Passande mineralfoder?!

L

Lord Owen

Jag letar efter ett passande mineralfoder till min pålle, men eftersom jag inte är så himla haj på det här så frågar jag folk som jag tror kan mer än jag. :D

Alltså, hästen är 155 cm, valack, 11 år, 475 kg (ca), normalhull, normalfödd och går tills vidare lätt arbete (igångsättning).

Vad jag letar efter är ett mineralfoder som passar ihop med nedanstående hö, jag vet inte exakt vad hans behov i mineraler är men beräknad högiva per dag är 7,5 kg av detta hö. Till det ska mineraler ges, men vilka mineraler? :confused:

% av TS:
Ts 87,6
Råprotein 12,6
Råfiber 27,2

Omsättbar energi MJ/kg Ts 10,6
Omsättbar energi MJ/kg foder 9,3
Smrp g/kg Ts 87,4
Smrp g/kg foder 76,6

Kalcium g/kg Ts 5,2
Fosfor g/kg Ts 3,1
Magnesium g/kg Ts 1,3
Kalium g/kg Ts 30,3
Ca/P kvot 1,7
 
Sv: Passande mineralfoder?!

Han äter alltså endast 7,5 kg hö och inget annat?

Om han är lagom i hull och temperament på det kan vi alltså anta att han har ett behov på 70 MJ, och det är det man räknar mineralbehovet efter:

Kalcium: 70 x 0,4 = 28 g
Fosfor: 70 x 0,3 = 21 g
Magnesium: 70 x 0,15 = 10,5 g

Höet innehåller per kg foder (omräkning från g/kg TS):
4,6 g Ca
2,7 g P
1,1 g Mg

Hästen få i sig enbart genom höet:

Ca: 7,5 x 4,6 = 34,5 g
P: 7,5 x 2,7 = 20,3 g
Mg: 7,5 x 1,1 = 8,3 g

Det fattas alltså bara lite magnesium, i princip. :)

Och där brister det i vad jag har koll på, tyvärr... :o
Jag vet att Krafft har ett magnesiumpreparat, men har ingen aning om vad det innehåller i övrigt, hur mycket man ger eller vad det kostar.

Kanske någon annan har koll? :D
 
Sv: Passande mineralfoder?!

Japp, han får ju mineraler nu också men de vet jag inte om de passar, tänkte se om jag behövde byta nu när påsen börjar ta slut. Han får 7,5 kg hö plus 1-2 dl mineraler per dag och är fin i hullet samt pigg som en mört. Han får också halm till natten, ca 5 kg för att ha nått att göra. Som sagt är han under igångsättning efter skada så energi saknas det inte. ;)

Men har krafft något mineralfoder som skulle passa då? Kanske miner grön? Men måste ju få med selenet och allt annat som jag inte har koll på. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passande mineralfoder?!

Om han äter 5 kg halm utöver höet utan att bli fet så har han förmodligen ett behov på över 70 MJ, då får man räkna efter det.

Jag hade nog valt Miner Vit av Kraffts "vanliga" mineraler, men jag har inte tid att räkna mer just nu. Senare kanske? :)
 
Sv: Passande mineralfoder?!

Ehum. Han ÄTER inte 5 kh halm bara för att han får det. Han får alltid halm som strö i boxen ovanpå spånet och vad jag vet kanske han knaprar i sig ½ kg per natt men inte mer än så. Så han ÄTER inte 5 kg, han FÅR 5 kg. ;)

Ja, räkna gärna åt mig! Behöver hjälp med det här! Ska kolla innehållet på de jag använder nu också och skriva in här så ska vi se om jag kanske inte ens behöver byta! :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: Tillis
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp