passar alla hästar i lösdrift?

Sv: passar alla hästar i lösdrift?

Ja herregud du behövde inte ta så illa vi dig, det är faktiskt ett forum och jag förstod inte av den texten du skrev eftersom du faktiskt tillade att hästen INTE var stressad och hyper jämnt och ständigt.

Några hästar behöver just tid att anpassa sig och som sagt vi hade ett sto som var precis så som du beskriver men hon lugnade ned sig. och fungerar super nu. men visst hon är flockledaren och tar sitt ansvar allvarligt och håller sig sysselsatt bättre än de andra.

Jag tycker problemet är större med hackkyklingar, de är faktiskt de enda individerna jag kan se som absolut i vissa lägen borde stå på box. Annars anser jag nog att det bara är en anpassnings och tidsfråga.

Just eftersom man är ägare så visst känner man sin häst, men ofta är ägare just inte objektiva utan förmänkligar sin häst och ger den mänskliga känslor, jag menar bara att man måste se det från hästens perspektiv, lider en häst av att vara vaksam om denna inte är det hela dygnet, om hon till det sedan är ranghög tog jag förgivet att hon fick sin sömn.
Men efter din andra text så verkar det som att hon var stressad kontinuerligt och det stämmer inte överrens med första texten :confused:

Mumin

Mumin

Precis som jag skrev så var hon så vaktig och spänd hela tiden. Sen skrev jag också att hon inte var jättespänd och nervig hela tiden. Man kan också förklara det som om även om gasen var på hela tiden så var den inte på max konstant. Tanken med dessa motsägesfulla påståenden var att visa att även om det ibland fungerade för hästen så visade det sig till slut att det inte fungerade i det stora hela.

Anledningen till att stressen aldrig slutade var att hon hann aldrig gå ner i varv mellan varven så att säga. Så trots att hon inte var vaktig och nervig hela tiden så var hon stressad hela tiden.

Just stressad är en sak man kan vara utan att det igentligen syns i beteendet. Det är när alla substanser hela tiden signalerar håll i gång till kroppen. En häst som står med rumpan mot boxdörren och ser ut att halvsova kan mycket väl vara stressad.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Kanske off topic men hästar visar ju stress på väldigt olika sätt. Jag har haft en häst som när hon blev väldigt stressad ställde sig lite avsides och stod blick stilla och vägrade äta. Hon var inte typen som sprang runt och yrade - men eftersom jag kände henne såg jag att hon inte mådde bra. Att de inte äter ordentligt är nog ett väldigt tydligt tecken - och förödande för en häst i lösdrift.

Tora, Din häst trivdes säkert inte med lösdriften, som sagt så vet jag att alla inte gör det och gör de inte det så är det ju viktigt att man ser det som du gjorde och låter den få sova på stall :) Det är jätteviktigt att kunna läsa hästen, och inte tänka "alla hästar är gjorde för att bo ute" Detta riktat till dem som säger att lösdrift passar alla ;)

Mina hästar kan ligga ner samtidigt, platt på marken och snarka högt, de märker inte ens när jag kommer ibland. Det har hänt ibland att jag hickat högt för jag trodde någon häst var död, men det visade sig att de bara låg och sov väldigt djupt, så jag vet att mina iallafall får den sömn de behöver :)

Senast ändrad:

Fölisen som hon är mamma till (fölis=1,5 år) fungerar väldigt bra på lösdrift då hon är väldigt snäll mot andra hästar och hittills så har hon varit väldigt omtyckt av alla andra hästar hon har gått med.

En perfekt lösdriftshäst medan mamman inte fungerar alls. Tänk vad lustigt det kan bli.

Mvh

Tora

Ja det blir så ibland! Jag har tre generationer häst här, mamma, dotter och dottersonen och ingen av dem är den andra lik, om jag inte visste det skulle inte ens min vildaste fantasi få mig att tro att de ens var släkt :o

MEN alla fungerar bra på lösdriften och det är jag glad för då jag inte ens har stall än ;) :D

Lösdrift tycker jag är kanon.
Där jag bodde innan hade vi lösdrift till hästarna. Sålänge man håller hästen varm och den har något att tugga på när det är som kallast så passar ALLA hästar till lösdrift. Även frusna hästar o tävlingshästar kan gå på lösdrift, men man ska se till och ha torrt och halm där hästarna kan gå in.

Hej!

Min tjej går just nu på lösdrift i väntan på att uteboxen ska bli klar. Hon rids ca 6 dagar i veckan och har aldrig känts bättre än hon gör nu! Hon är mjuk i musklerna, gladare än när hon står inne och vill oftast inte ens komma in från hagen.

Dock ska tilläggas att hon är en sån som kan ligga utspridd på sidan och sova, även utan hästkompisar i närheten (eller för den delen i hagen), så det där med att hålla span är inget hon direkt verkar göra.

Hon får kraftfoder inne, av mej, så hon behöver inte stressa mer än möjligtvis om jag stressar henne för att jag ska hinna till bussen..

/ Lavinia, som gärna skulle ha pållan på lösdrift, men som iaf får utebox..när den är klar:-)

knapplån.

jag har min häst på lösdrift. tävlar inte på hög nivå men tränar och tävlar klubbtävlingar. har en islänning.

även fast jag började täcka honom i augusti så satte han lika mycket päls som han gjorde när han gick utan täcke som bebis=).

han flyttade ut på lösdriften i oktober efter att ha sttt uppstallad i två månader efter sommarbetet.

än så länge är det ju milt väder så jag tror inte att de är några problem att släppa dom på lösdrift nu.

som redan är nämt i tråden så brukar hästarna vräka i sig så mycket hö/hösilage de bara går i början, men när dom kommer på att de aldrig tar slut går dom bara och småäter= prefekt för deras magar, eftersom dom är "byggda" för att småäta dygnet runt. kraftfodret kan man som sagt ge efter ridning eller binda upp dom vid särskilda krubbur så alla får rätt mat.

har man en långpälsad häst och man tränar hårt går det ju faktist att klippa hela hästen och ha täcke med hals om man är orolig att hästen ska frysa om halsen.

det är ju varmare att kunna röra på sig om man fryser än att stå stilla i en box. har man varmstall så är de ju skillnad.

ena hästen på lösdriften höll sig vid grinden i 1-1,5 månad inna han vande sig att gå på lösdrift. nu trivs han hur bra som helst. en annan såg man inte skymten av på flera veckor. (lösdriften är i en skog) han ÄLSKAR att gå på lösdrift. han går sällan fram till grinden. han är övergiven och har ingen matte som pysslar med honom. så han har väl ingen anledning=)

en del hästar klarar säkert inte av att gå på lösdrift, men man måste nog ge dom lite tid åxå. en del hästar blir jättetrötta och kanske går ner i vikt dom första veckorna.

men om hästen trivs så bra, varför inte låta den gå kvar på lösdrift?

Jag är HELT för lösdrift! har haft min på lösdrift i 2 snart 3 år nu och har aldrig haft en friskare häst! Inga förkylningar av att man tar in/ut dem å på och av med täcken å sånt som människor tycker om..

Det du kan göra är ju att prova? Som du skrev är ju enda skillnaden att de kan bestämma själva när de ska vara inne eller ute, och oftast vill de inte alls vara inne så länge som vi tycker att de ska vilja... Svåraste omställningen var för matte....:smirk:

Däremot kan det vara bra att ha tillgång till box så om du ska iväg tidigt och tävla så behöver du inte leta i heeela hagen och kanske har en mer utvilad häst än annars? Likaså om man har tränat sent och hästen är svettig och man inte vill släppa ut dem så så kanske man vill ha dem inne och torka under natten...?
Fast det där med mer utvilad är mest i början, min tog jag in i box ett par nätter då och då första året så hon skulle få sova ut.. men nu blir hon mer stressad och försöker höra var flocken är? Hon kan vara inne ett par timmar och äta och sova men blir det mer så blir hon otålig!

Men annars är det rätt optimalt att ha dem på lösdrift, men ha tillgång till box så du kan prova dig fram själv till vad som passar dig och dina hästar, skriv gärna här sen och berätta hur det går :)

Jag älskar lösdrift!!! Inte bara jag utan hästarna också, tack och lov. (Det är väl lite av en förutsättning iof :smirk: ) Har mina tre araber 3, 5 och nio år på lösdrift. Nioåringen kom i aug och ställde om sig från att ha stått inne till att vara ute dygnet runt på ca en vecka! Jag har tillgång till stall och boxar vid tex dåligt väder och med tanke på den här vintern så är det ett krav! (I allla fall för mig.) De har en ligghall som de bara använder när det är bra väder. Vid skit väder stoppar de inte ens in mularna! Då står de och trycker vid vindskyddet i stället. Suck... Sedan har vi det problemet att har vi dem inomhus mer än ca tre-fyra timmar så är de rejält less på att vara inomhus! Den största fördelen jag har märkt med lösdriften är hur mkt piggare de har blivit! De har inga som helst problem med att sova ute. De ligger ner allihopa och snarkar ikapp... Den största nackdelen är när det är dåligt väder och regnar i flera dagar och är en sådär +2 ute. Brrrr.
Jag tror att de flesta hästar kan gå på lösdrift, men jag tror även på hästar som olika individer. Det som passar en kan vara helt fel för en annan.... Lycka till! ;)

Liknande trådar

Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: mackan
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Jag undrar hur ni utfodrar era avelsston samt era unghästar? Jag har hittat ett stall dit jag ska flytta mitt sto som är beräknad att...
Svar
17
· Visningar
1 619
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: stalll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka