu pratar jag tävlingshäst) passar inte alls för att gå på lösdrift, andra gör det. Min förra tävlingshäst (gick svårklass upp till 16 mil distans) gick på lösdrift dygnet om, året om alla de år jag hade honom. Han hade sina vänner, sin lösdriftshall som han sov gott i och sin mat - så han var nöjd och glad. Det fungerade utmärkt att tävla honom fast man hämtat in honom samma morgon - lerig och skitig, bara att damma av och rida!

En liten fråga bara, får inte hästarna björnpälsar av att gå ute dygnet runt? Min häst som går ute ca 12 timmar per dag och står inne på natten har satt en ganska rejäl vinterpäls, iaf på halsen. och det trots att han går med täcke både ute och inne. Detta är för mig ett problem vid ridning, speciellt hoppningen då han blir riktigt svettig. Känns ju inte direkt kul att ställa in en så svettig häst såhär års. Måste ju vara ännu värre då om hästen dessutom går på lösdrift? Om det inte är så att hästarna i fråga är klippa? Men hästar på lösdrift är väl aldrig klippta? :S

Vill gärna klippa min häst, vilket min hopptränare rått mig till. Men fodervärden har inte samma åsikt tyvär..

Det är väldigt olika från häst till häst. Min tävlingshäst satte päls så det räckte till alla isbjörnar på hela nordpolen. Jag fick klippa av honom rubbet, förutom på ryggen och där sadelgjorden satt - ve oss om vi klippte bort det! :o Men med ett thermotäcke klarade han sig finfint, han är heller inte speciellt frusen av sig. Jag ryckte av täcket dagtid redan när det var några plus ute och solen sken - gisses vad han bodde i leran då :o

Ett av mina ston har aldrig satt någon vidare päls, hon ser ut att ha sommarpäls vintertid. Men så fryser hon mycket också - tycker kombinationen är lite lustig? Hon måste ha täcke när det regnar, är oklippt och går otäckad annars. Hennes dotters vintermundering påminner om tävlingshästens och hon går otäckad, men så är stona i avel och motionsrids bara. Visst blir de svettiga IBLAND men jag bor på gården så jag sätter bara på svett täcket och tar av det lite senare. Bekvämt ;)

Jag tror de flesta hästar kan passa på lösdrift, om man ger dem tid att vänja sig. Många provar i några veckor och tycker sen att det inte funkar för att hästen står vid grinden på em, men hästar är vanedjur och behöver ibland lång tid på sig att vänjas in på nya saker.

Mina hästar har tävlats på väldigt låg nivå, men en granne till mig har haft både fullblod och travare på lösdrift, båda i träning. Funkade bra.

Prova! Om inte annats så får du väl stalla in dem igen! :)

Lycka till!

Det är nog väldigt individuellt hur mkt päls de sätter. Pälssättningen styrs ju till stor del av ljuset, samt hur mkt mat de får. Jag har hört uppfattningar om att de sätter mera päls ju mindre mat de får, tuggandet gör ju annars att de håller värmen. Kanske det stämmer, vet inte. Ingen av mina har varit spec långhåriga (fri tillg på grovfoder) förutom gammeldamen, hon satte varje vinter päls för att möta en istid oavsett mat eller täckesmängd.

Det känns som att av de svar jag fått här kommer att prova sätta mina i lösdrift nästa år. Boxarna kommer ju finnas kvar för tillfällig installning av praktiska skäl, så om de skulle visa sig att att någon vantrivs hemskt mycket med att gå ute (vilket jag betvilar) så får de väl bli installade igen:) De brukar inte vilja gå in under betes perioden (och då är de ju i fullkondis och tävlas utan problem).
Så när betet är över nästa sommar så flyttar jag bara över de till lösdriften i stället för till stallet så blir det inte heller så stor kontrast. Är det smart tycker ni? Eller tror ni att det går bra att göra det i vinter nu när de precis kommit in i "stall rutinerna" ?

Förstår inte vad som var ett problem?
Hästar sover ju bara ca : 2 timmar varje dygn så det kan ju knappast vara så att hon hade brist på sömn? Och om det var så att hon inte var spänd jämnt och ständigt så ser jag inte problemet.

Vi har ett sto som var exact så i ca ett års tid här, hon är extremt högrangad och skulle hålla koll, hon tävlas i distans och har aldrig lidit av det, tvärtom så var hon sysslesatt och det är i mina ögon ett större problem idag med hästar som inte hålls sysselsatta utan står i box och "vilar" som egentligen är stressade och mår dåligt.
Hästar är inte människor och sysselsättning är ett stor del av deras liv. Ju längre tid hon stod i lösdriften desto mer släppte hon dock på kollen, men ändo är hon mer aktiv än någon annan.

Som sagt, vad var problemet då alltså?

Mumin

Om du hade läst vad jag skrivit så hade du förstått problemet. Du skriver till och med svaret på problemet allra högst upp i ditt inlägg i din tredje mening.

En häst sover runt 4 timmar per natt. Men för att kunna komma i REM-sömn så måste hästen ligga ner. Det räcker inte med att stå upp.

Jag har hållit på med hästar så pass länge att jag kan skilja på en häst som är vaksam och en häst som är stressad och inte kan slappna av. Hela hästen var spänd i kroppen och kunde aldrig riktigt slappna av en längre stund. Om man studerade de andra hästarna så såg man en stor skillnad i beteendet. Bla när de skulle äta. De andra stod lungt stilla och åt. Min tog en tugga men så fort någon rörde på sig så var hon tvungen att gå och se vad som hände.

Skillnaden var som tydligast när jag flyttade henne till en vanlig box. Hela hästen slappnade av och fick tillbaka sin lugna blick och spändheten i musklerna försvan på bara några dagar.

Sen även om du inte ser problemet så ser jag det då det är min häst och jag ser henne dagligen. Jag ser problemen. Vilket är tur då du inte gör det.

Mvh

Tora

hej jag tror vissa ser lösdrift som något jobbigt för hästarna .mina två sover inne på natten men dom ser ut över hagen .jag har koll på skitarna morgon o kväll tar jag ut bajsen. mina kan lägga sig varsom helst ute med fast dom har stor hall 40 kvm på två en stor och en shettis . älskar min lösdrift:love:

Liknande trådar

Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: mackan
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Jag undrar hur ni utfodrar era avelsston samt era unghästar? Jag har hittat ett stall dit jag ska flytta mitt sto som är beräknad att...
Svar
17
· Visningar
1 619
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: stalll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka