Agony

Trådstartare
Är det någon som har bra tips för att lära hästen Passage? Min hajjar inte riktigt vad det är för konstigt jag ber henne om...:p
Vi har provat från mer energisk trav för att sedan samla upp, och gått från tramp och in i passagen... men som sagt, hon vet inte riktigt vad det är jag vill att hon ska göra... så hon samlar sig, men får inte nog med energi tycker jag.

När tränaren är hemma så får vi lite hjälp i form av dutt med långpisk, men jag kan ju inte alltid tvinga nån att springa efter oss med en pisk:p

Sv: Passage

För att lära in passage måste man tänka framåt.
av den anledningen lär de flesta först in piaff.
Jag gör som bekant två separata grejor av det:cool:

lär in passage först för att få en mkt bättre trav o börjar ur lustrav.

Jag brukar säga att hästen är färdig för passagen när den själv "bjuder på den", tex på hemväg i skogen eller när man råkar :o samla lite för mycket. Tramp eller piaff bör vara påbörjat, men precis som Axel säger, så behöver det inte läras in UR piaff. Har varit med om båda delarna, och har alltid låtit hästen avgöra. Jag är även förtjust i töm, piaffen är lättare där, och det går att få några tendenser till passage även här. Ytterligare en ide kan vara att rida ökad trav (om hästen har lätt för "häng") och locka fram den i upptagningen... Det viktigaste är att göra det roligt!!! Energi är ju så viktigt här så det måste vara positivt!!!:idea: På ridbanan kan det bli svårt om man, inte har en häst som har lite nerv.... Lycka till och var inte rädd för att experimentera lite!

Jag hade ju svarat här nyss? vart försvann det:confused:
Om hon blir stressad ute så kan hon nog skutta runt lite i nåt passageliknande, men inne ridhuset eller ute på ridplanen så tycker hon inte det är nån större mening att lyfta så värst mycket.
Sen ska tilläggas att Aggo är en DAM enligt hon själv, hon busar mkt mkt sällan och då genom nån halvdan bockning. När hon ska ha roligt så drar hon i väg i lite byten eller ökad trav. Kanske kan lära henne passage från galoppbyten:angel:

Har läst nånstans att vissa hästar har lätt för piaff men väldigt svårt för passagen, å så känns det lite med min häst. Trampet förstår hon vad hon ska göra med. Hon står på stället, men har inte nog med ork än att sätta sig som hon ska...
Men passagen känns mest som hon undrar vad det ska vara bra för:)
Nu var det ju inte så noga att hon lär sig det egentligen, för hon kommer inte komma upp i de klasser där man ska kunna det. MEN det är ju roligt å latja lite:laugh: å när hon nu börjar kunna trampa och byta i serier så skulle det va himla roligt att känna på en riktig passage oxå!
Jag får ut å leta upp faror å sen passaga som bara den:banana:

Om hon är välbekant med trampet kan du testa att ur det tänka upp och fram med halvtakt mot trampet.
Lite med känslan av att hon rör benen över bommar som ligger tätt, i en långsam trav.
Svårt att beskriva en känsla.

Du vill ha med samlingen men med mer skjut upp och fram.
Det svåraste tycker jag är att halvera takten från trampet. Inte för att det måste vara just halv takt, men för att det brukar vara enklaste sättet att få fram passagen på (i mitt tycke).

Jag tror jag förstår :laugh:
Tror det kan fungera bättre, hästen är inte en sån som blir lätt på tårna när hon blir stressad eller pigg, så den effekten är svår att locka fram i henne.
Samma när jag kommer från ökad trav så samlar hon ju ihop sig fint, men inte med det lyftet jag vill åt!
Ska testa detta då hon är helt igång igen!:laugh: Tack!!

Det är DU som måste visa vägen- med DITT säte! Lätta.

Prova på en häst som kan.

Om det ändå fanns nån häst häromkring som jag kunde pröva på! Misstänker att man inte bara kan promenera in i människors stall på andra orter och provrida deras hästar lite:p:p

Jag har fått lära min häst allt det hon kan samtidigt som jag lärt mig samma saker själv. Inte alltför bra, men hon byter rent ner till vart annat om jag tajmar allt rätt. Å hon blir inte stressad och balanstravar när vi ska öva "passage":) Tur jag har den häst jag har!

Jag känner ju att när jag kommer precis rätt med sätet så funkar det bättre, men vi är fortfarande långt från passage.... Jag kanske helt enkelt ska skita i passagen och vara nöjd med allt annat!:idea:

Jag bytte i varje igår på min ena o idag i vartannat på volt... bara för att det var länge sen....De tycker att det är kul:banana: men det är ju ngt helt annat.

Du måste lära dig tekniken med sätet- att den ska följa det- dig.

Prova med bommar på ca 50-60 cm avstånd- rid emot i lunktrav o markera med sätet o fortsätt sedan efter bommarna . Beröm minsta lilla tendens.

Jag kommer och hälsar på dig i morgon:p

Det med bommarna kan vara en idé, då måste hon ju upp med bena! Å jag kan känna hur det känns.. ska bara övertala henne om att lunktrava först, det är en gångart hon inte tror existerar:laugh:

Den måste lära sig att fjädra iväg uppåt- en teknik som nästan bara kan läras av ditt säte. därför kan känslan som du får över bommarna ge dig en hint om vad du ska sträva efter.
Annars kan du prova min fiskpassage. bollsätet som då används på ett ngt annat sätt än i övrigt travarbete.

vet inte om du har sett tävlingsryttare på nivån under GP. På dessa syns det ganska tydligt att de RIDER som 17 med sätet- bollen.
du får aldrig bli kvar i handen, utan måste hela tiden tänka framåt men ej med skänkeln- som då skulle göra att du måste bromsa mer- hästen fattar nada.

Senast ändrad:

Fiskpassage och bollsäte:p
provade bommarna idag, bara för att få in tänket med röven! Det funkade så där... Men då satt jag i hoppsadel, å inte min sköna dressyrfåtölj:)

Ska prova bollandet oxå, men i trampet har jag märkt att om jag grejjer för mkt med sätet så stannar hon av i stället och blir lite förbryllad.

Handen är inga större problem, när jag får henne i ärlig samling så är hon går hon väldigt mkt på sätet.
Men det är ju precis som du säger, skjutsen upptåt som vi inte riktigt vet hur man får till:angel:
Ska ringa Kyra å be henne komma och lära min häst:idea:! Sen jädrar ska här passagas!!

När jag lärde min äldsta passage, fick jag sitta på volten och trava så sakta så det nästan blev skritt, när jag hittat passagetakten där är det en halvhalt i varje steg som gäller, då kommer passagen. Det ska vara en förhållning och en framåtdrivande skänkelhjälp i varje steg, vilket gör att man måste kordinera snabbt i passagen även om man inte tror det. Fjädra med sittsen, men att verkligen sitta kvar och ha hästen framför sig underlättar.

Nu är min häst inget bra exempel eftersom hon har passage som sin fjärde gångart. Men jag har gjort likadant på femåringen (var såklart inte ute efter passage just då) och hittade snabbt hennes knappar till passage!

Sen är väl passage en sån typisk grej som inte alla hästar kan lära sig, ofta det som skiljer agnarna fråb vetet skulle jag säga. De måste ju ha en viss kardens naturligt i sin trav för att kunna få till en reglerätt passage.... Piaff där emot kan man få dom flesta hästar att trampa några steg.

OK. du kör komprimering.

Jag lärde mig att hålla halsen böjd o sen bara forma till kroppen ´med benen o lyftet skulle komma av sätet. Ingen direkt drivning o ej heller ngn broms.

Jag tror absolut hon har kap för passagen.... Dock så har jag inte det riktigt än:D
Men jag tar emot alla tips och provar dom:)
Eller så får min dressyrtränare vackert springa breve!! :p

Känns som mer mitt sätt att rida, då jag sällan behöver använda mig av vare sig mkt drivning eller förhållning via halvhalter vid den typen av arbete. Kommer jag däremot till byten, skolorna, "arbetspiruetter" så behöver jag rida med mer halvhalter för att stämma av... men i alla fall i piafftänket så går hon mkt på säte, samt en hand som följer lite upp och ner i takten.. samt att jag hjälper till med sporren och spöt.... inte slår eller sparkar, utan trycker å duttar i takt.:laugh:

eller ja, det blir ju en halvhalt i sätet typ varje steg, men det är mer halvhalt åt andra hållet, om man kan säga så... alltså en halvhalt för att sätta i mer energi, inte att förhålla... men det tycker jag ofta att halvhalterna handlar om. aktivera bakkärran... Nån som hänger med i mitt babbel:crazy:

Jag tror att hästar som är mkt välridna o med bra bjudning o kan piaffera har lätt att komma till passage om ryttaren gör rätt med sin rumpa.

Jag går ju inte den vägen o är heller inte så duktig, utan vill bara få ett stort travregister med gummi o kadens. Är oxå alldeles för lat..eh. bekväm för att RIDA hela tiden:o

Jag skulle inte försöka gå ner... från ökat. Däremot får man jäkligt flotta minskningar genom passagesätet- bromsar ej. får hästen att ta för sig mer upp än fram o "bromsar" på så vis.

det var på det viset jag fick till jättebra övergångar nedåt med min pålle. Ingen hand, bara säte. Apjobbigt, men fan vad mkt bättre det blir.

Jag tror oxå det är min rumpa som är felet!! Ska ta mig ett ordentligt snack med den idag:D:D

Nu efter 11 års ridande så börjar vi kunna göra sådana övergångar, OM jag inte är där å tjuvdrar lite med handen... Den där handen och den där rumpan är ena olydiga kroppsdelar:banana:

Ska upp om några timmar och träna övergångar från ökad till samlad utan hand och se om rumpan lär sig nåt!!;)

Min häst gör både piaff och passage, till en början hade jag alltid tränaren med som hjälpte till från marken med spö för att jag skulle få in känslan i säte/hand och sedan fick jag prova själv. Jag hade ju fördel av att min häst redan kunde passage, men jag kunde ju absolut inte så behövde en hel del hjälp iaf.

Sedan är det väl väldigt olika från häst till häst vad som funkar bäst som jag har förstått det? På min häst så gäller det att ha rätt takt i sitsen, men man får aldrig börja "trycka" och jobba/bolla för mycket med sätet, och så lätta små förhållningar i samma takt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 118
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 375
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar