Passande hund?

Nera

Trådstartare
Nu har jag blivit sugen på att skaffa hund, igen.
Har kikat runt massor och funderat över ras. Jag vill ha en rättså liten hund, men jag vill ha mycket hund så att säga. Jag vill ha en hund jag kan ta med mej ut i skogen och mil efter mil med. Har kikat mycket på Jack Russell, men jag vet inte?
Kanske någon här har något tips på en passande hund?

Sv: Passande hund?

Vad har du tänkt aktivera hunden med utöver promenader?
Vilken typ av temperament vill du ha?

Jag har inte funderat så mycket över vilken typ av aktivitet det skulle vara, jag är öppen för det mesta.
Jag vill ha en pigg och glad hund men inte en hund som kräver aktivitet 24/7.

Sheltie tycker jag är en jättetrevlig ras.
De orkar hänga med på allt.
Man kan aktivera dem på alla möljiga sätt. Vår kille älskar agility och lydnad.
Väldigt följsamma. Vår har aldrig stuckit iväg på några egna utflykter även fast han får vara lös på gården så mycket han vill. (kan bero på helt saknad av viltintresse)

Han är en soffpotatis inne, och outtröttlig ute :D

chihuahua :angel: alla små raser är aktiva, hunden blir vad man gör med den tycker jag :)
om du gillar pälsvård så är både (dvärg)schnauzer och (dvärg)pudel roliga och pigga raser :) Pälsvården i sig själv kan ju vara kul om man gillar sånt :)

Jag är inte sådär jättemycket för pälsvård, visst kamma och do´na men trimma och klippa är inte min grej :o

Chihuahua passar in perfekt på dina krav, liten och på så sätt smidig att ha, pigga och med på allt :)

Ja tränar lydnad och spår med min samt så han är med då jag är ute och springer, åker skidor, vandrar osv. Han tar sig fram överallt, har som mestvarit ute i skogen i 4h, då gick vi i raskt tempo utanför stigarna, matte var tröttast :p

Annars sheltie, dvärgschnauzer, papillion kanske.

Senast ändrad:

kolla in västgötaspets.jättemkt hund i lagom storlek,låter prefekt till dij mvh vintra:)

Ja, har funderat lite på det men jag tycker de är så pass dyra och jag vet inte om jag vill lägga så mycket pengar på en ras som jag inte känner det stora DET för

Cavalier king charles spaniel, är supermysig och trevlig på alla sätt. Kanske skulle passa?

Sök på olika raser och läs om om dem. Det är också bra att ta sig tid att åka ut till olika kennlar för att umgås med olika raser ;)

Västgötaspets. :p

30-35 cm. hög, kraftigt byggd och tål mycket, hänger med på allt även soffpotatisande, korta och snabba ben som gör sig perfekt i terräng, ingen pälsvård, frisk och hälsosam.

Dvärgpinscher är en pigg och frisk hundras. Hänger gärna med på långa promenader. Lydnad, spår, viltspår, agility eller rallylydnad är de oxå gärna med på. Cirka 30 cm hög, vikt i regel mellan 4-6 kg. Korthårig, mycket lite pälsvård. Röd eller black and tan. En hel del av dem är MH-testade och några är korade. Titta gärna in på www.dpklubben.se
Jag såg precis att du bor i Småland. SKK har hundutställning 31/10, 1/11 och 2/11 i Växjö. Dit kan du åka och gå runt och titta/prata. 80 st dvärgpinscher ställs ut på fredagen med start 11.00

Senast ändrad:

hunden blir vad man gör med den tycker jag :)
Pratar du om sällskapsraser nu, eller om alla raser?

Till TS: dvärgpinscher är en stor hund i litet format; kräver mycket motion och hjärngympa. Den på min avatar går knappt att motionera trött; hänger med på långa skogspromenader, joggingturer, fjällvandring, spårar m.m. En allsidig och trevlig ras men som kräver ganska mycket aktivering. Samtidigt är de perfekta sängvärmare och soffpotatisar, och otroligt charmiga och härliga :)

Jack russell tycker jag skulle passa super:bow: Kan berätta lite om "min"

hon ligger lika gärna och sover till 12,00 som hon är ute och går (springer) i skogen i 4 timmar, hon följer mig hela tiden och går i hälarna. dom passa bra till freestyle agility lydnad sök, spår allt:love: men om man inte orkar göra någonting en dag så bryr hon sig inte, hon är väldigt lätt lärd. men hon är väldigt pipig och vill alltid vara tillags om man säger åt henne kryper hon upp i knät och fjäskar:D

Helt underbara hundar

Jag resonerade som du: Liten hund till formatet, men ändå en "riktig hund" med trevligt temperament, som vill vara med på allt vi gör men kanske inte riktigt kräver jättemycket motion och aktivering hela tiden. Mer en familjemedlem än ett sportredskap, liksom... Jag/vi skaffade en cairnterrier för 13 år sedan och det har vi aldrig ångrat! Pigg, glad, tycker om folk, gillar aktiviteter men kan slappna av också, i mina ögon inte fullt så "stressig" som en JR kan vara. Nu börjar han bli gammal och trött, men det har varit 13 fantastiska år, och det kommer att bli cairnterrier igen!!!

en ras som påminner om JRT till utseendet, men som inte är någon terrier med allt vad det innebär, är den dansk svenska gårdshunden. i skåne är de väldigt vanliga som aktiva sällskapshundar. kan du tänka dig en strävhårig hund är dvärgschnauzern också väldigt käck.

hade jag varit du så hade jag läst på lite om de olika raserna och deras användningsområde. träffa lite olika hundar och bilda dig en uppfattning om vilken typ av temprament som passar dig. föredrar du vallhundar? terriers? vinthundar? spaniels? hundar som tänker efter före, eller som är blixtsnabba i sina reaktioner? var också realistisk med hur mycket du kommer aktivera din hund, och med vad. sök låter kanske jättekul i teorin, men är det så roligt att figga i ösregn?

Finns det inte någon sida som man kan gå in på och göra ett test så att man kan veta vilken hund som passar en?=)
Vet nån vad sidan heter? :D

*kl*

Westien är oxå en trevlig ras som tar det mesta =)

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 601
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka