Passande hund?

Sv: Passande hund?

Jag skulle verkligen kunna rekommendera en Sheltie till dig!
Dom orkar mycket och går att stimulera på många olika sätt, dom är små men ändå "lite mera hund," plus att dom är följsamma och lättlärda.
En ras som verkligen bara vill vara ägaren till lags hela tiden =)

Pälsen är lång men behöver inte borstas varje dag för det, utan kvalitén gör att 1gång i veckan räcker. Dom behöver inte heller någon speciell pälsvård som trimning mm.

På den beskrivning som du har så låter det som att en Shetland sheepdog skulle passa in. :)

Jag röstar på Australisk terrier.

Jag har skaffat en liten dam på 3 år och hon är helt fantastisk.
Social, glad, pigg, tystlåten och otroligt lydig.

Jag kan inte tänka mig någon annan ras.
Följer med på långa promenader eller ligger i soffan och sover. Båda aktiviteterna med lika stor förnöjsamhet.

En kelpie röstar jag på. En frisk och sund ras som älskar att jobba. Liten i formatet men stor i arbetsmotorn. :laugh:

-705730395_1304_2388.jpg

Har alltid gillat kelpies även då jag inte ägt någon själv. Nästa gång jag skaffar ny hund så blir det nog en kelpie!

Kelpie är ju en riktig brukshund/vallare. Inget jag skulle rekommendera till TS med tanke på vad denne är ute efter för typ av hund.

Kelpie är nog inte den hunden jag är ute efter, det känns som att de är väldigt mycket hund och i botten är det ju brukshundar/vallare och någon aktivitet som kan passa till dem har jag nog ingen möjlighet att hitta på.

Har funderat lite på Dansk svensk gårdshund och läst en del men jag har nog inte riktigt fastnat för dem. De dsg hundrana jag har träffat har inte riktigt kännts "rätt"

Mja, lite mycket päls för min del är jag rädd, däremot tycker jag att Cavalier king charles spaniels är väldigt härliga hundar.

Jag har umgåtts väldigt mycket med hundar (familjen har alltid haft hund och åkt på 100-tals utställningar mest för att ställa men också bara titta) så att åka runt och kika hos olika uppfödare osv känns det redan som att jag har gjort... ;)

Dvärgpinscher har jag varit sugen på också men sambon verkar inte dela min mening om rasen. Han vill ha något lite "kraftigare" så att säga. Han vill ha en stor hund, jag vill ha en liten hund så vi har kompromissat oss till den liten "satt" hund.

Tyvärr jobbar jag när utställningen i Växjö är, till min stora sorg. Annars skulle jag nog varit där och hjälpt till att ställa. Men som jag har skrivit innan tror jag inte jag får ut jättemycket av att gå runt och ltea ras på ännu en utställning... ;)

Min fd sambo resonerade som dig gällande småhundar, men han lyckades faktiskt fastna för dvärgpinscher.
Det är mycket hund i litet format.

Försök övertala honom vidare tycker jag. ;)

(Som absolut inte alls är ett dugg partisk för dp. :angel: )

Haha ja jag får väl försöka lite till då, tyvärr blir det alltid en så sur sambo när dessa "råttor" (som han kallar dem) kommer på tal ;)

Var i småland bor du?
Du har ju en uppfödare i Moheda och så har du en större i Värnamo, tänkte så kan du ju "råka" ha vägarna förbi med honom i bilen! ;)

Jag har oxå börjat kolla efter hund lite smått. Sheltie låter intressant:) Har kollat på Cavalier king charles spaniel(favorit) Schnauzer(?), oså e jag jäkligt bettuttad i West highland terrier!:love: Men dom e väl rätt ettriga..? Måste ju ha en hund som man kan "se framåt med", kanske en dag skapar man familj osv..
Jag själv har ett stort intresse för stora hundar så som saluki, grand danios o liknande. Men i dagsläget bor man i lägenhet o då känns det bättre med en liten hund, typ max 50-60cm i mkh.

Finns det några andra små raser som man kan titta på?!
Dock inte tex. knähundar, lite väl litet! :)

Mvh:suzi

Jag bor en en bra bit från både Värnamo och Moheda, men jag kan ju alltid tvinga med honom :p

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 601
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka