Passaktig i alle gangarter - hvordan renske?

F

Formosiss

Medryttarhesten er passaktig i alle gangarter; hvordan skal jeg renske vekk dette? (Jeg kan å renske tølten, og det ser visst ut som om jeg kan å renske skritt også, siden jeg er den eneste som får ham til å gå i rent skritt - men trav/galopp er problemet).

Hesten er 7 år.

Sv: Passaktig i alle gangarter - hvordan renske?

I skritt skulle jag jobba mycket med att rida på böjda spår och sidföra. Om hästen blir passaktig i traven - blir det grisepass då? eller hur får den till det? Eller travar den inte alls?
I galoppen bruka uppförsbackar och korta galopper hjälpa passaktigheten. Ofta uppkommer passaktig galopp när hästen inte orkar bära sig i galoppen.

/Malin

I skritt går den helt rent med meg. I trav er jeg ikke helt sikker på hva den egentlig gjør; det er ikke trav eller grisepass i allefall - tror nesten at han går i ren pass (det pleier å gå rimelig fort, og han har hodet "i fanget" mitt). Galopp har jeg enda ikke prøvd med ham, siden han har skikkelig 5-gjenger temprament.

5-gångarna har ju svårare för alla gångarter än 4-gångarna. Speciellt traven. För att få till bra gångarter måste först och främst skritten vara ren, annars funkar inget annat. Gå över bommar och i skogen så hästen får lyfta benen ordentligt då.
Lycka till!

Karin87 skrev:
5-gångarna har ju svårare för alla gångarter än 4-gångarna. Speciellt traven.
!
'

hmmm ska bara tillägga att traven kan vara mkt bra hos femgångare, när den väl fungerar, däremot kan den ju bli passaktig om hästen i övrigt är passaktig i gångarterna.

Att hästen är passaktig i gångarterna har mer med att göra att den är stel/spänd/obalanserad och eller felriden, än att den i grunden har dåliga gångarter. Men det kanske var det du menade :angel:

Så jag skulle hålla med det nån annan skrev i tråden, att jobba med lösgörande övningar i skritt till att börja med men även som du skrev rida över bommar, klättring, galopp (och trav) i uppförsbackar mm.

Nå har jeg fått ham til å både tølte og trave riktig bra. Tingen var å få ham til å slappe heeelt av, og så ta det derfra. Dette funker da selvfølgelig bare så lenge han slapper av. Men det funker i det minste :-D

Måste ändå lägga mig i..

En femgångare kan mycket väl välja trav i hagen under hela sin uppväxttid och ha mycket lätt för traven - sväv, aktion och lätthet.

Passaktig trav tycker jag är ett konstigt uttryck. En häst kan väl inte gå i passaktig trav. Antingen går den i trav eller pass. Sedan finns det naturligtvis mellanlägen som kanske kan beskrivas som fyrtaktiga. Kan väl kallas då oren eller fyrtaktig trav.

Jag antar att ni med passaktig trav menar att hästen inte vill trava utan istället väljer grisepass eller att den efter några steg i osäker trav rullar över till grisepass.

Hesten passer i stedet for å trave ja, men er usikker på om det er direkte grisepass - for det går voldsomt fort når han først begynner.

Longerte ham i går og dra travet han rent og fint, galopperte veldig/mycket passaktig - og slo deretter over i pass. Tok ham ned med en gang og begynte på nytt, da skjønte han det.

Det är nog inte grisepass. Egentligen är det väl en fördel att det går undan :) . Blir inte riktigt den stelheten i en sådan häst som i en inbiten grisepassare.
Roligt att höra att det går på rätt väg.

Ville bara komma åt uttrycket passaktig trav som förekom i några inlägg. (uttrycket borde skapa åtskilliga frågetecken om hur en islandshäst rör sig...) Tyckte också att femgångare fick oförtjänt kritik. (men inte i dina inlägg)

Lycka till!

"passaktig trav" var nok mest på grunn av min ikke alltid tilstedeværende kunnskap ;-)

Jag kritiserade INTE femgångarna om det var mej du mena!! Kanske uttryckte mej så...förlåt isåfall!!
Hoppas att inte fler tyckte det!! :banana:

Det är OK :)

Man kan inte dra alla femgångare över en kam. Variationerna är stora. Vissa femgångare har lätt för alla gångarter.
Likaså kan man inte dra alla fyrgångare över en kam. Att en häst grisepassar innebär inte att den är en femgångare. Den kan likaväl vara en fyrgångare med t ex balansproblem.

Man får utgå från individen. Det finns hästar som naturligt har lätt för gångarter och har en naturlig balans - fyrgångare som femgångare.

Formosiss skrev:
Nå har jeg fått ham til å både tølte og trave riktig bra. Tingen var å få ham til å slappe heeelt av, og så ta det derfra. Dette funker da selvfølgelig bare så lenge han slapper av. Men det funker i det minste :-D

Just det där att slappna av har gjort dunder för min hästs trav. Vi tränade mycket trav från marken, över bommar osv. Uppsuttet kunde han bli stressad så i början tränade vi bara på att växla upp till vad det nu blev och så ner till skritt och fortsätta jobba med skolor, på volten eller annat. Det fick honom att klara av att slappna av, även när jag bad om något han tyckte var svårt. De gånger det blev trav stannade vi, massor av beröm och så hoppade jag av även om vi bara ridit tio minuter eller nåt. Efter ett tag började min häst få självförtroende – och styrka– att gå avslappnat in i traven. Då travade vi kanske ett halvt varv på volten, saktade av, gjorde något annatt, travade igen osv.

En annan viktig faktor (kanske den viktigaste faktorn) till att vi fått till trav är att jag lärt mig trava också:angel:. Jag klarar nu av att förklara skillnade mellan tölt och trav med mitt säte, trots att pålle går kvar i viss samling.

Nu börjar han bli riktigt stark och vi har fått en som vi kan använda, rida skolor i osv, men det är fortfarande svårt och han orkar inte jättelänge.

OA

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg har holdt på med häst i mange år, og aldri hatt dette problemet, men med ny tvättmaskin så har shabraken kommit ur tvätten fulle med...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: mandalaki
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Naranja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka