Passande häst?

F

fialottajansson

Tänkte bara höra mig lite för:
Vilken häst tycker ni passar bäst för ridning i skogen och lite på hinder och annat skoj :d Alltså mysiga skogsritter och träning hemma. Som man även kan ta med på lektion ibland?
Med bra lynne och en häst man kan utvecklas tillsammans med.

Detta blev rörigt, men kort och gott en bra första häst som det ändå är fart och fläckt i och som man kan utvecklas tillsammans med :)

Vet att det är en jätte svår fråga och att alla individer är olika, men hoppas jag kan få några svar iaf. :)

//FialottaJansson

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passande häst?

Hästar blir som man gör dom. De kriterier du skrev kan man få ut av så gott som alla hästar :p

Som sagt, det är ganska individuellt, men jag skulle satsa på en nordsvensk! Oftast väldigt pigga samtidigt som de flesta inte flyger i luften för att man råkar andas. :p

Om det är svårt att svara på just den frågan så kan jag istället fråga:
Vad hade du för första häst? Hur gammal var du/hästen? Funkade det bra?

Hoppas på många svar :)

//FialottaJansson :banana:

Shirehingst - han fyra år, jag 33 år. Om det funkade bra? Tja det återstår att se ännu :angel:

Shire är en ras jag kan rekommendera generellt faktiskt. De är vackra, snälla och godmodiga samt inte så nervösa av sig. Har fina rörelser och är väldigt allround. Inte så snabba dock vill man flängrida i hisnande galopper över fälten är de kanske fel ras.

om du är äldre än 18 och normal lång så tycker jag.... att framför allt en välriden och väl uppfostrad häst. oavsett ras.
plånboken bestämmer nog mkt i detta läge.
en väl riden halvblodshäst är dyrare än en oinriden travare osv.

provrid många hästar innan du bestämmer dig, låt det ta tid att hitta din älskling.

hästar blir som sagt som man gör dom....

btw. min första egna häst var ett svensk halvblod på 13 år och jag var 17år. vi tävlade upp tom. msv b i dressyr. jag utbildade honom tom. svår klass. lärde mig mkt på den hästen. innen var jag ridskole ryttare som knappt ridit La på klubbtävling.

Senast ändrad:

Säger som ovanstående.

Det är nog mer individen än rasen som spelar in & vilken ras får nog din plånbok bestämma.

En sådan häst som du beskriver kan "komma i vilken ras som helst". Titta på individer, och inte på vissa raser! Om du inte är så lång kan en mindre häst/övervuxen ponny vara ett utmärkt val, de är inte lika dyra som djuren över 165.

Min första häst var 18 och jag 22, hästen var utbildad drygt LA dressyr (kunde nog gått msv om det inte varit för bytena).

Jag hade en varmblodstravare (7 år) som var inriden men inte mycket mer som första häst. Rekommenderas egentligen inte, men just den hästen var väldigt cool och faktiskt lat. Visst gillade den att bränna på upp för en backe eller travartrava om den fick, men vid dressyrandet och när man bara skrittade var den skitlat och väldigt snäll, bockade aldrig, stegrade aldrig och var snäll att hålla på med. Även om den skulle fått för sig att dra iväg (om den blev rädd för något) så fick man alltid stopp på den även om bromssträckan kunde vara varierande :p

Första prion bör vara att den är trygg och väluppfostrad. Är du ute efter att tävla dressyr eller hoppning bör den vara utbildad, en läromästare mao. Även om det är MYCKET utvecklande att rida en häst som man får träna själv kan det vara skönt att ha en häst som man kan komma ut och tävla på utan att behöva dra hela det tunga lasset dit själv :p

Du ville ha många svar så då skickar jag ett också. Håller med dem andra, nästan alla raser passar dina "krav".
Mina egna hästar är torisar, och skulle passa dig ypperligt tror jag. Köpte mina första när jag var 25 och dem var 4 och 5år gamla. Och det har funkat galant! Men innan jag köpte dem har jag ridit halvblod, araber, fullblod och nordsvensk.

Vad hade du för första häst?
En kallblodstravare
Hur gammal var du/hästen?
45/9
Funkade det bra?
Inte det första året. Trots att jag hade över 30 års ridvana var denna häst nästan för mycket för mej. Mycket temperament, nerver och motor är en häftig kombination. Men nu går det bra!

Immer

själv har jag haft en gammal travis och en tinkerkorsning till det.. funkade mkt bra

Arab
Hästen 20 år, jag 16 år (när jag köpte honom)
Funkade det bra?
Än så länge funkar det jättebra!

Jag tycker att en häst ras som jag har tyckt passar bra tillbåde skogsrit som dressyr och hoppning är arab :) jag har själv arab och dom jag har älskar allt sålänge dom får arbeta:love:
:bump:

Ett vbltravarsto som jag fortfaranade har kvar.

Jag var 17 och hästen 10.

Funkade det bra?

Hon var inte inriden, het som en spis, stressad och gick mest på två ben. Det tog 7 mån innan vi kunde skritta över ett fält på lång tygel utan att springa runt på två ben och utan att stressa fram.

Men nu funkar det bra, hon är världens underbaraste. :love:

Fjording, Cponny

Jag var... 14? Hästen 16.

Funkade det bra?
Jorrå. I början stack hon med mig varje ridpass, men annars fungerade det jättebra :rofl:
Tävlade en hel del med henne i hoppning också.

Mamma hade en Islänning som jag brukade rida på men när jag var 6 år fick jag mitt första Gotlandsruss:love: Han var galen och han var 11.. envis som *** men otrooligt söt:love: Det funkade sådär då mend et blev bättre..:smirk: :) Sen blev det riktigt bra men då var jag naturligtvis för stor..:(

tycker också nordisar är toppen som första häst, men välj en med bra psyke, du kommer ju känna det vid provridning etc.:)

lycka till!!:D :banana: :bump: :banana:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
564
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar