Sv: Passage

Kan jag få låna din häst i några veckor:D:D

Jag vill ju känna precis hur det känns juh!! NU! DIREKT:laugh:

Närå, men det är alltid bra att höra med andra hur dom gör, en häst är ju inte den andra lik! I trampet är min oxå så att hon vill att jag ska sitta så stilla som möjligt och i precis rätt position för att det ska bli bra. Sitter jag lite för långt fram eller bak, eller vinklar bäckenet lite för mkt/lite så trampar hon visserligen, men inte bra. Men sitter jag "perfekt", hon är igång som hon ska, inte har träningsvärk å allt vad det kan vara, då har jag ju känslan precis som den ska vara...
Men passagen är det inte så i. Typ en gång har jag verkligen känt att ahaa, så är det... sen har den känslan gått å gömt sig igen:grin: ska tilläggas att hästen inte är helt igång än. Hon har stått med ett tjockt bakben, så vi småtestar bara allt än så länge... Hon är igång så pass att vi rider träningar och kör normalhårda dressyrpass och lite hoppning, men jag kan ju anta att passagemusklerna inte riktigt finns där ännu:p
Men när dom infunnit sig igen ska vi testa alla övningar timme ut och timme in:rofl::rofl:

Min häst kommer upp högre ju högre jag tar mig;)

Jag menar inte att trycka ner, utan vill att hästen ska följa mig upp.
Använder inga förhållningar alls.

Det är svårt det där. Han som tävlade min kunde bara inte. Jag sätter ju igång med bara magen o inte heller det funkar med andra. förresten har det varit samma med bytena:angel: Även där spänner jag till magen o får större gest. Energi! Jaha.... sååå lat är jag tydligen inte:banana:

Jag tror att båda mina var 6 år o de hade inga passagemuskler:p

Det handlar om att kunna förmedla vad man vill. När de väl har lärt sig så går de gärna o fjongar själva- vill göra det nya som de har fått så mkt beröm för. Samma med bytena i varje. min val. kunde bara inte byta i vartannat då längre. Det är av den anledningen som man inte tränar detta på diagonalerna.

Han har gjort så med andra när han inte har förstått vad de vill. -OK vi chansar på det här då! Nöjd:rofl:

Men vad ska jag då skylla på?? Om hästen har ork, kap å allt möjligt.... jädrans:D

I alla fall så skulle jag ju prova det här idag.. men då, precis när jag tänkte att jag skulle börja så bet hon sig nånstans i munnen, vilket hände senast för flera år sen på en tävling, mkt nödvändigt att göra det nu, hemma... så det blev avskrittning i stället... MEN, vi fick till byten i vartannat, så jag får väl vara nöjd med det:p
Hon som verkade så laddad idag, å jag hade slängt på kandaret å lindat benen tom bara för att vi skulle vara ett riktigt dressyrekipage:D:D

Som jag skrev ovan så gillar jag tänkande hästar- de smarta.

därför får man inte korrigera saker som den gör fel. En sdn sak som är tydlig o fel på vårat system är bytena. Det är helt klart den förvända galoppens fel, som folk anser vara så viktigt:crazy:

Vad ska hästen tro. Först får den inte byta o sen ska den bli stadig i den förvända o sen så ska den helt plötsligt byta- urbota korkat.
Klart att hästarna försöker att fly o det blir konflikt med ryttaren.

Varför tror ni att t.ex Kyra bytte på Tip Top vid fyra års ålder.

Jag tror att om jag var mer erfaren när jag köpte min häst så skulle jag nog lekt med byten först och sen den förvända.. Men när jag köpte henne så var byten ungefär lika långt bort som att jag skulle åka till månen.:D
Men man är på tok för seriös i dressyren. Inget får lixom bli fel....
Det är skönt när jag rider för "min" westerntränare, för han är inte noga alls med att man rider korrekta ridvägar, eller gör klart bytena på diagonalen. Huvudsaken är att hästen är lösgjord, ryttaren glad och att hästen gör det man ber den om.
Han bad mig på en lektion att rida in på diagonalen och göra fem byten, jag vänder in, sätter alla byten, men det blev lite trångt i slutet av diagonalen då jag inte fick henne helt rak i början av den. Så efteråt säger, men herregud du måste ju andas nångång under en hel diagonal, å dessutom så får du fortsätta med bytena även efter diagonalen... Men min dressyrhjärna vet ju att man SKA vara klar innan hörnet kommer! Annars får man minsann nerdrag i protokollet:angel:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 118
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 375
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar