Passande hingst till arabsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rapid
  • Startdatum Startdatum
Sv: Passande hingst till arabsto?

åke skrev:
Ok. Men han har ju en toppen stam som är svår att hitta i sverige. Dessutom var han dåligt förberedd inför bruksprovet då han inte hade varit i sverige länge

Det beror ju på vad "man" (nu menar jag stoägare generellt, ingen specifik person med "man") som stoägare vill ha stammässigt....
Det polska i honom är ju inte unikt i sig.....Nu har jag inte deltaljstuderat stammen på honom.....skall göra det ....av rent stamintresse, inget annat....

28 p exteriört är väl det som säger mest...Och ridprovet är ju det allra enklaste som vilken ridbar häst som helst ska klara utan problem...förberedd eller ej....bara den är inriden....skritt, trav, galopp, ryggning upp/avsittning...eller?! :confused:

mvh
Carina

Jo visst har du rätt. Frågan är OM han skulle ha visats överhuvudtaget efter att bara ha varit i sv. 6 veckor som jag ha hört att han bara hade varit. Han har ju gått bra i Belgien, kanske dom svenska domarna vill ha lite mera massa på hingstarna. Vet du som verkar duktig vad Megiddo har lämnat??

åke skrev:
Ok. Men han har ju en toppen stam som är svår att hitta i sverige. Dessutom var han dåligt förberedd inför bruksprovet då han inte hade varit i sverige länge
Vilken del av hans stam menar du är toppenstam som är svår att hitta i Sverige? Som jag ser det är det en kombination mellan olika linjer. Det är lite Padrons Psyche, lite Aladdin, lite Peleng, lite Aswan och lite Negatiw. Kombinationen må vara unik, men också mycket osäker nedärvningsmässigt. Kort sagt, man vet inte vad man får...

Carina på Silver Arabians

Det är jusst dom du nämde det är lite udda vad jag har förstått. Jag är ingen super stjärna på stammar. Jag har ett ganska tungt sto och ville lätta upp henne med en lätt hingst. Hoppas att det blir bra.

åke skrev:
Det är jusst dom du nämde det är lite udda vad jag har förstått. Jag är ingen super stjärna på stammar. Jag har ett ganska tungt sto och ville lätta upp henne med en lätt hingst. Hoppas att det blir bra.
Nej, det är inte så lätt. :) Lycka till med fölisen!

Tack det kan jag behöva. Nu blev jag nervig att jag har gjort ett dumt val.

åke skrev:
Tack det kan jag behöva. Nu blev jag nervig att jag har gjort ett dumt val.
Det är ju det som är så spännande med avel. Man kan bli väldigt överraskad. :) Men ett bra avelssto är en bra början. Annars kan det bli tungt. En bra tumregel när det gäller att välja hingst är att välja en som är så lika stoet som möjligt, men som saknar hennes svagheter.

Ska tänka på det. Det är jätte kul med avel men ett helsike att välja hingst. Hopplöst svårt. Alla är fina på sitt sätt. Alla pratar väl om sina.

Senast ändrad:

Ett skimmel sto efter chopin. Ganska tung men underbart temp. Ett sto efter Elis ej dräktig. Tror elis stavas så.

åke skrev:
Ett skimmel sto efter chopin. Ganska tung men underbart temp. Ett sto efter Elis ej dräktig. Tror elis stavas så.
Och mödernet? Mest intressant, tycker jag.

Ok. Kanske man skulle prova Alzo i år. Han ska väl ha gammal hedelig polsk stam.Om jag nu bet. i år.

Hmmm... Jag tycker att du också ska ta en titt på Preference och Elton som jag föreslog till Rapid om du letar gammal polsk stam med bra nedärvning.

Det skall jag kolla upp det. Det är ju så svårt, men jag är inte rädd för att fråga mig fram. Nu måste jag fixa lite innan "24"börjar. Ha det bra.Vi kanske hörs sen

Visst! Vi kanske kan fortsätta via PM så vi inte tråkar ut de andra. :) Jag är också "24"-fan, måste bara natta pållarna först.

Ha det!

Hallå där vaddå p.m.? Jag är ny med dessa maskiner fattar noll

Privatmeddelande! Internt buke-mail kan man säga. Klicka på mitt användarnamn ovanför söta Neena och välj skicka privatmeddelande.

Ahha. Nu är jag med. Det får jag prova senare. Tack för hjälpen. Lite handikappad man känner sig.

Liknande trådar

Avel Har efter många funderingar fram och tillbaka tänkt mig att ev betäcka min D-ponny nu till våren/sommaren. Ponnyn ifråga är ett arabsto...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: Mabuse
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 739
Senast: Gazque
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka